hen

نابودی ۶۰ درصد از بوته‌های هندوانه بدليل گرما

تصویر روز: رئيس اتحاديه بار فروشان تهران گفت: در ايام نوروز، کيفيت بار نسبت به سال‌ هاي گذشته قابل توجه بود؛ اما استقبال از خريد کاهش چشمگيري پيدا کرد. ميوه ذخيره ‌سازي شده از سوي سازمان تعاون روستايي در دست آنها مانده و هنوز اين سازمان موفق به فروش آن نشده‌ است و اگر اين بار به فروش نرسد پوسيده خواهد شد.

به گزارش اتاق اصناف تهران ، مصطفي دارايي نژاد با اشاره به آرامش بازار در ماه رمضان، گفت: ميادين ميوه و تره بار در ۱۳ فروردين نيز تعطيل نشدند تا مردم بتوانند نيازها خود را در زمينه کاهو و سبزيجات تامين کنند چراکه ميزان تقاضا براي خريد کاهو در ۱۳ فروردين افزايش چشمگيري پيدا مي کند.

وي با بيان اينکه قيمت سبزيجات در ماه رمضان افزايش پيدا مي کند، تصريح کرد: ميزان مصرف سبزي خوردن در ماه رمضان بالا مي رود از اين رو قيمت سبزي خوردن به کيلويي ۸ هزار تومان رسيده است. علاوه بر اين، مصرف گوجه و خيار نيز در ماه رمضان بالا مي رود اما از آنجاييکه ميزان کشت اين محصولات ۲ برابر شده است، در سال جاري با مشکلي در اين زمينه ها مواجه نخواهيم شد.

دارايي‎نژاد با اشاره به افزايش روند صادرات هندوانه به ترکيه و عراق، گفت: روزانه حدود ۵ هزار تن هندوانه وارد ميدان اصلي مي‎‎شود؛ اما در ماه رمضان ميزان مصرف هندوانه بهدليل بالا رفتن عطش مردم افزايش پيدا مي‎کند از اين رو تقاضا براي خريد بالا مي‎رود؛ هفته گذشته هندوانه کيلويي ۳ هزار تومان بود اما از ابتداي هفته جاري قيمت هندوانه به کيلويي ۵ هزار تومان رسيد.

وي با بيان اينکه هواي گرم ۶۰ درصد از بوته‎هاي هندوانه را از بين برد، خاطر نشان کرد: با اين وجود، کمبودي در زمينه هندوانه در بازار نداريم و روزانه ۲۰۰ کانتينر هندوانه از استان فارس بارگيري مي‎شود. بايد به اين نکته اشاره کنم با افزايش روند صادرات خللي در بازار داخلي ايجاد نمي‎شود.

به گفته رئيس اتحاديه بار فروشان تهران، ملون به ترکيه و عراق صادر مي‎شود و کشورهاي ارمنستان، تاجيکستان درخواست خريد ملون را به ما داده‎اند؛ به مردم اين اطمينان را مي‎دهيم که ميزان صادرات به گونه‎اي تنظيم شود که تاثيري در بازار داخلي نگذارد در حال حاضر ملون کيلويي ۹ هزار تومان در ميدان ميوه و تره بار به فروش مي‎رسد.

دارايي نژاد با اشاره به کاهش خريد ميوه در ايام نوروز، افزود: کيفيت بار نسبت به سال هاي گذشته قابل توجه بود اين در حالي است که استقبال از خريد کاهش چشمگيري پيدا کرد. ميوه ذخيره‎سازي شده از سوي سازمان تعاون روستايي در دست آنها مانده و هنوز اين سازمان موفق به فروش آن نشده است و اگر اين بار به فروش نرسد پوسيده خواهند شد. ميوه ذخيره سازي در تهران، مشهد و قم هنوز به فروش نرسيده است.

وي ادامه داد: هوا رو به گرمي رفته است و با گرم شدن هوا پرتقال زود خراب خواهد شد و بعد از خروج از سردخانه حداقل ۲ تا ۳ روز مي‎تواند ماندگاري خود را حفظ کند و بعد از آن مي‎پوسد پس دولت چاره‎اي ندارند جز اينکه آن را زير نرخ بازار عرضه کنند.

رئيس اتحاديه بار فروشان تهران با اشاره به نرخ انواع ميوه در ميدان ميوه و ترهبار، گفت: پرتقال کيلويي ۵ تا ۹ هزار تومان، سيب کيلويي ۷ تا ۱۵ هزار تومان، کيوي کيلويي ۸ تا ۱۸ هزار تومان و خيار کيلويي ۷ هزار تومان است.

دارايي‎نژاد در پايان با اشاره به نرخ ميوه هاي نوبرانه، افزود: چغاله بادام در بازار فراوان و کيلويي ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان است و همچنين ديگر شاهد فروش گوجه سبز کيلويي ۴ ميليون نيستيم و نرخ آن به کيلويي ۳۰۰ هزار تومان رسيده است؛ البته تلاش داريم ميزان عرضه گوجه سبز را افزايش بدهيم که در روزهاي آينده قيمت آن نيز شکسته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *