بیمه البرز

«شوکا» اقيانوسى آبى براى توسعه سهم فروش نمايندگان

بیمه البرز توانسته موقعيت های جديدى را براى افزایش سهم بازار شبكه فروش غير برخط معرفى كند

تصویر روز ـ با ظهور و بروز پلتفرم های آنلاين در صنعت بيمه، بخشى از جامعه فروش نسبت به تغيير مسير تقاضا حساس تر شد. اين حساسيت تا جایى پيش رفت كه طبقه بندى جامعه فروش در قالب دو دسته فروش بر خط و نمايندگان سنتى تغيير نام داد.

پس از اين تغييرات، بسياری از تحليل گران صنعت بيمه بر اين باور بودند كه قابليت های عملياتی نمايندگان غير برخط ممكن است در حوزه فروش بيمه نامه های خودرو كمی تحت تائير قرار گرفته باشد اما نباید فراموش کرد توسعه ضريب نفوذ بيمه در كشوری مانند ايران از مسير ساير رشته های بيمه اى و البته تخصصى تر مى گذرد، به عبارتى شايد به جرات بتوان ادعا كرد كه رشته های بيمه اى در قالب دو شيوه ديدارى و غيرديداری تفكيک پذيرند تا جایى كه برخى از بيمه نامه ها مانند شخص ثالث به شيوه غير ديدارى امكان صدور دارند اما در شیوه دیداری، ارتباط دو سويه، جایگاه ارزشى فروش به حساب مى آيد و شريان حياتی آنرا تشكيل مى دهد كه بيمه های عمر را می توان در اين دسته جاى داد.

بر همين اساس آنچه عامل زمين گير شدن پلتفرم های آنلاين در جبهه فروش رشته های ديداری محسوب مى شود توجه به جايگاه حساس همين رشته ها در صنعت بيمه است. توجیهى كه اثبات مى كند عبارت استارتاپ را تا پيش از اين نيز مى توان به برخى از فروشندگان رشته هاى بيمه اى اطلاق كرد. موضوعی كه به واسطه نو بودن آن و احتمالا مقاومت بخش قابل توجهی از شبكه فروش در برابر تغيير، مغفول ماند و ياحتى به نفع تازه واردها مصادره به مطلوب شد.

اما در سوى ديگر برخى شركت های بيمه با تغيير رويكردهای رشته محورى در مديريت بنگاه، ظاهرا فصل جديدى از مناسبات حضور ميدانی استارتاپ های غير برخط را رقم زدند، تا جایى كه اخيرا شركت بيمه البرز با معرفى محصول «شوکا» توانسته اقيانوسى آبى به جامعه فروش معرفى كند.

اقيانوسى كه در آن استارتاپ های فروش غير برخط، نقش پيشرانه های توسعه محصول را ايفا مى كنند.

بنابراين بيمه البرز نه تنها با معرفى محصولى كه با رفتار ضد تورمى خود نقش بازوهای كمکى صندوق های بازنشستگی را تقويت می كند و جایگاه خود را در صنعت بيمه ارتقا داده، بلكه به عنوان بنگاهی شناخته مى شود كه حالا توانسته موقعيت های جديدى را براى افزایش سهم بازار شبكه فروش غير برخط معرفى كند.

تحقيقات بيانگر اين واقعيت است كه بر اساس تصميمات مديران بيمه البرز كارمزد فروش «شوكا» در سطوح مختلف بنابر آئين نامه مرتبط شوراى عالى بيمه، ٣ درصد تعيين شده كه پس از صدور بيمه نامه و اخذ اولين قسط، به حساب كارمزد نمايندگان خواهد نشست.

به عبارتی بازه ى کارمزدی «شوکا» براى هر بيمه نامه از 1.5 تا ٦ ميليون تومان بسته به سطح خريدارى بيمه گذاران در نظر گرفته شده است. سطح خريدارى بيمه گذاران در اين محصول از ٥٠ ميليون تومان تا ۲۰۰ ميليون تومان طبقه بندى مى شود.

بنابر اصول مديريت مالى، كل کارمزد حاصل از فروش «شوکا» يكجا به حساب نماينده لحاظ می شود كه اين مکانيزم با توجه به شرايط تورمى كشور بازدهی بيشترى را متوجه نمايندگان می كند چرا كه در مقايسه با ساير رشته ها كه کارمزد به شكل پلكانی و در طول زمان به نمايندگان پرداخت مى شود، تورم عاملى براى کاهش ارزش پول به شمارمى رود.

با چنين مکانيزمى كه بيمه البرز در اختيار شبكه فروش خود قرار داده، يکی از نقاط تمايز «شوکا» با ساير محصولات همانند، در نحوه تسويه حساب با نمايندگان است . به عبارت ديگر نماينده فروش مى داند كه با واريز نخستين قسط از سوى بيمه گذار او رقمى تقريبا دو برابر قسط اول به عنوان کارمزد دريافت مى كند كه اين امتياز به نوعى كم نظير است.

بنابراین شوکا، بیمه البرز را به شرکتی تبدیل می کند که نه تنها برای فروشندگان غیر برخط دارای مزیت رقابتی مهمی است، بلکه ممکن است شرکت را با پدیده مهاجرت معکوس نمایندگان مواجه سازد. محصولی که این مزیت را دارد تا سرعت جریان فروش را به نفع شبکه فروش غیر برخط مدیریت کند.

تحقیقات نشان می دهد یکی از مهم ترین آسیب های بیمه های عمر که سیر تکاملی تعهدات اقتصادی اش معمولا بلند مدت بوده، بحران خروج بیمه گذار پیش از پایان مدت بیمه نامه است. بر همین اساس تحلیل گران صنعت بیمه خروج را آفتی برای این رشته بر شمرده‌اند، موضوعی که به نظر می رسد با عمر 5 ساله بیمه شوکا به نوعی مدیریت شده است تا بیمه گذار پیشرفت تکمیل بیمه نامه خود را با سرعت بیشتری لمس کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *