خاندوزی

تسهیلات تکلیفی عامل ناترازی بانک ها نیست

وزیر اقتصاد: درباره ناترازی‌ها آدرس نادرستی می‌دهند که تسهیلات تکلیفی عامل ناترازی شده است

تصویر روز ـ وزیر اقتصاد اظهار داشت: میراث سیاست‌هایی هستیم که ثمر آن ناترازی بانک‌ها شده‌ است. البته درباره ناترازی‌ها آدرس نادرستی می‌دهند این است که تسهیلات تکلیفی عامل ناترازی شده اما ناترازی ارتباط چندانی به تسهیلات تکلیفی ندارد.

به گزارش ایلنا، سید احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی با بیان اینکه نکته مهم در صندوق‌ها این است که باتوجه به سیاست‌های چند ساله و رویه‌های تنظیم گری که در سال‌های گذشته به اجرا رسیدند صندوق‌ها مبتلا به ناترازی هستند، اظهار داشت: البته ناترازی صندوق‌ها تنها به ایران ما اختصاص ندارد و مبتلابه در کشورهای دیگر است. ناترازی در صندوق‌ها بتدریج رخ می‌دهد و علاج آن هم باید به تدریج انجام شود البته هر چه علاج طولانی باشد هزینه‌های علاج افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: میراث سیاست‌هایی هستیم که ثمر آن ناترازی بانک‌ها شده‌ است. البته درباره ناترازی‌ها آدرس نادرستی می‌دهند این است که تسهیلات تکلیفی عامل ناترازی شده اما ناترازی ارتباط چندانی به تسهیلات تکلیفی ندارد. اساسا بانک‌های غیردولتی که تکلیفی متوجه آنها نیست یا این تکالیف را به اجرا نرساندند چرا ناترازی دارند؟

وزیر اقتصاد گفت: برای علاج ناترازی تدابیر و پیشنهاداتی کوتاه مدت را در لایحه بودجه ١۴٠١ گنجاندیم که مورد قبول مجلس قرار نگرفت اما فصلی را هم برای رفع ناترازی صندوق‌ها در برنامه هفتم در نظر گرفتیم و می‌تواند سند وفاقی بین مجلس و دولت باشد که مشکل ناترازی‌ها در ۵ سال آینده حل شود.

خاندوزی ادامه داد: شاید در اجرای این تدابیر در کوتاه مدت نارضایتی اتفاق بیفتد اما مردم می‌خواهند سیاست‌مردان، سیاستی را طرح کنند که منافع ملی را در نظر بگیرند و این سیاست‌ها باید در سال‌های گذشته انجام می شد.

وی با اشاره به صندوق‌های سرمایه گذاری تاکید کرد: خوب است که تحلیلگران به این موضوع اشاره کنند که ما هر قدر بتوانیم سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را گسترش دهیم به همان می‌توانیم به ثبات و حرفه‌ای شدن بازار سرمایه کمک می‌کنیم و از این طریق می‌توان بازار سرمایه باثبات و حرفه‌ای داشته باشد که بیش از اینکه نارضایتی خرد ایجاد کند ،به نفع سرمایه گذاران باشد.

خاندوزی با بیان اینکه سرمایه گذاری در صندوق‌ها در دو سال گذشته از کمتر از ٢٠ درصد به حدود ۵٠ درصد رسیده است ، اظهار داشت: یکی از اقدامات دولت این بود که صندوق های سرمایه گذاری به صورت تکمیلی داشته باشیم که همه بازنشستگان بتوانند از ظرفیت این صندوق ها استفاده کنند و آلین طریق می توان به رفع ناترازی ها و بهبود به تراز صندوق ها کمک کرد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید سهم صندوق ها را در بازار بیشتر کنیم، ادامه داد: البته صندوق‌ها بازیگر نو ظهور نیستند اما میدان داری و نقش محوری آنها حایز اهمیت است.

وی تاکید کرد: هرچند نهادهایی در بازار سرمایه ایجاد می‌شوند اما برخی از آنها به صورت کاریکاتوری باقی می مانندو امیدواریم نقش محوری برای این مجموعه رخ دهد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه متن برنامه هفتم در کمیسیون برنامه هفتم آماده شده و آماده ارائه در صحن علنی است، گفت : برنامه هفتم بهانه خوبی برای سیاست مداران است که از روزمرگی و تصمیم واکنشی عبور کنند و با افق ۵ ساله را برای برنامه‌ها را در نظر بگیرند و برنامه هفتم یکی از بهترین فرصت‌ها برای عبور از کوتاه نگری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *