دلار

دلار ارزانتر می شود

بازار ارز که در هفته‌های اخیر دچار هیجانات قیمتی شده بود، چند روزی است که مسیر ثبات را پی گرفته است

تصویر روز ـ بازار ارز که در هفته‌های اخیر دچار هیجانات قیمتی شده بود، چند روزی است که مسیر ثبات را پی گرفته و قیمت‌ها در این بازار در حال حرکت به سمت ارقام پیش از نوسان هستند؛ روندی که اقتصاددانان پیش از این بارها آن را پیش بینی کرده بودند و همچنان از تداوم این روند می‌گویند.

به گزارش ایرنا، بازار ارز در هفته سوم مهرماه دچار هیجان و التهاب مقطعی شد. بازاری که طی چند ماه گذشته متعادل بود و قیمت‌ دلار در کانال ۴۰ هزار تومان در نوسان بود، با برخی اخبار سیاسی، دچار نوسان شد.

دلالان و سوداگران با افزایش تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی شروع به نرخ‌سازی‌های غیرواقعی در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی کردند. این در شرایطی بود که چند ماهی بود که دلار در محدوده ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در نوسان بود و توان ورود به کانال ۵۰ هزار تومان را نداشت.

البته این جوسازی‌ها دوامی نداشت و در پایان هفته گذشته روند صعود قیمت دلار متوقف شد و نرخ‌ها به محدوده ۵۱ هزار تومان حرکت کرد. حال در دومین روز هفته همانطور که کارشناسان و صاحبنظران پیش‌بینی کرده بودند، روند نزولی روزهای اخیر تداوم یافت تا جایی که نرخ دلار در بازار غیررسمی به کانال ۵۰ هزار تومان عقب نشینی کرد.

همانطور که پیشتر کارشناسان اقتصادی اعلام کرده بودند، ریزش قیمت‌ها در بازار قابل پیش‌بینی بود؛ زیرا بررسی متغیرهای بنیادی و مؤثر بر بازار ارز نشان می‌دهد سیاستگذار پولی در یکی از بهترین دوره‌های خود از نظر دسترسی به منابع ارزی باکیفیت قرار دارد که با همین پشتوانه می‌تواند ضمن تأمین نیازهای واقعی کشور، بازار ارز را هم به‌ خوبی مدیریت کند.

همچنین آزادسازی منابع بلوکه شده کشور در برخی از کشورها نیز با دپیلماسی اقتصادی دولت سیزدهم رخ داده به طوری که ۵.۵ میلیارد یورو منابع مسدودی در کره جنوبی و ۱.۷ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های کشور در کشور اروپایی لوکزامبورگ در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفته است؛ همچنین علاوه بر موارد فوق، می‌توان به در دسترس قرار گرفتن بیش از ۱۰ میلیارد دلار در عراق و همچنین مذاکرات در خصوص تامین منابع از طریق فاینانس با چین اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *