bako

معرفی شهر قدیم باکو و قلعه دختر

تصویر روز: شهر تاریخی و زیبای باکو ، پایتخت جمهوری آذربایجان است که از همسایگان ایران و در امتداد دریای خزر قرار گرفته است .

شهر باکو دارای جاذبه های مدرت شهر نشینی است که در کنار آن امکانات تفریحی متنوعی فراهم آمده و رشد صنعت توریسم به خصوص در سالهای اخیر در آن بسیار چشمگیر بوده است . در کنار همه جاذبه های مدرن این شهر دارای تاریخچه و قدمتی طولانی است که وجود آثار تاریخی ارزشمندی نظیر قلعه دختر و کاخ شیروان شاه گواه همین امر است . باکو چهره باستانی و سنتی خود را حفظ نموده که با گردش در شهر قدیم باکو یا همان ایچری شهر به قرنها پیش سفر خواهید نمود.

در ادامه این مطلب بر آن هستیم تا برخی از دیدنی های این شهر را به شما معرفی کنیم و زوایایی مختلف باکو را پیش رویتان قرار دهیم پس با ما همراه باشید :

ایچری شهر – شهر قدیم باکو

منطقه تاریخی ایچری شهر در واقع شهر مستحکم قدیمی تور باکو لحظه آخری قیمت ارزان  است که با گذشت هزاران سال و در کنار این همه جاذبه های مدرن هویت خود را حفظ نموده است . و به همین خاطر سالهاست در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . این منطقه در قرون وسطی پایتخت دولت شیروان‌ شاهان بوده و آثاری از حکمرانی آنان در گوشه و کنار این منطقه هویداست . امروزه این بخش به قلب پایتخت تبدیل شده و آثار تاریخی مثل قلعه دختر، مغازه‌های بافندگی فرش‌های سنتی، چندین رستوران نقلی با فضاهای سنتی و دل نشین در آن به چشم می خورد .

قلعه دختر 

قلعه دختر بنایی آجری به شکل استوانه‌ای است که بیش از هزار سال قدمت دارد و هم اکنون در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . جالب است بدانید این قلعه قبل از اینکه در قرن هجدهم میلادی به برج دیده ‌بانی تبدیل گردد ، پرستشگاه زرتشتیان بوده است . با ورود به آن وارد راه ‌پله ایی مارپیچی خواهید شد که با بالا رفتن از آن به بام آن در ارتفاع بیست و نه متری خواهید رسید و از آن شاهد چشم‌اندازی زیبا از ایچری شهر خواهید بود.

قصر شیروان شاهان

به توضیح سایت سفر باتو ، قصر شیروان شاهان بنای تاریخی ارزشمندی است که برای مدت هشتصد سال مقر حکومت شیروان شاهان بوده و هم اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . این بنای تاریخی از یک کاخ اصلی ، مسجد، دخمه و یک  آرامگاه تشکیل شده و بازدید از آن بسیار سرگرم کننده و دیدنی خواهد بود.

موزه تاریخ جمهوری آذربایجان

موزه تاریخ جمهوری آذربایجان با دارا بودن حدود  سیصد هزار اثر تاریخی ارزشمند بسیار مورد توجه تاریخ دانان و باستان شناسان قرار گرفته و همینطور گردشگران بسیاری روزانه از آن بازدید می نمایند . از تاریخ باستان گرفته تا تاریخ مدرن و آثار مربوط به قوم ‌نگاری در آن به نمایش در آمده است .  آفر تور هند را از دست ندهید.

خیابان نظامی

خیابان نظامی یکی از خیابان های پر طرفدار و پر رفت و آمد در این شهر است که با وجود جاذبه های فراوانی همچون فروشگاههای متعدد و کافه و رستورانهای متنوع بهترین گزینه برای گذران عصری دل انگیز است . این خیابان برای ادای احترام به شاعر ایرانی (نظامی گنجوی ) به نام او نامگذاری شده و در حدود سه و نیم کیلومتر طول دارد . به هنگام  گشت و گذار در این منطقه با معماری های بی نظیر ساختمانها با سبک باروک، نئوگوتیک و نئورونسانس و همچنین سبک‌های ساده‌تر استالینی روبرو خواهید شد.

کانال آبی ونیز کوچک

کانال آبی ونیز کوچک یکی از مکانهای تفریحی در باکو است که بازدید از آن مناظر شهر ونیز را تداعی خواهد نمود. این کانال آبی در اطراف بلوار باکو قرار دارد که با پرداخت چند مانات می توانید قایقی کوچک کرایه کنید و حین پارو زدن از مناظر طبیعی اطراف لذت ببرید.  این کانال برای اولین بار در دهه ۶۰ میلادی افتتاح شد و امروزه به مکان مناسبی برای گذران روزی دل انگیز تبدیل شده است.

مسجد تازه پیر (Teze Pir Mosque)

مسجد تازه پیر از جمله بناهای تاریخی در این شهر است که با معماری منحصر بفرد و مناره‌های طلایی رنگ خود نمایی می کند . این بنا در سال ۱۹۱۴ ساخته شد و سه سال پس از اتمام ساخت آن انقلاب اکتبر سال ۱۹۱۷ به وقوع پیوست . پس از آن این مسجد توسط حاکمان بلشویک باکو  به سینما و بعدها به انبار تبدیل شد . این مسجد در نهایت در سال ۱۹۴۳ هویت اولیه خود را بدست آورد و بار دیگر به ‌عنوان مسجد بازگشایی گردید.

کاخ اسماعیلیه (Ismailiyya Palace)

کاخ اسماعیلیله دارای معماری باشکوهی است که سبک آن برگرفته از گوتیک بوده است . در مورد ساخت این بنا داستان تلخی روایت می گردد . بر طبق آن در اوایل قرن بیستم ، پسر آقا موسی نق اف، که یکی از  افراد مهم و برجسته در صنعت نفت باکو بود ، فوت می کند . و بعد از آن پدر تصمیم می گیرد برای یادبود پسرش اسماعیل کاخی بسازد و بعد از اتمام ساخت این بنا در سال ۱۹۱۳ آن را وقف انجمن خیریه مسلمانان نمود . هم اکنون آکادمی ملی علوم آذربایجان در همین بنا به وجود آمده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *