تصویر روز ـ مسعود پزشکیان صبح امروز – دوشنبه – در نشستی با وزیر و شورای معاونین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از شنیدن گزارشهای ارائه شده، با بیان اینکه باور عمیق دارم که اگر راهکارهای کارشناسی و صحیح به کار بگیریم، قادر به حل همه مشکلات هستیم، اظهار داشت: همانطور که گفته شد این وزارتخانه در سطح وسیعی با قشرهای مختلف مردم در ارتباط است و ارائه خدمت میکند، لذا پیگیری طرح محلهمحوری برای حل مشکلات بسیار میتواند در تسهیل امور مربوط به شما موثر باشد.
به گزارش ایسنا، پزشکیان با تاکید بر اهمیت طراحی صحیح ساختار طرح محله محوری، برای دستهبندی جامعه هدف و ایجاد ارتباط بین آنها با کانونهای مجری طرح تصریح کرد: اگر ساختار این طرح، دستهبندی جامعه هدف و ارتباط با آنها را به شکل صحیح تعریف کنیم، کارهای بسیاری را میشود با تکیه بر آن پیش برد، از جمله اینکه میشود در قالب این طرح، برای مدیریت مصرف و کاهش ناترازیها با مشارکت موثر مردمی اقدام کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه چطور وقتی کسانی هستند که شبها گرسنه میخوابند، ما میتوانیم آرامش داشته باشیم، گفت: وقتی در قالب طرح محله محوری، یک ساختار پویا و زنده ارتباط با مردم داشته باشیم، بسیاری از مشکلات مردم را میتوان با مشارکت خود مردم و ارائه هدفمند خدمات اجتماعی رفع کرد. خدمات دستگاههای خدماتی مثل سازمان بهزیستی، کمیته امداد و نهادهای مشابه نیز در این قالب به شکلی بسیار موثرتر ارائه خواهند شد، در حالی که اکنون حجم انبوهی از خدمات اجتماعی ارائه میشود، اما نه معلوم است که دقیقا این خدمات به چه کسانی ارائه میشود و نه ارائه آنها باعث ایجاد رضایت اجتماعی میشود!
پزشکیان با اشاره به اینکه اجرای طرح محله محوری از موازیکاری و ایجاد ساختارهای موازی هم جلوگیری میکند، خاطرنشان کرد: امروز سازمانهای متعددی داریم که خدمات اجتماعی ارائه میدهند، اما همچنان مددجویان نیز از خدمات ارائه شده ناراضی هستند و خدمات شایستهای دریافت نمیکنند. وقتی ارائه خدمات اجتماعی در قالب طرح محله محوری سامان یابد، هر بخش از جامعه هدف، متولی مشخصی پیدا میکند که هم میداند چه خدماتی باید ارائه کند و هم میتوان روند خدمترسانی را به صورت دقیقتر پایش و گزارش کرد. این کار همچنین از گسترش ساختار و افزایش تعداد نیروی انسانی سازمانهای خدماترسانی دولتی که نیز هزینه آنها در نهایت به مردم تحمیل میشود، ممانعت میکند.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به پیشبرد نهضت ایجاد عدالت آموزشی با مشارکت مردم، اظهار داشت: در ۶ ماهی که از آغاز اجرای پیگیری این طرح میگذرد، تجارب و الگوهای بسیار مفید و سازندهای در بخش مشارکت مردم خلق شده که پویش «با من» در خراسان رضوی یکی از بهترین آنهاست. اما از سوی دیگر در بخش نظام اداری خودمان همچنان مشکلات و ناکارآمدیهایی وجود دارد که در حال کلنجار رفتن برای رفع آنها هستیم.
پزشکیان افزود: اجرای طرح محلهمحوری از مسیر سامان دادن به مشارکتهای مردمی، به تسریع و تسهیل پیشبرد نهضت عدالت آموزشی نیز کمک موثری خواهد کرد. اگر این طرح اجرا شود، نقشآفرینی وزارت تعاون نیز در آن بسیار نتیجهبخش و موثر خواهد بود. همچنین طرح پزشک خانواده نیز در بستر طرح محلهمحوری میتواند به شکلی بسیار کارآمدتر اجرا شود. در حال حاضر دولت برای بخش درمان و سلامت هزینههای زیادی میکند که این هزینهها به شکل هدفمند و موثر توزیع نمیشوند، در نتیجه نه در بهبود شاخصهای سلامت و درمان تاثیری دارند و نه باعث رضایتمندی مردم میشوند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح موضوع ارتقای ایمنی در معادن در این جلسه تصریح کرد: باید طراحی دقیقی درباره معادن داشته باشیم تا در قالب آن علاوه بر ارتقای ایمنی، افزایش بهرهوری، تعیین حقوق دولتی معادن و استانداردهای بهرهبرداری، دیگر مسائل مرتبط نیز لحاظ شده و سامان یابد.
پزشکیان همچنین با قدردانی از اجرای طرح هزار خورشید ماندگار از سوی وزارت تعاون، که در قالب آن هزار معلول یزدی در احداث یک نیروگاه خورشیدی مشارکت داشته و پس از بهرهبرداری به عنوان سهامداران آن از محل سود این نیروگاه، صاحب درآمد شدهاند، گفت: این طرح بسیار خوبی است و میتوان آن را به سالمندان و بازنشستگان و دیگر بخشهای نیازمند حمایت اجتماعی نیز تعمیم داد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش بر تسریع در اجرای تکلیف وزارت تعاون برای حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی و تخصیص منابع آن به سه دهک پایین تاکید و خاطرنشان کرد: مشکل اجرای این تکلیف فقدان دادههای صحیح، دقیق و بهروز است؛ اما این بهانه و توجیه قابل قبولی برای عدم اجرای تکالیف و قوانین نیست. اینکه ما به دلیل ناتوانی کاری را انجام ندهیم، در درگاه خداوند نیز قابل پذیرش نیست، ما مکلف هستیم توانمندی خود را ارتقا دهیم تا بتوانیم خدمات شایستهای به مردم ارائه کنیم.
پزشکیان با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساختار اداری گسترده و فراگیری در سراسر کشور دارد که میتواند در پیشبرد و اجرای صحیح ماموریتها به کمک این وزارتخانه بیاید، اظهار کرد: همه ما و شما در قبال محرومان این جامعه مسئولیت داریم، بیایید از همه ظرفیتهای خود برای شکل دادن به یک ساختار موثر در رسیدگی و توانمندسازی محرومان جامعه استفاده کنیم. میتوان در قالب طرح محله محور، برای دستگاههای ارائه دهنده خدمات اجتماعی یک رقابت سالم طراحی کرد که سود اصلی آن نصیب مردم و محرومان شود و به ما هم در رسیدگی به محرومان کمک کند؛ ما به دنبال خدمت به مردم هستیم نه ریاست، دست هر کسی که بتواند در این مسیر کمکی به ما کند، به گرمی میفشاریم.
رئیس جمهور همچنین در این جلسه با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی، از همه مسئولان و مردم خواست که تا حد امکان در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعدادی از معاونان و مدیران این وزارتخانه نیز در این جلسه به ارائه گزارش عملکرد ۶ ماه گذشته و تشریح برنامههای آتی این مجموعه پرداختند.
تصویر روز _ فعالان صنعت فولاد و سیمان روزهای سختی را میگذارنند؛ به طوری که در قدم اول با اعلام اولتیماتوم وزارت کشور برای توقف ۱۵ روزه تولید فولاد و سیمان به دلیل محدودیتهای برقی شوک بزرگی به صنایع مادر وارده شد که براساس ابلاغیه ساعت خاموشی در صنایع سیمان از صبح تا غروب تعیین شده است که این به معنای کاهش تدریجی خوراک کوره یا خاموشی کورهها میشود که درنهایت میتواند منجر به خرابی کورهها، اتلاف مواد اولیه و افزایش هزینههای راهاندازی مجدد شود.
به گزارش تابناک، قدم بعدی ضربه به فعالان صنعت سیمان از ناحیه بورس کالای ایران زده شد؛ به طوری که طی ابلاغیهای از تغییر نحوه قیمتگذاری سیمان اطلاع رسانی شده است که به نظر میرسد بازار با دور جدیدی از افزایش قیمت سیمان مواجه شود. این ضربه به گونه ای است که شاید قیمت سیمان در تالار صنعتی بورس کالا به دلیل سازوکارهای کنترلی با تاخیر و با شیب ملایم تری افزایش یابد اما ازآنجایی که سیمان از بورس کالا خریداری و به دست مصرف کننده نهایی در بازار آزاد میرسد، چندین واسطه و خرده فروش سود خود را به قیمتها اضافه میکنند بنابراین قیمت ها در بازار نجومی می شود.
شکاف قیمتی بورس و بازار آزاد بهانه به دلالان داد
بنابراین محدودیت عرضه و افزایش تقاضا در بازار آزاد، فاصله قیمتی بین این دو بازار را افزایش داده و شکاف قیمتی انگیزه حضور دلالان و واسطهها را برای خرید از بورس و فروش با قیمت بالاتر در بازار آزاد افزایش میدهد و درنهایت منجر به به احتکار و افزایش بیشتر قیمت سیمان درآینده نه چندان دور میشود.
ازسویی دیگر، افزایش قیمت سیمان که یکی از مصالح اصلی در صنعت ساختمان سازی است برهزینه تمام شده پروژههای ساختمانی اثر می گذارد. علاوه بر آن، کمبود سیمان هم به کند شدن روند اجرای پروژههای ساختمانی و تاخیر در تحویل آنها دامن میزند و این عوامل منجر به افزایش قیمت مسکن، کاهش قدرت خرید متقاضیان و تقویت رکود دربخش مسکن میشود.
تخلف محرض برخی کدهای بورسی و سکوت سازمان بورس کالا
محمدرضا رئیسی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده در مورد تغییرقوانین بورس کالا و آماده شدن بستر مناسب برای حضور دلالان در بورس کالا گفت: برخی کدهای بورسی، چند ماه پیش سیمان را با قیمت پایین خریداری کردهاند ولی تاکنون آن را از کارخانه خارج نکردهاند و حالا در این شرایط بحرانی قصد خروج آن را دارند؛ این درحالی است که تا سال گذشته قانونی وجود داشت که خریداران باید ۸۰ درصد سیمان خریداریشده را ظرف یک هفته از کارخانه خارج میکردند، اما این قانون برداشته شده و اکنون سیمانهایی که خروجی نداشتهاند همچنان در انبارها ماندهاند.
رئیسی ادامه داد: تا سال گذشته، برای دریافت کد بورسی نیاز به پروانه کسب یا مجوز تولیدی بود، اما در حال حاضر هر فردی میتواند بدون ارائه مستندات مشخص، کد بورسی گرفته و از طریق بورس خرید کند بدون آنکه معلوم باشد فعال این صنعت است یا خیر.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده تأکید کرد: کارخانههای بتن آماده که خود مصرفکننده واقعی سیمان هستند، مجبورند برای تأمین مواد اولیه به واسطهها مراجعه کرده و سیمان را با قیمتهای غیرواقعی تهیه کنند به همین جهت لازم است نظارت شود که تا زمانی که موجودی قبلی خریدار از کارخانه خارج نشود اجازه خرید جدید داده نشود همچنین کدهای بورسی و نقشدار باید به دقت بررسی شوند و تنها به افراد و مجموعههایی داده شود که دارای پروانه کسب و مجوز تولید باشند.
با محدودیتهای خاموشی اجباری بر کارخانههای سیمان شوک جدی به بازار سیمان وارد شده است که احتمالا با افزایش قیمتها و ایجاد اختلال در زنجیره تامین، خسارات زیادی به صنعت ساختمان سازی وارد می کند، اما به نظر میرسد با کوتاه کردن دست دلالان از بازار بورس کالا و تامین انرژی حداقلی برای صنایع بتوان از چالشهای این صنعت عبور کرد.

تصویر روز _ هر قطعه سکه امامی با افزایش یک میلیون و ۶۸۵ هزار تومانی، ۷۲ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان شد.
به گزارش خبر آنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۸۳ هزار تومانی به قیمت ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۱ امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:
| نوع | قیمت |
| سکه امامی | ۷۲ میلیون و ۳۹۵هزار تومان |
| سکه بهار آزادی | ۶۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان |
| نیم سکه | ۴۳ میلیون تومان |
| ربع سکه | ۲۴ میلیون تومان |
| سکه گرمی | ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
| گرم طلای ۱۸ عیار | ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان |
| گرم طلای ۲۴ عیار | ۸ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان |
| مثقال طلا | ۲۷ میلیون و ۳۶۶ هزار تومان |
| اونس طلا (دلار) | ۳۲۳۲.۵۷ |
تصویر روز ـ محمدرضا عارف عصر روز (یکشنبه) در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه طبق گزارشها شیوه فعلی توزیع نان و آرد به فسادهایی منجر شده است، افزود: سه کارگروه در وزارتخانههای کشور و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه برای رسیدن به راه حل و طرح جامع ساماندهی زنجیره آرد و نان تشکیل شد که در نهایت با بررسی دبیرخانه ستاد تنظیم بازار بر راه حل و طرح جامع ساماندهی آرد و نان در کشور جمعبندی شده است.
به گزارش ایسنا، معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه مسئله نان در کشور در یک طرح جامع و با توجه به اقشار آسیبپذیر تا پایان نیمه اول سال جاری نهایی و اجرایی خواهد شد، گفت: رسیدگی به معیشت مردم به ویژه دهکهای پایین درآمدی از اولویتهای دولت از آغاز کار تاکنون بوده است.
معاون اول رئیسجمهور همچنین دستور داد تا زمان اجرایی شدن طرح جامع ساماندهی آرد و نان فسادهای رخ داده در نحوه توزیع آرد و نان در شهرهای بزرگ با جدیت پیگیری شود.
دکتر عارف همچنین با اشاره به بند آزادسازی در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: آزادسازی قیمت به معنی رها کردن نیست بلکه نظم دهی در چهارچوب ضوابط و مقررات است.
در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادگستری و دبیر هیئت دولت، سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی و مسئولان دستگاههای مرتبط حضور داشتند، مقرر شد اختیار تعیین قیمت نان در هر استان به استانداران واگذار شود و هر استانی متناسب با وضعیت و شرایط استان، قیمت انواع نان را در یک دوره زمانی مشخص و تعیین کند.
همچنین قیمت گندم صنف و صنعت برای کارخانجات تولید کننده ماکارونی ۱۷۰۰۰ تومان تعیین و و مقرر شد نظارت بر بازار این قلم مهم غذایی توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد.
تصویر روز ـ استیو ویتکاف فرستاده ویژه کاخ سفید و مذاکرهکننده اصلی آمریکا در مذاکرات عمان در گفتوگویی ادعا کرد که آمریکا نمیتواند اجازه برخورداری ایران از توانمندی غنیسازی اورانیوم را بدهد و برای رسیدن به توافقی بر این اساس، پیشنهاد خود را به طرف ایرانی ارائه کرده است.
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمانهای بینالمللی در وین با اشاره به ادعای فرستاده ویژه کاخ سفید در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این ادعای عجیب با واقعیت و عمل اثبات نمیشود.»
وی افزود: «ایران سالهاست بدون هیچ سلاحی به غنیسازی اورانیوم میپردازد. همچنین اگر یک برنامه هستهای تحت راستیآزمایی موثر آژانس بینالمللی انرژی اتمی پابرجا بماند، هیچ خطری در حوزه سلاحسازی وجود ندارد.»
«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز یکشنبه در واکنش به این اظهار نظر ویتکاف که گفته بود «غنیسازی ایران خط قرمز است و ایران حق حتی غنیسازی یک درصدی را نخواهد داشت»، گفت: فکر میکنم ایشان از واقعیتهای مذاکراتی کاملا به دور است و غنیسازی در ایران ادامه پیدا میکند.
میخائیل اولیانوف پیشتر نیز بر حق ایران برای داشتن چرخه کامل سوخت هستهای تاکید کرده است.
منبع: همشهری آنلاین
تصویر روز ـ اردکانی مدیرعامل آبفای استان تهران در برنامه سلام خبرنگار گفت: اکنون در حال سپری کردن پنجمین سال خشکسالی هستیم. خشکسالی که اکنون تجربه میکنیم با ۱۴۰ میلیمتر بارندگی تاکنون تقریبا در تاریخ استان تهران بی سابقه است نقش کارهای فرهنگی در مدیریت این خشکسالی بسیار موثر است.
او افزود: کاری که همیاران آب انجام میدهند در گام اول آگاهی بخشی و تغییر رفتار مصرفی است در سه سال گذشته در بخش همیاران آب تجربه خوب و موثری داشتیم امروز یک رژه مشترک از حرم عبدالعظیم با راهبری پلیس راهور داریم که به گروهای بدمصرف که بالای دو برابر الگو مصرف دارند تذکر و اخطار میدهند.
او میگوید: تقاضا داریم با توجه به پنجمین سال خشکسالی مردم حداقل ۲۰ درصد از مصرف آب خود را کاهش دهند. باید در حوزه مصرف آب تغییر رفتار دهیم. هر شهروند باید یک همیار آب باشد شهروندان اگر هنگام استحمام زمان را به نصف کاهش دهند این افراد همیار آب میشوند.
او میگوید: در حال حاضر ۲۷ درصد بارندگی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است و نزدیک به ۴۵ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است باید از رفتار پرمصرفی و بدمصرفی پرهیز کنیم اکنون وضعیت سدها مناسب نیست در حال حاضر وضعیت سدها نسبت به سال گذشته ۶۳ میلیون مترمکعب کمتر است مردم باید در نهضت همیاران آب همراهی کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
تصویر روز ـ به نقل از مهر، دی ماه سال گذشته بود که خبری مبنی بر خروج یک سرمایه گذار خارجی از بازار سرمایه ایران منتشر و چاپ شد. این شرکت در تولید و تأمین بازار روغن خوراکی فعال بود و طی بیانیهای ۱۲ دی ۱۴۰۳ اعلام کرد، توقف فعالیت صافولا در ایران «در راستای استراتژی گروه برای خروج بهموقع از بازارهای غیر اصلی بوده» است.
از این تاریخ بازار روغن رو به ناسامانی رفت و امروز با گذشت بیش از ۵ ماه همچنان این محصول با مصرف روزانه قطره چکانی در حال عرضه است.
این استدلال که تولید کاهش پیدا کرده یا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید نیست محلی از اعراب ندارد زیرا همین محصول در بازار آزاد با قیمت بالا به وفور یافت میشود.
در ۳ ماه اخیر که کالابرگ الکترونیک برای ۷ دهک اول فعال شده بود افراد برای خرید مراجعه میکردند اما فروشگاهداران عنوان میکردند روغن ندارند.
خبرنگار مهر از یکی از فروشندگان خرد پرسید چرا روغن ندارید در حالی که یکی از ۱۱ قلم اساسی تعیین شده برای کالابرگ الکترونیک است؟
این فروشنده در پاسخ گفت، نمیتوانم از صبح تا شب و هر روز برای مشتری توضیح دهم که چرا روغن را با قیمت بالاتر از قیمتی که روی کالا درج شده به فروش برسانم. اگر این گونه باشد باید برای همه شرح دهم که تولیدکنندگان روغن، توزیع نمیکنند و فروشنده برای تکمیل بودن محصولاتش باید آن را از بازار آزاد با قیمت بالاتر و سود بیشتر تهیه و به فروش برساند که به قول معروف «سری که در نمیکند دستمال نمیبندند».
رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی نشان میدهد بیشتر سوپر مارکتهای خرد سطح شهر روغن آفتابگردان برای عرضه ندارند و بیشتر روغن در حال فروش روغن ذرت، کنجد و… است. فروشگاههای زنجیرهای هم شاید یک روز در هفته قفسه روغن، تعداد محدودی محصول داشته باشد که معمولاً به عصر نرسیده تمام میشود.
تنوع انواع روغن در فروشگاههای زنجیرهای به غیر از آفتابگردان عجیب است و این سوال به ذهن متبادر میشود «آیا تخمه آفتابگردان برای روغن کشی در بازار داخل دچار کمبود شده است»؟
قیمتهایی که با مصوبات بیگانه هستند
اگر قیمتهای مصوب دی ماه ۱۴۰۳ بررسی شود (هنوز نرخ مصوب روغن تغییر نکرده است) تمام روغنهای در حال فروش به مصرف کننده بالاتر از نرخ مصوب است.
البته قیمت بطریهای شفاف و تیره، بدون پالم و برند با برند متفاوت است. همچنین برخی برندها معاف از مالیات ارزش افزوده بوده و برخی خیر و تمام این مؤلفهها در تعیین قیمت نهایی درج شده روی ظرف روغن تأثیرگذار هستند.
در این شرایط شبکه توزیع کالاهای اساسی باید پرسید، دستگاههای متولی از وزارت جهاد کشاورزی تا صنعت، معدن و تجارت و نیز نهادهای نظارتی از تعزیرات حکومتی تا اتاق اصناف و سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده چه میکنند؟
در جدول زیر، ستونهای خالی حاکی از نبود محصول در فروشگاههای آنلاین بوده البته همین روغن با اضافه شدن ویتامین A ، D ، D۳ و… موجودی دارند اما با نرخ بالاتر. روغنهای ساده چون دارای قیمت مصوب هستند، تولید ندارند یا با تعداد محدود در حال تولید هستند. در جدول قیمت مصوب دی ماه ۱۴۰۳، نرخ روغنهایی با افزوده شدن ویتامین D۳ آمده یا روغنهای دارای امگا اما تنوع این ویتامینها یا حاوی آنتیاکسیدان توکوفرول و… روی محصولات سبب شده قیمتگذاری سلیقهای را به ظاهر توجیه کند.
در ادامه نرخ برخی روغنهای مایع آفتابگردان پخت و پز، سرخ کردنی و نیمه جامد میآید؛
قیمت روغن مصوب و بازار آزاد
| کالا | قیمت مصوب دی ۱۴۰۳ | قیمت در حال فروش در فروشگاههای آنلاین |
| روغن مایع ۶۷۵ گرم مخصوص پخت و پز | ۴۶۰۰۰ | – |
| روغن مایع ۸۱۰ گرم مخصوص پخت و پز | ۵۵.۴۰۰ | – |
| روغن مایع ۹۰۰ گرم مخصوص پخت و پز | ۶۱.۵۰۰ | – |
| روغن مایع ۱۳۵۰ گرم مخصوص پخت و پز | ۸۹.۷۰۰ | – |
| روغن مایع ۱۶۲۰ گرم مخصوص پخت و پز | ۱۱۰.۹۰۰ | – |
| روغن مایع ۱۸۰۰ گرم مخصوص پخت و پز | ۱۱۹.۹۵۰ | – |
| روغن مایع ۲۰۲۵ گرم مخصوص پخت و پز | ۱۲۵.۴۵۰ | – |
| روغن مایع ۶۷۵ گرم مخصوص سرخ کردن | ۴۵.۵۰۰ | – |
| روغن مایع ۸۱۰ گرم مخصوص سرخ کردن | ۵۴.۵۰۰ | ۵۰۰۰۰
۸۰۰۰۰ ۱۱۹.۸۰۰ |
| روغن مایع ۹۰۰ گرم مخصوص سرخ کردن | ۶۰.۵۰۰ | ۶۳.۲۵۰
۷۸۰۰۰ ۸۳.۲۰۰ ۱۳۷۰۰۰ |
| روغن مایع ۱۳۵۰ گرم مخصوص سرخ کردن | ۸۸۰۰۰ | – |
| روغن مایع ۱۶۲۰ گرم مخصوص سرخ کردن | ۱۰۹۰۰۰ | ۱۲۶۰۰۰ |
| روغن مایع ۱۸۰۰ گرم مخصوص سرخ کردن | ۱۱۷.۴۰۰ | ۱۲۱۰۰۰
۱۶۵۰۰۰ ۱۷۴۰۰۰ ۱۹۹۰۰۰ |
| روغن مایع ۲۰۲۵ گرم مخصوص سرخ کردن | ۱۲۵.۴۵۰ | – |
| روغن مایع ۳۶۰۰ گرم مخصوص سرخ کردن | ۲۳۵۰۰۰ | – |
| روغن نیمه جامد ۹۰۰ گرم | ۵۴.۸۵۰ | ۱۵۵۰۰۰ |
| روغن نیمه جامد ۴ کیلو گرم | ۲۳۴.۴۰۰ | – |
| روغن نیمه جامد ۵ کیلو گرم | ۲۸۴.۳۰۰ | ۳۸۵۰۰۰ |
این عدم شفافیت در شبکه توزیع را پیشتر معاون برنامهریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان شیطنتهایی در بازار توزیع روغن دانسته بود و به نظر میرسد این توزیع قطره چکانی و عرضه در بازار آزاد از سوی تولیدکنندگان برای افزایش نرخ این محصول پرمصرف بوده است.
در همین راستا روز گذشته دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران طی گزارش ارسالی به رسانهها عنوان کرده است «با توجه به افزایش قیمت روغن خام و سایر عوامل مؤثر بر بهای تمام شده به منظور حفظ و تقویت انگیزه تولید، بازنگری فوری قیمتها یک ضرورت حیاتی برای رسیدن به آرامش در بازار روغن نباتی است».
وی تاکید دارد «به ویژه با افزایش قیمت مصرف کننده به تدریج شاهد بازگشت آرامش به بازار روغن باشیم».
همچنین «بنا به درخواست انجمن روغن نباتی و به منظور جلوگیری از تشدید مشکلات در بازار روغن، معافیت مالیات بر ارزش افزوده روغن خام در دستور کار این هفته تنظیم بازار قرار گرفته است و ضرورت دارد که مالیات بر ارزش افزوده روغن خام به روال گذشته حذف شود».
دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران در خصوص اینکه «چرا به رغم تولید و توزیع برابر سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در سال ۱۴۰۲ شاهد بازار آرامتری بودیم ولی در ماههای پایانی سال ۱۴۰۳ التهاباتی رخ داد، اظهار کرد، اینکه تولید هر دو سال تقریباٌ مساوی و معادل ۲ میلیون تن بوده است صحت دارد ولی متأسفانه در سال ۱۴۰۳ ثبت سفارشهای روغن خام هر چند به میزان کافی بود ولی به موقع باز نشد».
تصویر روز ـ علیرضا بیاتی معاون اقتصادی گروه خودرسازی سایپا گفت: این شرکت هیچ گونه درخواستی مبنی بر به تعویق افتادن و یا تاخیر در زمان اجرای خصوصی سازی این شرکت نداشته و تمامی فرآیندهای قانونی طبق برنامه اعلامی انجام گرفته است.
تصویر روز ـ هیئت وزیران تغییر نرخ گازوئیل را به صورت سهنرخی مصوب کرد، بهگونهای که قیمت سهمیهای همچنان باقی بماند. یک نرخ نیمهیارانهای به عنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد به عنوان نرخ سوم، برای گازوئیل تعیین شد.
میزان نرخهای جدید و زمان اجرای این مصوبه هنوز اعلام نشده است.

منبع: صداوسیما
تصویرروز ـ به نقل از ایسنا، عبدالامیر یاقوتی، در گفتوگویی رادیویی با تأکید بر اینکه هنوز جزئیات نهایی نشده، گفت: تغییر تعرفهها در حوزه خانگی برای مشترکان زیر الگوی مصرف بسیار ناچیز خواهد بود. حدود ۷۵ درصد مشترکان برق، زیر الگوی مصرف قرار دارند و این گروه تنها با افزایشی حدود ۶ تا ۱۵ هزار تومان در ماه مواجه خواهند شد.
به گفته یاقوتی، اما مشترکان بسیار پرمصرف یعنی کسانی که بیش از دو و نیم برابر الگوی مصرف، برق استفاده میکنند با افزایش قابل توجهی روبهرو خواهند شد. برای مثال، قبض برق یک مشترک با پنج برابر مصرف، ممکن است از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۴ میلیون تومان برسد که معادل رشد ۴۰ درصدی است که پیشبینی میشود اول خرداد ماه اجرایی شود.
او همچنین با اشاره به فشار موجود بر شبکه برق کشور، گفت: افزایش تعرفهها یکی از ابزارهای اصلاح الگوی مصرف است، اما مشکل اصلی، بهرهوری پایین انرژی در کشور است. شدت مصرف انرژی در ایران بالاست و برای کاهش آن، باید همه بخشها از جمله صنعت ساختمان، کشاورزی و حملونقل اصلاح شوند.
یاقوتی افزود: بخش زیادی از مصرف بالای انرژی در کشور ناشی از زیرساختهای غیراستاندارد است. مردم از وسایلی مصرف میکنند که ذاتاً پرمصرف هستند. مثل خودروهایی که بنزین زیادی میسوزانند یا ساختمانهایی که عایق مناسبی ندارند.
مدیرکل امور انرژی توانیر همچنین با اشاره به پویش تنظیم دمای کولرها روی ۲۵ درجه سانتیگراد، گفت: اگرچه امکانات برخی منازل محدود است، اما با همراهی مردم و اصلاح تدریجی زیرساختها، میتوان از بحرانهای پیشرو عبور کرد.
وی در پایان با اشاره به تجربه موفق لامپهای کممصرف، گفت: اگر از همین امروز تصمیم بگیریم تجهیزات پرمصرف تولید نشود، قطعاً در آینده شاهد کاهش مصرف انرژی خواهیم بود.