ec25cc2b d530 4e93 8064 7387173c0370

هشدار هواشناسی؛ کولاک و بهمن در ۱۸ استان

تصویر روز ـ به گزارش سازمان هواشناسی، امروز در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف است. از اواخر وقت امروز و طی فردا شنبه با عبور امواج تراز میانی جو از روی کشور در برخی مناطق استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی‌، آذربایجان غربی،‌کردستان، زنجان، ارتفاعات قزوین، البرز، تهران، سمنان و به‌تدریج در خراسان شمالی،‌ شمال خراسان رضوی، شمال فارس و جنوب یزد بارش برف، باران و وزش باد نسبتاً شدید روی می‌دهد.

یکشنبه آینده در استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز‌، دامنه و ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی، سواحل دریای خزر، شمال شرق، برخی مناطق شر، جنوب شرق و مرکز کشور بارش‌های پراکنده، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد همراه با گردوخاک پیش‌بینی شده است. بارش‌ها طی این روز در گیلان، غرب مازندران و نیمه شمالی خراسان رضوی شدید است.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و آسمان صاف است. از بعدازظهر سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی از سمت جنوب، در استان‌های بوشهر،‌فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کرمان و ارتفاعات چهارمحال و بختیاری و هرمزگان بارش‌ها پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

جمعه خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز و تا روز یکشنبه دریای خزر مواج است.

5037978

شورای همکاری خلیج فارس: حملات اسراییل به سوریه محکوم است

تصویر روز ـ به نقل از الجزیره، گرچه پس از آغاز ناآرامی‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به طور گسترده اقدام به حمایت از مخالفان بشار اسد کرده و سطح روابط سیاسی خود با دمشق را کاهش دادند؛ اما با به قدرت رسیدن تروریست‌های تحریر الشام در این کشور، کشورهای عربی بار دیگر به دنبال نزدیکی با سوریه هستند.

بر این اساس، شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در بیانیه‌ای، حملات هوایی اسرائیل به مواضع نظامی، خودروها و انبارهای مهمات در سوریه را به شدت محکوم کرد.

جاسم البدیوی، دبیرکل این شورا، با انتقاد از این حملات، آن را “نقض آشکار توافقات و قوانین بین‌المللی” دانست که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

وی تأکید کرد: ادامه تجاوزات اسرائیل نه تنها تلاش‌های منجر به صلح را تضعیف می‌کند، بلکه موجب افزایش بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.

شورای همکاری خلیج فارس از جامعه جهانی خواست تا برای جلوگیری از این اقدامات، واکنشی فوری و قاطع نشان دهد.

منبع: مهر

5048171

ناترازی منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی به ضرر مردم

تصویر روز ـ به نقل از مهر، سازمان تأمین اجتماعی یکی از نهادهایی است که در قبال بسیاری از افراد جامعه که به صورت شخصی یا دولتی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، متعهد است. از این رو منابع و مصارف این سازمان موارد زیادی را شامل می‌شود. در سال‌های اخیر این سازمان به دلیل عدم پرداخت مطالباتش از سوی دولت با مشکلات عدیده‌ای در خصوص این تعهدات مواجه است.

ناترازی در منابع و مصارف این سازمان موجب شده است که بسیاری از بدهی‌های سازمان پرداخت نشود و ارائه خدمات این سازمان در آینده را با مشکل مواجه کند.

بر این اساس منابع سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ جمعاً ۸۹۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده که شامل درآمد وصول بیمه‌ای، سود سهام و سرمایه‌گذاری، تعهدات بیمه‌ای دولت و سایر موارد قانونی است.

همچنین تعهدات و هزینه‌های الزامی سازمان تا پایان سال جاری حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان است که مطالبات داروخانه‌ها (از مرداد ماه)، مطالبات مراکز درمانی غیردانشگاهی (از اردیبهشت ماه)، معوقات متناسب‌سازی مستمری حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بازنشستگان، حق بیمه تکمیلی، درمان و عمر بازنشستگان و عیدی مصوب هیأت وزیران بابت پرداخت به بازنشستگان را شامل می‌شود.

همچنین تعهدات و مصارف این سازمان در خصوص تسویه تسهیلات بانکی، پرداخت کسورات حقوق، تعهدات کوتاه‌مدت و خسارت درمان بیمه شدگان و… حدود ۳۶.۷ همت است که جمع کل تعهدات باقی‌مانده سال ۱۴۰۳ حدود ۱۱۲.۵ هزار میلیارد تومان و مصارف سازمان در سال ۱۴۰۳ و معوق از ۱۴۰۲ جمعاً حدود ۹۷۰.۱ هزار میلیارد تومان می‌شود.

این مبالغ و تعهدات باقی‌مانده شامل حقوق و مستمری بازنشستگان، بیمه بیکاری، متناسب‌سازی حقوق و بیمه تکمیلی درمان و عمر بازنشستگان، عیدی مستمری‌بگیران، درمان مستقیم، مراکز درمانی دانشگاهی و مراکز درمانی غیردانشگاهی، داروخانه‌ها، خسارت متفرقه درمان، تعهدات کوتاه مدت و سایر تعهدات قانونی است.

بنابراین با توجه به اینکه منابع سازمان تأمین اجتماعی ۸۹۰ هزار میلیارد تومان و مصارف سازمان ۹۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است کسری سال ۱۴۰۳ سازمان تأمین اجتماعی حدود ۸۰.۱ هزار میلیارد تومان می‌شود.

راهکارهای ممکن برای رفع ناترازی منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی

اولین و مهمترین راهکار برای رفع این ناترازی رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی است. باقیمانده ۱۰۰ همت تعهدات دولت به سازمان، مستند به بند د تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، به مبلغ ۷۳ همت در این زمینه مطرح می‌شودو کل بدهی دولت به سازمان حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است.

راهکار دوم استرداد مدیریت بانک رفاه کارگران است که با مستثنی شدن این بانک از شمول برخی مقررات نظیر سقف تملک سهام، مدیریت و سهام این بانک از صندوق ضمانت سپرده‌ها (متعلق به بانک مرکزی) به سازمان تأمین اجتماعی بازگردد و امکان بازگشت حدود ۳۸ همت سود انباشت شده سازمان در بانک فراهم شود.

راهکار سوم هم وصول مطالبات از کارفرمایان است. سازمان از کارفرمایان سراسر کشور، حدود ۱۱۷ هزار میلیارد تومان حق بیمه طلبکار است که در راستای حمایت از تولید، رونق فضای اشتغال و بهبود کسب‌وکارها؛ در همکاری با دولت؛ مدارا و اقدام به تسهیل و تقسیط نموده است. البته اعمال مقررات برای وصول این مطالبات، قطعاً موجب تشدید مشکلات واحدهای تولیدی و نارضایتی کارفرمایان می‌شود و تبعات اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای دارد که نیازمند توجه سطوح عالی مدیریت کشور است.

3V6A8545

افزایش ظرفیت فروش فوق‌العاده در طرح اخیر فروش محصولات ایران‌خودرو

تصویر روز ـ با وجود این‌که در اطلاعیه عرضه مرحله چهارم، بخش قابل توجهی از ثبت‌نام‌ها قرار بود به روش پیش‌فروش و با موعد تحویل چهار تا ۱۱ ماهه باشد، با افزایش برنامه تولید و کاهش تعهدات معوق، امکان انجام بسیاری از تعهدات پیش‌فروش به صورت ۹۰ روزه و قیمت قطعی مهیا شده است.

بنابراین بسیاری از ثبت‌نام‌ها که قرار بود به روش پیش‌فروش انجام شوند، به فروش قطعی با موعد ۹۰ روزه (تحویل خرداد و تیر) تبدیل به احسن شدند و بخشی از ثبت‌نام‌های پیش‌فروش که می‌توانست تحویل آن‌ها ۱۱ ماهه (دی ۱۴۰۴) باشد به زمان نزدیک‌تر و مهر ماه منتقل شده‌اند.

براساس آمار اعلام شده در روز اولویت‌بندی چهارمین دوره فروش محصولات ایران‌خودرو، تعداد منتخبان برای فروش ۹۰ روزه ۷۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده در حالی‌که برای ثبت‌نام به روش پیش‌فروش با واریز دو مرحله‌ای با موعد مهر ماه و بعد از آن و با قیمت زمان تحویل، تنها ۱۴هزار نفر بوده است.

VosolBsiS

رکورد تاریخی وصول مطالبات خارجی بانک صادرات ایران

تصویر روز ـ به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، روند وصول مطالبات این بانک همزمان با تلاش برای بهبود و ارتقای سایر شاخص‌های عملکردی از جمله منابع و مصارف و توسعه فناوری‌های نوین بانکداری، در سال جاری با سرعت بیشتری همراه بوده به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون 361 میلیون و 245 هزار درهم از مطالبات شعب خارج از کشور به ارزش بیش از 9 هزار میلیارد تومان وصول شده و این روند با حمایت و پشتیبانی مراجع قضائی و دولت ادامه دارد.

شروع رشد فزاینده وصول مطالبات خارج از کشور
با وجود تنگناهای مختلف در عرصه بین‌المللی، در سال‌های اخیر وصول مطالبات خارج از کشور بانک صادرات ایران، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده که خوشبختانه در دو سال اخیر با پیگیری‌های همه‌جانبه و ورود جدی مقامات و مسئولان قضایی و امنیتی کشور به این بخش با سرعت، تمرکز و دقت انجام شده، به طوری که وصول بیش از ۵۱۷ میلیون درهم از مطالبات بانک از ابتدای سال ۲۰2۳ تحقق یافته و این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲، از رشد حدود ۹۰۰ درصدی برخوردار بوده است.
لازم به یادآوری است که مطالبات کلان نظام بانکی به برخی دلایل از جمله جهش‌های صدها برابری نرخ ارز، عدم توانایی تسهیلات‌گیرندگان به بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ‌های افزایش یافته به دلایل مختلف اقتصادی، از جمله دلایل ناترازی به شمار می‌رود و بر اقتصاددانان فرهیخته و فهیم کشور پوشیده نیست.
مانده مطالبات شعب خارج از کشور بانک صادرات ایران عمدتا مربوط به سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ میلادی است. این در حالی است که بخش قابل توجهی از تسهیلات پرداخت شده در این شعب وصول شده و خدمت‌رسانی در آنها همچنان ادامه دارد و تأمین‌مالی و ارائه خدمات ارزی به تولیدکنندگان بزرگ صنایع کشور از خودروسازی گرفته تا نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد از طریق ظرفیت‌های بانک معظم صادرات ایران صورت می‌گیرد و متوقف نشده است.

مصونیت صورت‌های مالی با وجود ذخایر و وثایق قانونی
ذکر مبالغ گفته شده در برخی اخبار رسانه‌ها که با هدف و اغراض سیاسی دنبال می‌شود، به صورت ناخالص در این بخش از صورتهای مالی بانک منعکس شده که اساسا در صورتهای مالی شعب خارج از کشور در دوطرف ترازنامه ثبت و خنثی می شود. بعلاوه بابت بخش عمده باقی مانده تسهیلات موصوف نیز طی سنوات گذشته ذخایر اختصاصی اخذ گردیده و از این حیث صورتهای مالی بانک مشمول ریسک نخواهد شد.
از طرفی بیش از میزان خالص مطالبات شعب خارج از کشور بانک وثایق مناسب با قدرت نقد شوندگی در اختیار بانک بوده که اقدامات لازم جهت وصول آنها نیز در دست پی گیری قرار دارد.

اقدامات قانونی لازم در حال پیگیری جدی است
در همین راستا، اهم اقدامات انجام شده به منظور وصول مطالبات شامل اقدام به طرح شکایت علیه مدیونین در دادگاه‌های محلی و اخذ احکام محکومیت بدهکاران موضوعه، اقدام به تنفیذ احکام دادگاه‌های محلی در دادگاه‌های داخل کشور با همکاری قوه قضاییه، اقدام به ضبط/فروش وثایق ترهینی از طرق قانونی در خصوص رهینه‌های سهل البیع، شناسایی اموال مدیونین در خصوص احکام صادره و یا سایر تضامین اخذ شده از طریق مذاکره با مدیوین کلان شعب خارج از کشور به منظور تعیین تکلیف مطالبات بانک با همکاری دستگاه محترم قضایی است.
همچنین ایجاد واحدها و کمیته‌های تخصصی وصول مطالبات واحدهای خارج از کشور و انجام مذاکرات گسترده با مدیونین موصوف که منجر به وصول نقدی بالغ بر 900 میلیون درهم از مطالبات موضوعه طی سنوات اخیر و تعیین تکلیف بالغ بر 2 میلیارد درهم از مطالبات در قالب مصوبات استمهالی و یا واگذاری دارایی در دست اقدام، از جمله اقدامات دیگر بانک صادرات ایران در این زمینه است.

حفظ حقوق ذی‌نفعان، رسالت اصلی بانک
بانک صادرات ایران به عنوان یکی از پیشرانان پیشرفت و محورهای اصلی عملیاتی اقتصاد کشور و بانک مورد اعتماد مردم شریف ایران، دفاع از اموال و دارایی‌های بانک به عنوان ثروت سهامداران، منافع سپرده‌گذاران و تمامی ذی‌نفعان و مردم را با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی، حقوقی، سازمانی و به ویژه نیروی انسانی مجرب و کارآزموده و با تمام قدرت و با بهره‌برداری از تمامی مجاری و محاکم قضایی و بین‌المللی در دستور کار دارد و متعهد به دفاع از حقوق خود و همه ذی‌نفعان است.

4989900

نهایی شدن دستمزد تا ۲هفته آینده

تصویر روز ـ تعیین مزد کارگران همواره یکی از چالش‌های مهم اقتصادی و اجتماعی در کشورها بوده است. مدل‌های مختلفی برای تعیین دستمزد کارگران وجود دارد که هرکدام بسته به شرایط اقتصادی، قوانین کار، و سیاست‌های دولت‌ها متفاوت است.

 برای تعیین دستمزد روش های مختلفی وجود دارد. در بسیاری از کشورها، دولت‌ها سالانه حداقل دستمزد را تعیین می‌کنند تا سطح معیشت آنان را تأمین کنند. این روش که در کشورهایی مانند ایران، فرانسه و ایالات متحده رایج است، معمولاً بر اساس نرخ تورم، سبد معیشتی خانوار و شرایط اقتصادی تعیین می‌شود. مزیت این مدل، ایجاد یک سطح حداقلی از درآمد برای کارگران است، اما در برخی مواقع ممکن است به کاهش اشتغال و افزایش هزینه‌های تولید منجر شود.

به گزارش تسنیم، در برخی کشورها مانند آلمان و سوئد، دستمزدها از طریق مذاکره بین اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایان تعیین می‌شود. این روش باعث افزایش قدرت چانه‌زنی کارگران شده و منجر به تعیین مزد عادلانه‌تر بر اساس شرایط بازار می‌شود. با این حال، در صورتی که توافقی حاصل نشود، ممکن است اعتصابات و چالش‌های اقتصادی به وجود آید.

در برخی کشورها و شرکت‌ها، میزان حقوق و دستمزد کارگران به بهره‌وری و میزان تولید آن‌ها وابسته است. این روش که در صنایع تکنولوژی و برخی بخش‌های خصوصی رایج است، باعث افزایش انگیزه کارگران و افزایش تولید می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است به استرس و فشار بیش از حد بر نیروی کار منجر شود.

در اقتصادهای آزاد، میزان دستمزد کارگران به میزان عرضه و تقاضای نیروی کار بستگی دارد. در این مدل، اگر تقاضا برای یک مهارت خاص بالا باشد، دستمزد افزایش پیدا می‌کند و بالعکس. این روش انعطاف‌پذیری بالایی دارد، اما ممکن است به نابرابری‌های درآمدی و کاهش امنیت شغلی برخی از کارگران منجر شود.

احمد میدری, وزیرکار درباره دستمزد در آخرین اظهارات خود گفته است: تلاش دولت برای تعیین دستمزد کارگران نزدیک به نرخ تورم است. تا دو هفته دیگر نرخ دستمزد اعلام می شود.

وی از تلاش دولت برای تعیین دستمزد کارگران نزدیک به نرخ تورم خبر داد و گفت: تاکنون در دولت بحثی درباره نرخ دستمزد کارگران نشده است و قرار است چهارشنبه آینده نتیجه بررسی‌ها را در دولت مطرح کنم تا به جمع‌بندی برسیم و تا دو هفته دیگر اعلام کنیم، هدف ما این است که بر اساس قانون و سبد معیشت کارگران و با توجه به نرخ تورم، دستمزد مناسبی تعیین شود.

میدری با اشاره به رویکرد صنفی و منطقه‌ای در تعیین دستمزد، افزود: ما بیشتر دنبال تعیین مزد به‌صورت صنفی هستیم، زیرا روش منطقه‌ای مشکلاتی دارد، برای مثال، در مورد کارگران معدن، به استان‌ها اجازه می‌دهیم تا با توجه به شرایط خاص خود، نرخی را که در سطح ملی تعیین کرده‌ایم، تعدیل کنند. اگر استان‌ها به نرخ کمتر یا بیشتری توافق کنند، ما آن را برای آن استان خاص می‌پذیریم. بنابراین، ترکیبی از روش صنفی و استانی را دنبال خواهیم کرد.

میدری با بیان اینکه دولت به دنبال تعیین دستمزدی کمتر از نرخ تورم نیست، گفت: در فضای مجازی برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه دولت قصد دارد دستمزد کارگران را کمتر از تورم تعیین کند، نادرست است، خوشبختانه کارفرمایان نیز از نرخ‌های نزدیک به تورم استقبال کرده‌اند، در نظرسنجی‌ای که از چهار هزار کارجو و کارفرما انجام دادیم، بیش از 50درصد آن‌ها با نرخ‌های نزدیک به تورم موافق بودند. این موضوع می‌تواند خبر خوشی برای کارگران باشد.

وی در پایان با تأکید بر تلاش دولت برای بهبود شرایط معیشتی کارگران، گفت: با تعیین دستمزد مناسب، گامی مؤثر در جهت بهبود وضعیت معیشتی کارگران برداریم و به توافقی برسیم که رضایت همه طرف‌ها را جلب کند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که دولت در حال بررسی نهایی نرخ دستمزد کارگران برای سال آینده است و تلاش می‌کند تا با در نظر گرفتن نرخ تورم و سبد معیشت، دستمزد مناسبی تعیین کند.

1403072518485878031217434

آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرد

تصویر روز ـ وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که این کشور تحریم‌های تازه‌ای را مرتبط با ایران علیه 6 نهاد در هنگ کنگ و چین اعمال کرده است.

طبق ادعای وزارت خزانه داری آمریکا، این نهادها به نمایندگی از دو شرکت ایرانی تحریم شده در تهیه قطعات پهپاد دخیل هستند. این شرکت‌ها به‌عنوان شرکت‌های اصلی فعالیت می‌کنند و خرید و ارسال قطعات کلیدی را برای دو شرکت ایرانی تسهیل می‌کنند.

طبق ادعای آمریکا شرکت‌های ایرانی اشاره شده به‌عنوان تامین‌کنندگان کلیدی برنامه‌های پهپاد و موشک‌های بالستیک ایران فعالیت می‌کنند.

منبع: تسنیم

froosh03.12.09

عرضه برخی از محصولات گروه خودروسازی سایپا از هفته آینده

تصویر روز ـ طرح فروش برخی از محصولات گروه خودروسازی سایپا از تاریخ یکشنبه 1403/12/12 با هدف افزایش عرضه، کنترل قیمت ها در بازار شب عید و تأمین تقاضای مشتریان آغاز خواهد شد.

هموطنان عزیز می توانند در تاریخ ذکر شده با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا به نشانی https://saipa.iranecar.com نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

متقاضیان محترم می‌توانند جهت تسهیل در فرآیند ثبت نام، قبل از زمان شروع ثبت نام، به آدرس قید شده مراجعه کرده و نسبت به ثبت و یا بروز رسانی اطلاعات شخصی و دریافت كد كاربری و رمز عبور اقدام کنند.

شایان ذكر است ثبت نام در این طرح فروش، صرفاً از طریق آدرس فوق الذكر امكان پذیر بوده و در صورت استفاده از سایر آدرس‌ها، عواقب آن بر عهده متقاضی خواهد بود.

431276

عملکرد مثبت بیمه ملت در جلب رضایت بیمه‌گزاران

تصویر روز ـ بیمه مرکزی آمار کلی شکایات ثبت‌شده بیمه‌گزاران را تا پایان دی‌ماه منتشر کرده است که بر اساس آن، بیمه ملت با توجه به حق بیمه تولیدی ۱۹ هزار میلیارد تومانی، آمار قابل توجهی را به دست آورده است.

آمارهای بیمه مرکزی نشان می‌دهند که در این مدت، بیمه‌گزاران و ذی‌نفعان ۷,۴۳۰ فقره شکایت از شرکت‌های بیمه ثبت کرده‌اند که تنها ۳۳۴ فقره از این تعداد مربوط به بیمه ملت بوده است. این بدان معناست که تنها حدود ۴.۵ درصد از شکایات ثبت‌شده طی این مدت به بیمه ملت مربوط می‌شود. با این حال، حق بیمه تولیدی بیمه ملت به دلایلی همچون تحت پوشش قرار دادن بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و عملکرد مطلوب در بخش های مختلف، رشدی بیش از ۳۰۰ درصد داشته است.

بر اساس اعلام بیمه مرکزی، از تعداد ۷,۴۳۰ فقره شکایت ثبت‌شده، به ۶,۶۲۹ فقره رسیدگی شده است. از این تعداد، ۴,۲۲۴ فقره شکایت وارد و ۲,۴۰۵ فقره شکایت نیز ناوارد تشخیص داده شده‌اند. همچنین، ۸۰۱ فقره شکایت دیگر در حال بررسی هستند.

این آمارها نشان می‌دهند که از ۳۳۴ فقره شکایت ثبت‌شده مربوط به بیمه ملت، به ۳۰۱ فقره رسیدگی شده و ۱۱۵ فقره (بیش از ۳۸ درصد) از این تعداد ناوارد تشخیص داده شده‌اند. همچنین، ۳۳ فقره شکایت دیگر در حال بررسی هستند و هنوز نهاد ناظر تصمیمی درباره وارد یا ناوارد بودن آن‌ها نگرفته است.

بخش قابل توجهی از شکایات صنعت بیمه به رشته درمان اختصاص دارد و این مسئله تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور قرار دارد، به طوری که بیمه ملت نیز از این روند مستثنی نیست. علاوه بر این، پرتفوی بیمه‌ای درمان تکمیلی بازنشستگان برای نخستین بار در سال جاری وارد صنعت بیمه شده و تجربه مشابهی در این مقیاس و شیوه پیش از این در صنعت وجود نداشته است. این موضوع باعث شده است که روند شکایات در این بخش نسبت به عملکرد قبلی بیمه ملت افزایش یابد، هرچند که این شرکت همچنان تنها ۴.۵ درصد از کل شکایات صنعت را به خود اختصاص داده است.

دلیل پایین بودن تعداد شکایات و رضایتمندی مشتریان از خدمات بیمه ملت، آموزش مستمر کارکنان، شبکه فروش، و توسعه استفاده از ابزارهای فناورانه بوده است. این شرکت برای جلب نظر بیمه‌گزاران خود توجه ویژه‌ای به نظرات آن‌ها داشته و کانال‌های ارتباطی متنوعی را با استفاده از ابزارهای مختلف ایجاد کرده تا رضایتمندی حداکثری را به دست آورد. همچنین توسعه شبکه شعب بیمه ملت در سراسر کشور راهکاری مناسب برای ارائه خدمات با کیفیت‌تر و جلب رضایت بیشتر بیمه‌گزاران بوده که طی این مدت پیگیری شده است.

بیمه ملت با وجود رشد چشمگیر در حق بیمه تولیدی خود و تحت پوشش قرار دادن جمعیت بیشتری از بیمه‌گزاران، توانسته است با ارائه خدمات باکیفیت و رسیدگی سریع به شکایات، رضایت بالایی را در میان مشتریان خود ایجاد کند. سهم اندک شکایات ثبت‌شده مربوط به بیمه ملت که بخش قابل توجهی از آن نیز به عنوان شکایات ناوارد تشخیص داده شده، نشان‌دهنده عملکرد مثبت بیمه ملت در مدیریت تعهدات و جلب اعتماد بیمه‌گزاران است.

fainshortek bsi

آسیب‌شناسی عقب‌ماندگی قوانین تجاری از فناوری‌های نوین مالی و بانکی

تصویر روز ـ به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، یاسر مرادی در نشست رویداد بانک و بیمه (فینشورتک) در جمع مدیران، فعالان و دست‌اندرکاران صنعت فناوری‌های نوین پرداخت ضمن آسیب‌شناسی موانع و مشکلات پیشرفت در بخش بانکداری و خدمات نوین ارائه شده توسط بانک‌ها، با بیان اینکه سرعت تحولات در این حوزه بیشتر از انتظار است، گفت: بانک‌ها در گذشته تنها با هدف واسطه‌گری وجوه و جذب و مصرف منابع به وجود آمدند اما در چند سال اخیر و به ویژه با خلق بازارهای مالی نوین، فعالیت‌های بانک‌ها از سمت واسطه‌گری وجوه به سمت توسعه خدمات مالی تغییر یافته است. مردم و نسل جدید متقاضی خدمات بانکی هستند اما با خود بانک‌ها کاری ندارند و نسل جدید تمایلی به مراجعه به شعب و دریافت حضوری خدمات بانک‌ها ندارد.

وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات اقتصادی متناسب با رشد و پیشرفت فناوری ها در حوزه مالی پیشرفت نداشته است، تأکید کرد: قانون تجارت متعلق به ۱۰۰سال پیش است و در بخش عمده ای از آن از برخی شرکت ها و اسناد تجاری نام برده شده است که امروزه وجود خارجی ندارند.

مرادی با اشاره به تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در ابتدای دهه ۶۰ گفت: از آن زمان تاکنون تحولات بسیاری در زمینه بانکداری دنیا و کشور رخ داده اما ما میخواهیم با قوانین ۴۰ سال پیش بانکداری کنیم به همین دلیل فناوری‌های نوین در صنعت پرداخت از مجموعه مقررات و دستورالعمل‌های قانونی پیشی گرفته و حتی از چارچوب‌ها و قالب‌های حقوقی نیز فراتر عمل می‌کنند.
وی کفت: به طور مثال گردش مالی روزانه و هفتگی برخی بازارهای نوین مانند رمزارزها با کل نقدینگی ۴۰ همتی صنعت لیزینگ برابری می‌کند و دلیل آن این است که برخی خدمات را در قالب‌های سنتی نگاه داشته‌ایم و از سوی دیگر، بازارهای نوین مالی پشت سد قوانین و مقررات سنتی متوقف نشده اند.

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران اظهار کرد: متأسفانه متناسب با رشد بازارهای مالی، دانش سیاست گذاران حوزه پولی و قانون‌گذاران رشد نکرده و نتوانسته‌اند پا به پای آنها پیش بیایند. در این میان اگر بانک‌ها وظایف و نقش خود را در این مسیر بازتعریف نکنند، از فناوری‌های نوین عقب خواهند ماند. البته بانک‌ها با ارائه اپلیکیشن ها و نئوبانکها درصدد خلق شرایط نوین و تغییر مسیر هستند به طور نمونه امروزه به جای پرکردن چندین صفحه مشخصات، با نرم‌افزارهای احراز هویت، افتتاح حساب انجام می‌شود و در کمترین زمان امکان دریافت تسهیلات وجود دارد.

مرادی از طی شدن مراحل قانونی پذیرش چک و سفته الکترونیک از سوی قوه قضاییه و همچنین قانونی بودن وثیقه‌گذاری دارایی‌های الکترونیک در سامانه ست بانک صادرات ایران خبر داد و افزود: با تلاش‌های انجام شده برای چک و سفته الکترونیک در حال حاضر اجرائیه صادر می‌شود و حتی خود قوه قضاییه در توثیق هوشمند نسبت به نهادهای مالی کشور پیشرو است.

image2