تصویر روز ـ محمدرضا کاویانپور، رئیس موسسه تحقیقات آب، با اشاره به وضعیت بحرانی بارشها در پاییز سال جاری، اظهار کرد: با نگاهی به وضعیت آبی سال ۱۴۰۳ منتهی به ۱۴۰۴ مشاهده خواهیم کرد که بارشها در کل ۱۵۲ میلیمتر بوده که به میزان متوسط ۵۷ سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی داشته است.
به گزارش تسنیم، رئیس موسسه تحقیقات آب با اشاره به وضعیت بارشی منفی در برخی از استانها، افزود: چهار استان کشور با وضعیت بارشی منفی ۵۰ تا ۸۰ درصدی، ۱۵ استان با کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی و تعدادی نیز در رکوردهای خشکسالی قرار دارند و تنها یک استان وضعیت بارشی طبیعی دارد که در این استان نیز افزایش بارشی مشاهده نشده است.
به گفته وی؛ میزان بارشها در سال آبی گذشته در نهایت منجر به آورد رودخانهای حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیارد مترمکعب آب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خود افت ۴۲ درصدی را نشان میدهد.
کاویانپور با اشاره به ظرفیت مخازن در تهران نیز گفت: ظرفیت ذخایر مخازن سدهای تهران در سال آبی جدید که از مهرماه شروع شده است حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با میزان ۴۹۰ میلیون مترمکعبی در سال آبی ۱۴۰۳ حدودا به نصف رسیده است؛ قاعدتا این میزان کاهش باید با بارشهای تا به امروز جبران میشد اما متاسفانه زمانی که به بارشها در فصل پاییز نگاهی میاندازیم مشاهده میکنیم که اگرچه همواره بارشها در دو ماه مهر و آبان حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیمتر آب برای تهران به همراه دارد اما تاکنون هیچ بارشی در تهران رخ نداده و پیشبینیها نیز نشان میدهد که تا پایان پاییز نیز این روند ادامه خواهد داشت.
وی درخصوص تامین آب شرب مورد نیاز استان تهران نیز گفت: همواره این تامین با فشار به سفرههای زیرزمینی در محدوده تهران و خارج از تهران اتفاق میافتد اما کم بارشی به این منابع نیز اثرگذاشته است.
به اعتقاد رئیس موسسه تحقیقات آب؛ نباید ریسک کرد و احتمال تغییر شرایط را درنظر گرفت بلکه باید خود را برای شرایط بحرانی آماده کنیم.
وی با بیان اینکه امسال سال هشداردهندهای برای ما است، گفت: اگر به طور کلی سیر تاریخی بارشها را درنظر بگیریم با کاهش بارش مواجه خواهیم بود، حال ممکن است این کاهش در سال ۱۴۰۳ زیاد محسوس نباشد اما امسال باید خود را برای شرایط خشکسالی آماده کنیم.
کاویانپور تاکید کرد: دورنمای شرایط اقلیمی کشور الزام میکند که مدیریت قوی و دقیقی را برای مصارف آب در حوزههای شرب، صنعت و کشاورزی اعمال کنیم تا ناترازی تحمیل شده برمنابع آبی را جبران و خود را برای دهههای آتی آماده کنیم در غیر این صورت شرایط خوبی در انتظار ما نخواهد بود.
وی تاکید کرد: اگر بتوان با تمرکز بر مدیریت تقاضا، فرهنگسازی، استفاده از فناوری و سیستمهای کاهنده و اعمال تعرفه برای پرمصرفها که شرایط بیآبی را درک نمیکنند، حدود ۲۰ درصد از میزان مصارف فعلی آب را کاهش داد میتوان در دورنمای شرایط خشک، به نحوی این شرایط را پشت سر گذاشت. در همین راستا نیاز است تا با حمایت دولت و فرهنگسازی در الگوی مصرف آب تغییرات رفتاری ایجاد کرده و در بخشهای صنعتی، کشاورزی و خدمات نیز ساختارهای تولید تغییر یابد تا با کاهش مصرف شرایط عبور و سازگاری بحران را فراهم کرد.
تصویر روز ـ میانگین مصرف بنزین در مهر ماه به ۱۳۴ میلیون لیتر رسید رقمی که نشان دهنده رشد ۶.۵ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته است در حالی که به گفته مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میزان تولید بنزین در کشور ۱۲۰ میلیون لیتر است و بسیاری از کارشناسان افزایش مصرف بنزین و مازوت سوزی را قاتل خاموش مردم میدانند اما چرا مصرف بنزین به یکباره بالا رفت! خودروهای غیر استاندارد و فرسوده را میتوان علت اصلی آلودگی هوا و حتی ناترازی بنزین دانست.
حمل و نقل سهم ۷۰ درصدی آلایندگیرا دارند
مهر نوشت، به اعتقاد کارشناسان انرژی سهم مصارف خانگی با توجه به مصرف گاز در خانهها در مقایسه با دیگر بخشها در آلایندگی هوا، سهمی ناچیز است، زیرا صنایع و نیروگاهها نیز در طول سال از سوخت گاز برای فعالیت بهره میبرند اما با توجه به ناترازی گاز در فصول سرد، مصرف گازوئیل و مازوت، با بخشی از مصرف گاز آنها جایگزین میشود که بسته به میزان گوگرد و کیفیت آنها، آلایندگیهای محلی ایجاد میکنند.با این حال، اگر سهم آلایندگی منابع مختلف را در سطح کلان و نه به صورت محلی، بررسی کنیم، بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حمل و نقل است که این سهم بیش از ۷۰ درصد است و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخشهای غیر حمل و نقل مثل نیروگاهها، صنایع و مصارف خانگی و غیره بازمیگردد، در بخش حمل و نقل نیز عمده آلایندگی مربوط به بخش حملو نقل زمینی است و سهم حملو نقل هوایی و ریلی در آلایندگی هوا در مقایسه با سهم حملو نقل زمینی بسیار ناچیز است. در واقع عمده آلایندگی هوا به مصرف بنزین و گازوئیل در بخش حملو نقل عمومی و خودروهای سواری بازمیگردد. به همین دلیل است که کارشناسان این حوزه بر این باورند، در صورتی که خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و خودروسازان خودروهایی مطابق استاندارد جهانی تولید کنند نزدیک به ۶۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا میکند و به همان تناسب آلودگی هوا کاهش مییابد.
خودروهای بی کیفیت و فرسوده را میتوان همزمان عامل اصلی آلودگی هوا و ناترازی بنزین دانست، در ابتدا با نگاهی به تعداد خودروهای کشور متوجه میشویم، در سراسر کشور ۴۱ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۱۴۸ دستگاه خودرو در حال تردد هستند که از این تعداد، ۲۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۱۴۰ دستگاه فرسوده هستند که شامل ۷ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۷۳۰ خودروی سواری، ۱۱ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۲۳۸ موتورسیکلت، ۲ میلیون و ۶۸ هزار و ۵۷۱ وانت، ۳۸۵ هزار و ۶۵ تاکسی، ۵۹ هزار و ۷۶۲ اتوبوس، ۹۷ هزار و ۴۵۷ مینیبوس، ۴۱ هزار و ۵۸۱ خودروی دولتی، ۲۱۴ هزار و ۴۲۱ کامیون، ۲۵ هزار و ۹۴۳ کامیونت، ۵۳ هزار و ۷۳۲ کشنده و تریلر، ۱۲۳ هزار و ۷۷۲ خودروی کار و ۸۳ هزار و ۸۶۸ سایر وسایل نقلیه فرسوده هستند. آماری که نشان میدهد نیمی از ناوگان کشور بهطور جدی نیازمند نوسازی و خروج از چرخه تردد است. چرا که نیمی از مصرف لجام گسیخته بنزین مربوط به این بخش است.
این ناوگان فرسوده اگر بهترین بنزینهای جهان را هم مصرف کند باز هم آلایندگی بالایی دارد. ۴ درصد سواریها اسقاطی هستند اما حداقل ۸۰ درصد خودروهای سواری از استاندارد لازم برخوردار نیستند. اینکه گفته میشود ۶۱ درصد ذرات معلق برای منابع متحرک و ۸۳ درصد گازهای آلاینده برای صنایع متحرک است در واقع این خودروها نفس مردم ایران را بریدهاند. متأسفانه صنعت خودرو بازار را بهشکل انحصاری در اختیار دارد و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی مزید بر علت شده تا خودروسازان محصول خود را با هر سطح استاندارد و کیفیتی تولید و به بازار عرضه کنند جایگزینی هم بهدلیل تحریمها و محدودیتهای ارزی وجود ندارد.
مصرف بالا، کیفیت بنزین را کاهش داد
پاییز و زمستان اوج آلودگی هوا به خصوص برای کلان شهرها است این شرایط موجب شده است تا نهادسازمانها یکدیگر را مقصر بدانند اگرچه سالهای گذشته انگشت اتهام به سمت مازوت سوزی نیروگاهها گرفته میشد اما به نظر میرسد ریشه اصلی این مساله به خودروهای فرسوده و بنزین غیر استاندارد باز میگردد حتی بابک افقهی مدیر عامل پیشین شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی از تولید بنزین با اکتان پایین پرده برداشت و گفت: دولت به دلیل ناترازی بنزین این دست به تولید بنزین با اکتان پایینتر کرده است، در حالی که پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس توانایی تولید بنزین با اکتان بالا و بنزین سوپر را دارد که به دلیل ناترازی مجبور به تولید بنزین با اکتان ۸۷ و البته قیمت ارزان شدیم.
راندمان نیروگاهی وضعیت مناسبی دارد
بسیاری از کارشناسان مهمترین دلیل مصرف بالای سوخت توسط نیروگاهها را راندمان پایین عنوان کردهاند این در حالیست که متوسط راندمان نیروگاههای حرارتی جهان به ۳۹.۰۴ درصد رسیده، این رقم در پایان نیمه نخست امسال در ایران به حدود ۳۹.۵ درصد رسید و از متوسط جهانی بالاتر است.. در همین حال استفاده از مازوت مساله دیگری است که به آن زیاد پرداخته میشود و بسیاری آن را علت اصلی این ماجرا میدانند. این در حالیست که نیروگاههای مازوت سوز در سال جاری در مدار قرار نگرفتهاند.
با توجه به شرایط پیش رو به نظر میرسد دولت باید راهکاری را در نظر بگیرد تا هر یک از ارگانها دیگری را متهم به آلودگی و افزایش انتشار ذرات معلق در هوا نکنند. بهترین راه سرمایه گذاری بخش خصوصی در میادین گازی و بی نیازی از خوراک در فصل زمستان که از این طریق نیروگاهها دیگری نیازی به استفاده از سوخت مایع پیدا نکنند و از آن مهمتر خروج خودروهای فرسوده از حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای جدید و با استانداردهای جهانی مهمترین راه برای برون رفت از روزهای نفسگیر و کاهش مصرف بنزین به شمار میآید.
تصویر روز ـ سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد:
امروز جمعه در محورهای مواصلاتی جنوب خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و نوار شرقی استان کرمان وزش باد شدید، گردوخاک و کاهش دید افقی پیشبینی میشود که میتواند موجب اختلال در تردد جادهای و افزایش خطر حوادث رانندگی شود.
با توجه به سرمای شبانه و پایداری جوی در اغلب مناطق کشور، تیمهای عملیاتی و امدادی جمعیت هلال احمر در حالت آمادهباش هستند.
هنگام تردد در جادههای کوهستانی تجهیزات زمستانی بهویژه زنجیرچرخ به همراه داشته و از سفرهای غیرضروری در ساعات شب خودداری کنند.
از هموطنان درخواست میشود در صورت مشاهده و یا بروز حادثه با شماره اضطراری ۱۱۲ ندای امدادونجات جمعیت هلال احمر تماس بگیرید.
تصویر روز ـ در حاشیه بیستوپنجمین نمایشگاه صنعت، سیدجواد حسینیکیا با اشاره به حضور پرقدرت گروه خودروسازی سایپا در این رویداد، اظهار کرد: سایپا با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت متخصصان کشور، توانسته گامهای ارزشمندی در مسیر تولید محصولات باکیفیت و کممصرف بردارد.
به گفته وی، نمونه بارز این توانمندی، خودروی «پارسنوآ» است که اخیراً خط تولید آن در شرکت پارسخودرو افتتاح شده و با داخلیسازی بالا و کیفیت مطلوب، بهصورت کامل در داخل کشور تولید میشود.
وی با تأکید بر اینکه مصرف سوخت پایین برخی از موتورهای جدید سایپا، دستاوردی چشمگیر برای صنعت خودروسازی کشور به شمار میرود، گفت: در حال حاضر موتورهایی با مصرف حدود دو لیتر در صد کیلومتر در حال توسعه است که این امر، همسو با روند جهانی حرکت از سوختهای فسیلی به سمت خودروهای هیبریدی و برقی است.
به اعتقاد وی، تحقق این هدف میتواند جایگاه سایپا را در بین خودروسازان مطرح منطقه ارتقاء دهد.
حرکت گسترده سایپا به سمت افزایش داخلیسازی
حسینیکیا با اشاره به حرکت گسترده سایپا به سمت افزایش داخلیسازی افزود: در شرایطی که برخی محصولات جدید با ۸۰ درصد داخلیسازی تولید میشوند، باید به فعالان این حوزه دستمریزاد گفت.
وی ادامه داد: اگر خودروسازان بتوانند سه شاخص رقابتپذیری، قیمت مناسب و کیفیت بالا را همزمان محقق کنند، مردم به خودروهای داخلی اعتماد بیشتری خواهند کرد و این موضوع به ارتقای برند سایپا در افکار عمومی منجر میشود.
وی تصریح کرد: برخی از محصولات بهنمایشدرآمده در این نمایشگاه ظرفیت صادراتی بالایی دارند و میتوانند بازار کشورهای همسایه و حتی آفریقا را بهدست آورند. چنین توانی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، به کاهش زیان انباشته خودروسازان نیز کمک خواهد کرد و مسیر توسعه صنعت خودرو را هموارتر میسازد.
نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره به حضور فعال قطعهسازان داخلی در نمایشگاه گفت: امروز شاهد تولید قطعاتی هستیم که از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارند و با قیمت پایینتر نسبت به نمونههای خارجی، حتی محصولات چینی، عرضه میشوند.
به گفته وی، هرچه قطعهسازان داخلی بتوانند محصولی باکیفیتتر و ارزانتر تولید کنند، نهتنها در بازار داخلی بلکه در بازارهای جهانی نیز با استقبال مواجه خواهند شد.
حسینیکیا تأکید کرد: برخی از قطعهسازان داخلی امروز به سطحی از دانش و فناوری رسیدهاند که محصولات فاخری را تولید میکنند و لازم است خودروسازان، بخشی از تولید خود را به سمت شرکتهای دانشبنیان هدایت کنند.
وی افزود: دانشبنیان شدن نهتنها بهرهمندی از مزایای مالیاتی را بهدنبال دارد، بلکه آینده صنعت را نیز تضمین میکند، چرا که محصولاتی که از پشتوانه علمی و فناورانه برخوردار نیستند، ممکن است جایگاه خود را در رقابت جهانی از دست بدهند.
رویکرد مجلس حمایت از بخشهای صنعتی کشور است
نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به نقش مجلس در حمایت از صنعت خودرو اظهار کرد: رویکرد کمیسیون صنایع و معادن مجلس همواره حمایت از بخشهای صنعتی و تولیدی کشور است و در این مسیر جلسات متعددی برای پیگیری مطالبات قطعهسازان و تأمین نقدینگی خودروسازان برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای مهم حمایت از خودروسازان، تسهیل در پرداخت ارز برای واردات مواد اولیه و قطعات ضروری است که بهصورت مستمر در کمیسیون پیگیری میشود. حسینیکیا افزود: مجلس تمام توان خود را برای حمایت از تولید ملی، افزایش اشتغال و ارتقای کیفیت در صنعت خودرو بهکار خواهد گرفت و از هیچ تلاشی در این مسیر دریغ نخواهد کرد.

تصویر روز ـ صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیشبینی سازمان هواشناسی کشور، در گفتوگو با تسنیم در رابطه با ابرهای خطی که روز چهارشنبه، در آسمان تهران شکل گرفته است، اظهار کرد: اینها رد هواپیماهایی هستند که از آسمان تهران عبور میکنند.
وی توضیح داد: این مسئله به پروفایل قائم جو بستگی دارد؛ بهعبارت دیگر، وقتی دمای هوا بهگونهای باشد که با عبور هواپیما، بخار حاصل به قطرههای یخ تبدیل شود، چنین پدیدهای رخ میدهد.
وی افزود: عبور هواپیما در زمانی که پروفایل قائم جو حاکم باشد، یعنی دما در لایههای پایینتر جو کاهش یافته باشد، باعث ایجاد ردی میشود که شبیه ابرهای خطی است.
وی بیان کرد: در سایر مواقع، وقتی هواپیما در ارتفاع بالا پرواز میکند، اثری از این رد باقی نمیماند.
رئیس مرکز ملی پیشبینی سازمان هواشناسی تأکید کرد: زمانیکه تراز دمای یخبندان در جو پایین میآید، عبور هواپیما از آسمان منجر به ایجاد این پدیده میشود، در واقع، رد سفید مربوط به گازهای خروجی هواپیماست که در آن بخار آب نیز وجود دارد و هنگام برخورد با هوای بسیار سرد، به کریستالهای یخ تبدیل میشود.
تصویر روز ـ به گزارش روابط عمومی بیمه ملت، چراغی به اهمیت سند راهبردی شرکت بیمه ملت اشاره کرد و افزود: این سند پس از برگزاری جلسات مختلف در کمیته مطالعات راهبردی بیمه ملت و پس از تحلیل آماری و بررسی چالشها و ظرفیتهای شرکت، تنظیم و نهایی شده است.
وی ادامه داد: این سند در راستای تحقق چشمانداز شرکت که مد نظر هیأت مدیره و سهامداران است تهیه شده و مجموعه همکاران و مدیریتهای مختلف شرکت باید تلاش کنند تا با همافزایی بتوانیم جایگاه بیمه ملت را در صنعت بیمه کشور ارتقا دهیم.
عضو هیأت مدیره شرکت بیمه ملت به محورهای کلیدی سند راهبردی این شرکت در افق ۱۴۰۶ اشاره کرد و افزود: در این سند سه محور کلیدی ارزشآفرینی، تحول فناورانه و حرکت در مسیر تراز و استانداردهای بینالمللی بهعنوان جهتگیریهای اصلی چشمانداز شرکت مورد تأکید قرار گرفته است.
چراغی ادامه داد: بر اساس این سند، بیمه ملت با توسعه بسترهای فناوری، درصدد است برای ذینفعان کلیدی خود شامل مشتریان، سهامداران، کارکنان، شرکای تجاری، جامعه و نهادهای قانونی، ارزش پایدار ایجاد کرده و پاسخگوی انتظارات آنان در سطح استانداردهای بینالمللی باشد.
وی بر اهمیت سرمایه انسانی مجرب و شبکه فروش توانمند و متخصص تأکید کرد و گفت: ماموریت اصلی مجموعه بیمه ملت این است که با اتکا به سرمایههای ارزشمند و توانای خود و استفاده از ظرفیتهای مجموعه، خدمات با کیفیت و متمایز به منظور بهبود و ارتقای امنیت خاطر بیمهگذاران ارائه دهد و خود را متعهد به ایفای تعهدات و وظایف قانونی نسبت به جامعه و ذینفعان میداند.
رئیس کمیته مطالعات راهبردی شرکت بیمه ملت، چهار مؤلفه شفافیت، ایفای تعهدات، صداقت و احترام به ذینفعان را از ارزشهای بنیادین سازمانی این شرکت برشمرد و خاطرنشان کرد: در چارچوب استراتژیهای کلان شرکت، تمرکز بر رشد سودآوری، بهبود تجربه مشتری، افزایش سهم بازار، چابکسازی سازمان، مدیریت ریسک، ارتقای بهرهوری منابع و توسعه نظام راهبری از اولویتهای اصلی بیمه ملت در سالهای پیشرو خواهد بود.
چراغی افزود: سه محور توسعه فناوری اطلاعات، گسترش شبکه فروش و ارتقای بهرهوری منابع انسانی در راستای تحقق اهداف یادگیری و رشد پایدار در افق ۱۴۰۶ بهعنوان جهتگیریهای کلیدی این سند تعیین شده است.
تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی با افزایش ۵۸۵ هزار تومانی، ۱۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد.
به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۴۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۸ هزار تومان به فروش رفت.
قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۱ امروز ۱۵ آبان ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:
| نوع | قیمت |
| سکه امامی | ۱۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان |
| سکه بهار آزادی | ۱۰۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان |
| نیم سکه | ۵۸ میلیون تومان |
| ربع سکه | ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان |
| سکه گرمی | ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
| گرم طلای ۱۸ عیار | ۱۰ میلیون و ۵۰۸ هزار تومان |
| گرم طلای ۲۴ عیار | ۱۴ میلیون و ۷ هزار تومان |
| مثقال طلا | ۴۵ میلیون و ۵۰۶ هزار تومان |
| اونس طلا (دلار) | ۴۰۰۷.۴۷ |
تصویر روز ـ به گزارش روابطعمومی بانک صادرات ایران، این بانک با حضور در آیین تجلیل از برگزیدگان بیستونهمین و سیاُمین دوره المپیاد علمی دانشجویان کشور که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با شرکت حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، از تلاشهای علمی و خلاقیتهای نخبگان دانشگاهی قدردانی کرد.
در این مراسم، بانک صادرات ایران با اهدای جوایز ویژه از ۲۳ مدالآور طلا، ۱۹ دارنده مدال نقره و ۲۵ برگزیده مدال برنز تجلیل بهعمل آورد.
آیین تجلیل از برگزیدگان المپیادهای دانشجویان کشور با حضور جمعی از مقامات عالیرتبه علمی و دانشگاهی کشور از جمله دکتر مسعود شمسبخش قائممقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر رضا محمدی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر عباس سروش رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر شجاع احمدوند رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از مسئولان و اساتید برتر دانشگاههای کشور برگزار شد.
المپیادهای علمی دانشجویی کشور هر سال با هدف شناسایی، پرورش و تشویق استعدادهای برتر دانشگاهی در حوزههای گوناگون علمی برگزار میشود. بانک صادرات ایران نیز بهعنوان یکی از بزرگترین بانکهای کشور، حمایت از نخبگان و فراهمسازی زمینههای همکاری و بهرهگیری از ظرفیت علمی آنان را از اولویتهای مهم خود در مسیر توسعه سرمایه انسانی میداند.


تصویر روز ـ مهر به نقل از مدیسن نت، این مطالعه، ۲۹۴ بزرگسال ۵۰ تا ۹۰ ساله را با عملکرد طبیعی مغز تا ۱۴ سال ردیابی کرد و تعداد قدمهای روزانه، عملکرد مغز و تجمع پروتئینهای مرتبط با آلزایمر در مغز آنها را زیر نظر گرفت.
در این مطالعه آمده است که فعالیت بدنی بیشتر با کاهش کُندتر عملکرد مغز مرتبط است که به نوبه خود با تجمع کُندتر پروتئینهای مرتبط با آلزایمر در مغز مرتبط است.
محققان دانشگاه ملبورن استرالیا، دانشگاه هاروارد در ایالات متحده و دانشگاه تورنتو در کانادا گفتند کسانی که علائم اولیه آلزایمر را در مغز خود نشان میدهند، ممکن است بتوانند با ورزش روزانه متوسط، روند پیشرفت آن را کُند کنند.
طبق این مطالعه، شرکتکنندگانی که بیش از ۵۰۰۰ قدم در روز برمیداشتند، کاهش کُندتری در حافظه و تفکر نشان دادند که با کاهش تجمع تائو، پروتئینی مرتبط با پیشرفت آلزایمر، همراه بود.
محققان گفتند که تجمع و شناخت تائو در سطح فعالیت متوسط ۵۰۰۱ تا ۷۵۰۰ قدم در روز ثابت ماند و افزودند که حتی ورزش متوسط، حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ قدم، با کاهش قابل توجه تجمع تائو و زوال شناختی مرتبط است.
با استفاده گسترده از دستگاههای پوشیدنی دیجیتال، مانند ساعتهای هوشمند، این مطالعه «یک هدف فعالیت بدنی قابل دسترس را برجسته میکند که میتواند مشارکت بیشتر در بین بزرگسالان مسنتر کمتحرک را تشویق کند.»
تصویر روز ـ بهای هر اونس طلا با با ۰.۳ درصد کاهش، به ۳۹۷۱ دلار و هشت سنت رسید. بهای طلا در بازار معاملات آتی آمریکا برای تحویل در دسامبر، با ۰.۳ درصد کاهش، به ۳۹۷۹ دلار و ۷۰ سنت رسید.
هر اونس طلا در ۲۰ اکتبر، رکورد ۴۳۸۱ دلار و ۲۱ سنت را ثبت کرده بود، اما از آن زمان نزدیک به ۱۰ درصد کاهش قیمت یافته است.
ارزش دلار آمریکا نزدیک به بالاترین سطح چهار ماهه خود که در روز گذشته به آن رسیده بود، باقی ماند. در همین حال، بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله، نزدیک به بالاترین سطح خود در حدود یک ماه گذشته باقی ماند.
فدرال رزرو، هفته گذشته نرخ بهره را کاهش داد و جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، اظهار کرد: ممکن است این آخرین کاهش هزینههای استقراض در سال جاری باشد.
گزارش اشتغال ملی ADP آمریکا در روز چهارشنبه نشان داد که اشتغال بخش خصوصی آمریکا در ماه گذشته ۴۲ هزار شغل افزایش یافته که بالاتر از پیش بینیهای رویترز از افزایش ۲۸ هزار شغل است. یک بازار کار قوی معمولاً احتمال کاهش نرخ بهره را کمتر میکند و میتواند نرخها را برای مدت طولانیتری بالا نگه دارد.
معاملهگران اکنون ۶۲ درصد احتمال میدهند که فدرال رزرو در دسامبر، نرخ بهره را دوباره کاهش دهد که نسبت به احتمال بیش از ۹۰ درصدی قبل از اظهارات پاول، کاهش یافته است.
بنبست کنگره به طولانیترین تعطیلی دولت آمریکا منجر شده که اکنون سرمایهگذاران و فدرال رزرو وابسته به دادهها را مجبور به تکیه بر شاخصهای بخش خصوصی کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، طلای بدون بازده معمولاً در محیطی با نرخ بهره پایین و در زمانهای عدم قطعیت اقتصادی رشد میکند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۶ درصد کاهش، به ۴۷ دلار و ۷۷ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین با ۰.۸ درصد کاهش، به ۱۵۴۹ دلار و ۲۱ سنت رسید و هر اونس پالادیوم با ۰.۷ درصد کاهش، ۱۴۰۸ دلار و ۷۴ سنت معامله شد.
منبع: مهر