تصویر روز: امروزه دیگر «پراید» برای صنعت خودروسازی ایران فقط و فقط یک خودرو نیست بلکه نام این خودرو در درجه نخست با ایجاد اشتغال داخلی و رتبه بعدی هم ارتقاء چند پلهای صنعت خودرو گره خورده است.
شاید این تیتر تا حدودی برای شما عجیب باشد اما اگر دقت کنیم میبینیم که خودروها علاوه بر شان خودرو بودن خود وزنهای دیگری هم بر دوش میکشند, مثلاً نام خودرویی مانند «بنز» یا «بی ام دبلیو» با کیفیت و شان و جایگاه اجتماعی خاصی همراه است. به گزارش ایلنا ، گاهی هم نام خودروها با ملیتها گره خورده است مثلاٌ تا کسی بگوید «فورد» فوراٌ به یاد آمریکا و یا با شنیدن نام «کیا» و «هیوندای» به یاد ملیت کرهای میافتیم.
تاثیرات اقتصادی – صنعتی پراید:
بر همین اساس میتوانیم بپرسیم که «پراید» ما را به یاد چه چیزی میاندازد؟ لابد کیفیت یا ملیت ما نیست. هر چه از بیکیفیتی شنیدهایم با نام خودروی پراید گره خورده است. «پراید» برای عدهای خودرویی ارزان, برای تعدادی خودرویی ناایمن, برای کسانی خودرویی با صرفه و برای عدهای دیگر خودرویی نامطمئن است. «پراید» با تمام این بیمهریها؛ برای صنعت خودروسازی ایران منافع بسیاری هم داشته است. اگر تکنولوژی «پیکان» را مقطع ابتدایی صنعت خودرو در نظر بگیریم «پراید» توانست تکنولوژی صنعت خودروسازی ایران را با چند پله ارتقاء, به مقطع دبیرستانی تولید صنعتی برساند. از سویی دیگر اشتغالی را که در صنعت خودرو توسط «پیکان» به وجود آمده بود توسط «پراید» گسترش بیشتری یافت. البته بحث اشتغال مرتبط با پراید فقط مربوط به کارکنان خطوط تولید شرکتهای خودروسازی نیست بلکه با تولید حدود ۶ میلیون خودروی تولیدی پراید ارتزاق عده زیادی در صنعت بالا دستی شامل خدمات پس از فروش به تردد این خودروها بستگی دارد. «پراید» علاوه بر این موارد تا حدی ما را به بازارهای صادراتی هم آشنا کرد. اولین فعالیتهای ایران در حوزه صادرات صنعت خودرو با نام پراید عجین شده است و تا امروز هم مقام بیشترین تعداد خودروی صادراتی را همین «پراید» به خود اختصاص داده است. شان و رتبه «پراید» در صنعت خودروسازی ایران چنان است که اگر بخواهیم این خودرو را از آن بگیریم شاید ۴۰ یا ۵۰ درصد صنعت خودروسازی ایران را گرفته باشیم. بنابراین اگر از ما بپرسند که نام «پراید» با چه چیزی گره خودرو و کدام وزن را بر دوش میکشد؟ باید گفت که امروزه دیگر «پراید» برای صنعت خودروسازی ایران فقط و فقط یک خودرو نیست بلکه نام این خودرو در درجه نخست با ایجاد اشتغال داخلی و رتبه بعدی هم ارتقاء چند پلهای صنعت خودرو گره خورده است.
تاثیرات اجتماعی «پراید»
ابعاد تاثیرات اجتماعی این خودرو چنان بوده است که از رئیس جمهور گرفته تا مراجع محترم تقلید هر یک به نوعی در برابر این خودرو موضع گرفتهاند که این خود امر بیسابقهای در صنعت خودروسازی محسوب میشود. (آیتالله مکارم: باید فکری برای پراید کرد) (احمدی نژاد رئیس جمهور سابق: پراید کیلویی چند؟)
در کنار تمام این موضع گیرها سخت علیه این خودرو, باید اعتراف کرد که «پراید» توانسته تا حدود زیادی راه عدهی زیادی از ایرانیان را به داشتن خودرو را آسان نماید. شاید اگر تولید این خودروی ارزان قیمت نبود هنوز هم عدهای زیادی با آرزوی داشتن خودرو روزها را سپری میکردند. یا اگر فرض کنیم که «پراید» در بازار خودروی ایران وجود نداشت حتماً این شش میلیون تقاضا به سمت خودروهای چینی سرازیر میشد و دلارهای نفتی زیادی بجای آنکه صرف تولید داخلی میشد صرف راه آسانتر یعنی واردات خودرو میگردید. از دیگر سو این خودور توانسته محل کسب درآمد تعداد زیادی از هموطنان ما شود. کم نیستند ایرانیانی که رزقشان با این خودرو گره خورده است.
اشکال در کجاست؟ تولید یا عدم تولید
با تمام نقدهای که بر تولید «پراید» وارد شده است باید گفت که مشکل در تولید در خودرو نبوده است مشکل در اینجاست که صنعت خودرو به هر دلیلی بدیل یا بدیلهایی برای این خودرو نداشته است. بر اساس همان مثال قبلی اگر تولید خودروهای جدید با امکان و تکنولوژیهای جدید را کلاس دانشگاهی برای صنعت خودرو فرض کنیم در آن صورت صنعت خودرو گریزی نداشت جز آنکه باید از مقطع دبیرستانی تولید «پراید» عبور میکرد. مشکل در این جا بود که ما خیلی در این مقطع ماندیم البته تحلیلهای زیادی میتواند وجود داشته باشد یا خود نتوانستیم, یا شرایط ایجاب نمیکرد و یا عدهای عمداً ما را در همین مقطع نگهداشتن در هر حال نباید از ضرورت و منافع تولید پراید در صنعت خودرو فقط و فقط با نگاه منفی نگریست.
با تمام نکات گفته شده در خصوص «پراید» این روزها سخن از تصمیمگیری در خصوص تولید یا عدم تولید این خودرو در میان است, حال چه ما موافق جمعکردن این خودرو از خطوط تولید باشیم یا چه مخالف؛ این خودرو اثرات خود را بر پیکره صنعت خودروسازی ایران گذاشته است و به نظر میرسد باید تابع یکی از اصلیترین قواعد بازار اقتصادی باشیم و آن اینکه: این بازار است که باید در مورد ادامه تولید این خودرو تصمیم بگیرد. مسئولین نباید تصمیمات خودشان را جای تصمیمات بازار قراردهند. تنها کار مسئولین باید این باشد که زمینه را برای گسترش اقتصاد مقاومتی صنعت خودرو و تسهیل ارتباط آن با دنیای خارج فراهم آورند تا تولیدات صنعت خودرو هرچه بیشتر متنوع گردد و مردم نیز با گسترش تنوع تولید امکان انتخاب بیشتری داشته باشند. و در آن صورت این مردم هستند که تصمیم اصلی را در مورد سرنوشت پراید خواهند گرفت.
تصویر روز: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ویژه ایران برای ارتباط با سایر کشورهای جهان گفت: موقعیت ایران به گونهای است که ۸۰ درصد کشورهای جهان در فاصله بسیار نزدیکی به ایران هستند و این موقعیت امکان ایجاد فرصتهای طلایی برای کشور را فراهم میکند و موجب میشود تا رفاه عمومی افزایش یافته و از منافع ایران حمایت شود.
آخوندی در توضیح میزان سهم فرودگاههای کشور در جابهجایی مسافران گفت: بیش از ۶۰ فرودگاه در ایران فعال هستند اما از این میان ۸۰ درصد پروازها تنها در ۱۰ فرودگاه کشور صورت میگیرد، بنابراین توسعه فرودگاههای مهم کشور اعم از فرودگاه امام خمینی و فرودگاه تبریز آماده جذب سرمایه گذاران خارجی برای توسعه ناوگان هوایی است.
وی با اشاره به مدلهای مختلف سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی گفت: ایران بهره گیری از دو مدل یکی سرمایه گذاری، ساخت و بهره برداری و دیگری مدل ساخت، اجاره و انتقال را در دستور کار دارد، اما به مدل اجارهداری بلندمدت هم علاقهمند است.
عباس آخوندی افزود: بحث لیزینگ در تامین ناوگان و توسعه زیرساخت صنعت هوانوردی با عنوان یک استراتژی مهم تلقی می شود و ایران از توسعه شرکت های لیزینگ داخلی و خارجی در کشور حمایت می کند. در تلاش هستیم تا چند بنگاه لیزینگ در صنعت هوانوردی را در ایران تاسیس کنیم.
وی تصریح کرد: اگرچه بحث لیزینگ بسیار بااهمیت است، اما وزارت راه و شهرسازی از تمامی مدل های سرمایه گذاری در زمینه صنعت هوانوردی استقبال می کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گام اول ایران در صنعت هوانوردی گفت: حرکت به سمت آسمان آزاد در اولویت صنعت هوانوردی است و هم اکنون ایران، آسمانی آزاد و امن برای تمامی پروازهای بین المللی فراهم کرده است.
وی افزود: آزادسازی بازار صنعت هوانوردی و لغو نظام قیمت گذاری در ایران یکی دیگر از امتیازات این صنعت در ایران است.
آخوندی اظهار داشت : با آزادسازی قیمت ها میزان رشد مسافر داخلی در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشت که این موضوع نشانگر ظرفیت توسعه صنعت هوانوردی و اهمیت فاکتور رقابت برای افزایش رشد رفاه مردم است.
وزیر راه و شهرسازی به دیگر فعالیت های این وزارتخانه در صنعت هوایی اشاره کرد و گفت: اقدامات گسترده ای در مورد توسعه زیرساخت های صنعت هوایی انجام شده است و در حال حاضر تمام سیستم ناوبری در حال بروزرسانی است و در این زمینه ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.
وی در ادامه افزود: در ایران بازار صنعت هوانوردی بر اساس نظام بین المللی شکل گرفته است و برای اینکه شرکت های همتراز در این زمینه به خوبی با هم رقابت کنند، باید مفهوم کفایت سرمایه و مفهوم صلاحیت فنی برای مدیریت بنگاه ها مورد اهمیت قرار گیرد.
آخوندی تاکید کرد : میزان کفایت سرمایه برای تاسیس شرکت های هوانوردی در ایران ۳۵۰ میلیارد تومان یا ۱۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.
تصویر روز: بیشتر کارشناسان پیشبینی میکنند که در سال آینده میلادی، قیمت نفت کمتر از ۶٠ دلار برای هر بشکه باشد.
روزنامه یواسای تودی نوشت: بیشتر کارشناسان صنعت نفت انتظار ندارند که در ١٢ ماه آینده قیمت نفت از ۶٠ دلار برای هر بشکه فراتر رود.
بر اساس نظرسنجی مؤسسه بلومبرگ در کنفرانس نفت آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور در هفته گذشته، ١۴ نفر از ١۵ مدیر و معاملهگر ارشد نفتی مصاحبه شده، انتظار دارند که قیمت نفت در سال آینده میلادی ۴٠ تا ۶٠ دلار برای هر بشکه باشد.
آرزو عظیمف، رئیس بخش معاملات شرکت سوکار جمهوری آذربایجان، گفت: مسئله این است که هرگاه قیمتها رشدی سریع داشته باشند، شرکتهای آمریکا تولید خود را افزایش میدهند؛ بازار در بازه ۴٠ تا ۶٠ دلار میماند و حداکثر قیمت نفت ۵۵ دلار خواهد بود.
تحلیلگران ارشد نفتی نیز وادار شدهاند بار دیگر برآوردهای خود را از قیمت نفت پایین بیاورند. شرکتکنندگان در نظرسنجی شبکه بلومبرگ اعلام کردند که در آغاز سال جاری میلادی، نسبت به رشد قیمتها امیدوارتر بودند اما استمرار رشد تولید نفت ایران، عربستان و آمریکا، آنها را غافلگیر کرده و بازگشت توازن به بازار نفت را به تأخیر انداخته است.
سعد رحیم، اقتصاددان ارشد شرکت معاملهگر ترافیگورا، گفت: بازار نفت هنوز به تعادل نرسیده و استفاده از میلیون بشکه نفت ذخیره شده در دوران افت قیمت را آغاز نکرده است.
نظرسنجی روزنامه وال استریت ژورنال از ١٢ بانک سرمایهگذاری نیز نتایجی مشابه داشته است. این بانکها انتظار دارند که میانگین قیمت نفت در سال ٢٠١٧ میلادی ۵٧ دلار برای هر بشکه باشد.
حمزه خان، از مدیران بانک هلندی آی ان جی، با اشاره به پیشبینی این بانک مبنی بر باقی ماندن قیمت نفت در حدود ۴٠ دلار در سال جاری و سال آینده میلادی، گفت: با توجه و وضع بنیادین بازار، توجیهی برای قیمت نفت بالای ۵٠ دلار وجود ندارد.
نزدیک به همه کارشناسان یاد شده، نسبت به گمانهزنیها درباره توافق احتمالی تولیدکنندگان نفت برای تثبیت سطح تولید، خوشبین نبودند. بیشتر آنان، نسبت به توانایی اوپک برای دستیابی به توافق ابراز تردید کردند و در هر صورت، حتی موفقیت احتمالی دستیابی به این توافق را نیز بیاهمیت توصیف کردند.
حمزه خان گفت: هر بار پیش از گردهمایی اعضای اوپک، گفته میشود تثبیت تولید فکر بکری است و هر بار هم از این نشستها دست خالی بیرون میآیند؛ روشن است که تمرکز تولیدکنندگان، بر افزایش هر چه بیشتر تولید است. ایسنا
تصویر روز: مدیر امور بازاریابی بانک شهر همزمان با مراسم رونمایی از کارت های اعتباری جدید بانک شهر از آغاز ارائه این کارت ها به متقاضیان خبر داد و گفت: بانک شهر نخستین بانک پیش رویی است که از ابتدای مهرماه سال جاری و مطابق با ابلاغیه بانک مرکزی اقدام به صدور کارت های اعتباری جدید بر اساس عقد مرابحه با مبالغ ۱۰۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیون ریالی کرده است.
علیرضا سید صالحی در تشریح نحوه عملکرد این کارت اعتباری تصریح کرد: استفاده از کارت های اعتباری در بانک شهر به مرحله عملیاتی رسیده به طوری که امروز شاهد هستیم در کارت های جدید، به میزان خرید مشتریان از اعتبارشان استفاده می شود.
سید صالحی با تاکید بر اینکه متناسب با میزان مبلغی که از کارت اعتباری مورد استفاده قرار می گیرد، از مشتریان سود نیز دریافت می شود، افزود: در این کارت اعتباری جدید، مشتریان هرچقدر بازپرداخت انجام دهند، به همان میزان نیز مبلغ اعتبار جدید به آنان تعلق می گیرد.
گفتنی است بانک شهر نخستین بانک پیش رو در ارائه این خدمات نوین بانکی است که تلاش کرده مطابق با دستورالعمل ها و شرایط جدید بانک مرکزی از ابتدای مهرماه سال جاری آمادگی ارائه این خدمت نوین بانکی به سازمان ها و نهادهای مختلف را دارد.
تصویر روز: اولین همایش هم اندیشی «فرصت ها و تهدیدها» با حضور محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ، اعضای هیأت مدیره ، مدیران امور ، رؤسای ادارات امور شعب تهران، شعب مستقل و رؤسای حوزه های استان تهران در اداره امور شعب غرب تهران برگزار شد.
مدیرعامل بانک طی سخنانی که در ساعات آغازین این همایش ایراد کرد ، فرصت ها و تهدیدهای بانک ملی ایران را به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم کرده و به بررسی اهم این تهدیدات و فرصت ها پرداخت و تأکید کرد. وظیفه ماست که شرایط را به دقت بررسی کنیم و با تلاش و مدیریت بهینه ، تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و بهترین بهره برداری را از فرصت های موجود برای ارتقاء جایگاه و افزایش سودآوری بانک بعمل آوریم.
رئیس هیأت مدیره بانک در ادامه سخنان خود ، تحریم را یکی از شدیدترین تهدیدات بانک در گذشته ذکر کرد و گفت: رقبا با استفاده از تحریم برخی از منابع و مشتریان بانک را به سوی خویش جلب کرده اند اما اکنون با تلاش های صورت گرفته تهدید تحریم از بین رفته و به یک فرصت خوب برای بانک ملی ایران تبدیل شده است باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم و با برقراری ارتباط سازنده با مشتریان عملکرد بهتری را در کارنامه خود ثبت کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: بانک ملی ایران ، بازوی دولت است و خود را موظف می داند به مردم عزیز در سراسر کشور خدمات بانکی ارائه نماید. لذا باید از حاشیه ها دور باشیم و در آرامش و امنیت کامل به کار بانکی خود به صورت حرفه ای و تخصصی بپردازیم. لذا از همکاران می خواهم که به شایعات و حاشیه سازی ها توجهی نکرده و با صداقت و سلامت به انجام وظایف خویش بپردازند.
حسین زاده در بخش دیگری از سخنان خود ، افزایش سرانه مطالعه در بین همکاران را مهم دانسته و از همکاران خواست تا با آموزش و افزایش اطلاعات خود ، همیشه به روز باشند. وی همچنین به تلاش های صورت گرفته برای ساماندهی و بهینه سازی ارتباط مدیریت بانک با همکاران اشاره کرده و افزود : با همکاری نزدیک دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی ، به دنبال افزایش رضایت شغلی همکاران هستیم .
مدیرعامل با تأکید بر اینکه نیروی انسانی متعصّب و علاقمند از مهم ترین فرصت های بانک ملی ایران است ابراز داشت: همکاران می توانند با کلام خوب و با خوشرویی ، بهترین مزیت ها را برای بانک ملی ایران ایجاد نمایند. اولین همایش هم اندیشی (فرصت ها و تهدیدها) همچنان در اداره امور شعب غرب تهران در حال برگزاری است .
تصویر روز: رئیس کل بیمه مرکزی ایران، حفظ و تقویت ظرفیت اتکایی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی را از برنامه های راهبردی بیمه مرکزی اعلام کرد و گفت: ضریب نفوذ بیمه به نزدیک ۲ درصد رسیده است.
عبدالناصر همتی در گزارش امروز خود به مجمع عمومی بیمه مرکزی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و اعضاء برگزار شد، از رشد مداوم صنعت بیمه خبر داد.
رئیس کل بیمه مرکزی، ضمن اعلام رشد ۱۴ درصدی حقبیمهها در سال ۱۳۹۴، رشد حقبیمه در پنجماهه اول امسال را ۲۰ درصد اعلام و گفت: با اقدامات انجام شده ضریب نفوذ بیمه در کشور که نسبت حقبیمه به تولید ناخالص داخلی است، به نزدیک ۲ درصد رسیده است و امیدواریم با افزایش سرعت رشد صنعت بیمه از مرز ۲ درصد عبور کنیم.
وی دغدغه کارکنان شریف مجموعه صنعت بیمه را تأمین و پرداخت به موقع خسارتهای بیمهشدگان اعلام کرد و افزود: رشد خسارت در رشتههای اتومبیل و درمان در سالهای اخیر فشار زیادی به صورتهای مالی شرکتهای بیمه آورده است؛ بهطوریکه در طول ۷ سال گذشته فقط ۳۵۰۰ میلیارد تومان زیان شخص ثالث بوده است که خوشبختانه با اقداماتی که در سال ۹۴ از سوی بیمه مرکزی ج.ا. ایران شروع شده و امسال نیز ادامه خواهد داشت، شاهد بهتر شدن وضع مالی شرکتهای بیمه خواهیم بود.
همتی تأکید کرد: در پایان سال ۹۴ معادل ۳۹ هزار میلیارد ریال ذخیره خسارت معوق رشته بیمه شخص ثالث گرفته شده است و امسال نیز به تقویت ذخایر خسارت این رشته تأکید خواهیم کرد.
رییس شورای عالی بیمه از پیگیری عملیاتی کردن حاکمیت شرکتی در شرکتهای بیمه به عنوان یکی از مهمترین برنامههای بیمه مرکزی در نیمه دوم سال ۹۵ یاد کرد و گفت: نظارت و کنترل جدّی سرمایهگذاریهای شرکتهای بیمه در چارچوب آییننامه مصوب شورایعالی بیمه نیز از اقدامات اساسی بیمه مرکزی در نیمه دوم سال خواهد بود.
به گفته همتی این موضوع در حفظ توانگری و قدرت پاسخگویی به تعهدات پذیرفتهشده توسط شرکتها حائز اهمیت است و باید به طور منظم رصد بشود.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به مشکلات مالی و فنّی که در برخی از شرکتهای بیمه پیش آمده است، تأکید کرد: صلاحیت فنّی و تخصصی مدیران بیمهها تأثیر مهمی در عملکرد شرکتها دارد و لذا موضوعِ بسیار مهمی است که در تعیین صلاحیتها بایستی ملحوظ گردد؛ لذا در کنار تأکید بر آموزش نیروی انسانی شرکتهای بیمه بر اینکه برخی مدیران ارشد بیمهها حتماً بایستی دورههای مدیریت حرفهای کسبوکار را طی کنند، اصرار خواهیم ورزید.
همتی افزود: با تعیین یک مدیریت جدید در حوزه نظارت، نظارت عملیاتی و موردی در کنار نظارتهای تخصصی فنّی و مالی اعمال خواهد شد. همچنین تأکید بر تأمین سرمایه لازم برای عملیات بیمهای شرکتها و کنترل مداوم توانگری آنها نیز از برنامههای دائمی بیمه مرکزی ج.ا. ایران میباشد.
وی تکمیل و تصویب ۱۶ دسته آییننامههای مربوط به قانون جدید بیمه شخص ثالث تا پایان سال را جزء برنامههای مهم بیمه مرکزی نامید و گفت: امیدواریم بتوانیم بتدریج و هرچه سریعتر موارد مهم قانون جدید بیمه شخص ثالث را عملیاتی کنیم.
رییس کل بیمه مرکزی، پیگیری تفکیک حسابهای بیمههای عمر و غیرعمر شرکتهای بیمه و نظارت جدّی بر عدم استفاده از منابع و ذخایر بیمههای عمر جهت ایفای سایر تعهدات شرکتهای بیمه و تأکید خاص بر توسعه بیمههای عمر از طریق صدور مجوز برای شرکتهای تخصصی عمر را از دیگر برنامه های بیمه مرکزی اعلام کرد.
وی افزود: همچنین با توجه به شرایط پیش آمده بعد از برجام بهطور جدّی پیگیر هستیم که روابط خارجی و بینالمللی با شرکتهای معتبر و بزرگ بیمهای دنیا را احیاء کرده و مبادلات بیمه اتکایی را با آنها گسترش بدهیم.
رئیس کل بیمه مرکزی تأکید کرد: یکی از برنامههای مهم راهبردی بیمه مرکزی حفظ و تقویت ظرفیت اتکایی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی است و برای ایجاد تعادل در قبول و واگذاری بیمههای اتکایی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
تصویر روز: رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور ایران، بر لزوم رفع موانع اخذ روادید تجاری، پوشش بیمه های صادراتی و ارتباط بین بانکی بین ٢ کشور تاکید کرد.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با لرد نورمن لامونت، نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور ایران، ضمن تاکید بر نقش مثبت اتاقهای مشترک بازرگانی در توسعه روابط بین ٢ کشور، خواستار افزایش همکاریها در جهت رفع موانع تجاری و برقراری ارتباط بین ایران و اروپا شد.
وی افزود: با توجه به نتایج مثبت برجام، هنوز با مشکلاتی از جمله ارتباط بانکی که بستر اصلی مناسبات اقتصادی است، مواجه هستیم، اما امیدواریم با مذاکرات و ارتباط مقامهای ٢ کشور این موضوع سریعتر برطرف شود.
شافعی با تاکید بر این که رفع موانع بانکی از تعهدهای برجام برای ارتقا همکاریهای تجاری ایران با جهان است، تصریح کرد: بسیاری از بانکهای اروپایی با وجود رفع محدودیتهای بانکی ایران پس از برجام، نگران هستند که طبق قوانین آمریکا مورد تحریم و جریمه قرار گیرند و پیشنهاد استفاده از وکلا توسط شرکتهای ایرانی را مطرح میکنند، این درحالی است که با توجه به کوچک و متوسط بودن واحدهای داخلی، امکان رفع مشکل از این روش عملا غیرممکن است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران از سرگیری ارتباط ٢ بانک ایرانی با نظام بانکی انگلیس را مهم برشمرد و خواستار رفع موانع اعتبارات اسنادی و مبادلات بین بانکی شد و عنوان کرد: حمایت لازم از بانکهای ایرانی و دسترسی به کانالهای فاینانس در کنار پوشش بیمه های صادراتی، منجر به ارتقا وضع ریسک ایران در شاخصهای بینالمللی خواهد شد.
وی بر لزوم ارتقا سطح همکاریهای دیپلماتیک و صدور روادید تجاری برای بازرگانان و فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: تسهیل دریافت روادید و تردد تجار، یکی دیگر از گامهای موثر در توسعه مناسبات تجاری بین ٢ کشور است.
شافعی تحولات اخیر انگلیس و خروج از اتحادیه اروپا را فرصتی برای افزایش همکاریها با ایران دانست و افزود: نیاز به بازارهای غیراروپایی، میتواند فرصتی برای توسعه مناسبات با ایران را به عنوان کشوری که سابقه همکاری با بریتانیا داشته است، فراهم آورد و انجام کارهای اشتراکی دو یا چندجانبه در منطقه را در پی داشته باشد.
لرد نورمن لامونت، نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور ایران نیز در این دیدار بر نقش مثبت اتاقهای مشترک در ارتباط بین ٢ کشور تاکید کرد و گفت: در دیدارهایی که با وزیران نیرو و نفت ایران داشتم بر لزوم رفع نقاط منفی و افزایش اشتراکهای مثبت تاکید کردم و خواستار افزایش گفت و گو در جهت برطرف شدن سو تفاهمها شدم.
وی از اشتیاق شرکتهای انگلیسی برای حضور در بازار ایران و مذاکراتی که طی چند ماه اخیر با مقامها و شرکتهای ایرانی انجام دادهاند، خبر داد و افزود: با از سرگرفته شدن پروازهای شرکت بریتیش ایرویز در چند وقت اخیر، شرکتهایی مانند بی پی، جگوار و رولزرویس نیز از چند ماه پیش مذاکراتی را برای حضور در بازار ایران و تولید مشترک به انجام رساندهاند و اطمینان دارم که در آغاز کار هستیم و در طولانی مدت اتفاقهای مطلوبتری رخ خواهد داد.
لرد لامونت، قطع روابط بانکی و محدودیتهای اعمال شده از طرف آمریکا را عاملی آزار دهنده نه تنها برای ایران، بلکه بانکهای انگلیسی و اروپایی عنوان کرد و گفت: در جلسهای که با جان کری و نماینده سازمان اوفک ایالات متحده آمریکا داشتم، وی بر لزوم ارتباط بانکی اروپا با ایران تاکید کرد و مشکلات بهوجود آمده را از موضوعهای غیرقابل پیش بینی در زمان مذاکرات عنوان کرد.
به گزارش شانا نماینده نخست وزیر انگلیس از مذاکرات مقامها و نمایندگان بانکهای این کشور با اوفک برای تسهیل ارتباط با بانکهای ایرانی خبر داد و عنوان کرد: وضع به حالت راکد نمانده و نمایندگان بانکهای اروپا و انگلیس در تلاش هستند که قدم به قدم تضمینهای لازم را از آمریکا در ارتباط با ایران دریافت کنند.
تصویر روز: بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی با قیمت هزار و ۳۱۱ دلار بفروش رسید.به گزارش تجارت نیوز، امروز هر قطعه سکه بهار آزادی یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و هر قطعه سکه امامی نیز یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان فروخته می شود.
بر پایه این گزارش، هر قطعه نیم سکه نیز ۵۶۷هزار تومان، ربع سکه ۲۹۶ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۱۸۶هزار تومان بفروش می رسد.
همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۱۳هزار و ۴۳۷ تومان است.
بنابر این گزارش امروز قیمت هر دلار در بازار آزاد ۳۵۶۲ تومان ، یورو ۳۹۹۵تومان ، پوند نیز ۴ هزار و۶۹۰ تومان ، درهم امارات ۹۷۵ تومان ، لیر ترکیه ۱۲۱۵ تومان و هر درام ارمنستان نیز ۸ تومان می باشد.
تصویر روز: سازمان خدمات پس از فروش سایپا به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم و هفته دفاع مقدس به مشتریان گروه سایپا خدمات ویژه ارائه میدهد.
به گزارش روابط عمومی سایپایدک، در این طرح که از سی و یکم شهریور تا پایان روز ششم مهر ماه به مناسبت عید سعید غدیر خم و گرامیداشت هفته دفاع مقدس اجرا میشود، مالکان کلیه خودروهای X100 ، تیبا و تیبا ۲ در دوران گارانتی و غیر گارانتی با عمر کمتر از ۱۰ سال میتوانند با مراجعه به نمایندگیهای مجاز سایپایدک در سراسر کشور از بسته خدماتی سرویس ادواری (شامل تعویض روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا)، بسته خدماتی تعویض لنت جلو، بسته خدماتی تعویض تیغه برف پاک کن جلو و بسته خدماتی سرویس امداد تصادفات (ارائه خدمات حمل رایگان خودرو به علت تصادفات به مدت ۳۶۵ روز ) با ۵۰ درصد تخفیف در قیمت قطعات و اجرت بهرهمند شوند.
یادآور میشود طرح ویژه خدمات رسانی سایپایدک به مناسبت هفته دولت که در ابتدای شهریور سال جاری برگزار شد، استقبال گسترده و کم نظیر مشتریان را در پی داشت.
تصویر روز: رکابزن پارالمپیکی ایران در حاشیه برگزاری بازیهای پارالمپیک ریو درگذشت.
به گزارش تسنیم ، بهمن گلبارنژاد دوچرخهسوار پارالمپیکی کشورمان که در رقابتهای جاده بهدلیل سانحه از دور رقابتهای این رشته کنار رفته بود، درگذشت. گلبارنژاد در میانه راه مسابقات جاده رشته دوچرخهسواری بازیهای پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در یک شیب تند دچار حادثه شده بود.
در حالی که پیشتر اعلام شده بود این ورزشکار ۴۸ساله حال مساعدی دارد اما گویا بهدلیل شدت سانحه دار فانی را وداع گفته است.
پایگاه خبری تصویر روز سانحه درگذشت این ورزشکار را به جامعه ورزش ایران تسلیت میگوید.
