تصویر روز: رئیسکل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه پروژه قطار شهری کرج یکی از طرحهای بزرگ و ملی است، گفت: متاسفانه در این پروژه وقفه ایجاد شده و مردم نمیتوانند از مزایای این طرح بهرهمند شوند که ضروری است دلسوزان به این موضوع ورود پیدا کنند.
به گزارش تصویر روز به نقل از روابطعمومی دادگستری استان البرز، احمد فاضلیان در نشستی که به منظور بررسی مشکل توقف احداث متروی شهری کرج به همت «کمیته حمایت قضایی از سرمایهگذاری» و با حضور دادستان مرکز استان، نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استاندار، رئیس شواری شهر کرج، شهردار کرج و مسئولان شهری برگزار شد با اشاره به اینکه ورود به این موضوع وظیفه دستگاه قضایی نیست و باید مراجع دیگری برای حل این مشکل ورود پیدا کنند، اظهار داشت: با توجه به دغدغه حل مشکلات مردم کرج که در دستگاه قضایی استان وجود دارد، تصمیم گرفتیم این موضوع را در کمیته، طرح و بررسی کنیم.
وی افزود: هدف از برگزاری این جلسه رسیدن به یک نتیجه یا حل اختلاف نیست بلکه میخواهیم با نگاه علتیابی، به ریشه این مشکل بین شهرداری کرج و پیمانکار برسیم و اقناع شویم که آیا توقف این پروژه صحیح و مقرون به صرفه بوده است یا ادامه آن میتواند به حل معضل کلانشهر کرج کمک کند.
رئیسکل دادگستری استان البرز یکی از کارکردهای کمیته حمایت قضایی از سرمایهگذاری را برداشتن موانع و مشکلات از مسیر پیش روی سرمایهگذاران عنوان کرد و افزود: باید با استفاده از ظرفیتها، شرایطی را فراهم کنیم که سرمایهگذار و کارآفرین بتوانند با آسودگی خاطر در بخشهای مختلف صنعتی، تولیدی، کشاورزی و خدماتی استان سرمایهگذاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه پروژه قطار شهری کرج یکی از طرحهای بزرگ و ملی است، تصریح کرد: متاسفانه در این پروژه وقفه ایجاد شده و مردم نمیتوانند از مزایای این طرح بهرهمند شوند که ضروری است دلسوزان به این موضوع ورود پیدا کنند.
فاضلیان، در نظر گرفتن مصالح عمومی در موضوع قطار شهری کرج را یک ضرورت دانست و گفت: دستگاه قضایی استان، نظر خاصی نسبت به هیچ یک از طرفین ندارد و موضعی کاملا مستقل دارد؛ بلکه میخواهیم شرایط کنونی ادامه نداشته باشد چون با ادامه روند فعلی تنها مردم متضرر خواهند شد.
وی با توصیه طرفین به خویشتنداری و در نظر گفتن مصالح مردم که زمینهساز عزتمندی برای مدعیان در پروژه قطار شهری کرج است تصریح کرد: هرچه این طرحها سریعتر به بهرهبرداری برسند به نفع مردم است و جزو باقیات الصالحات است.
حاجی رضا شاکرمی هم در این نشست با اشاره به فلسفه کمیته حمایت قضایی از سرمایهگذاری که هدف آن تمرکز بر گرهگشایی از ابهامات سرمایهگذاری و جلوگیری از اعمال نظرهای سلیقهای یا تخلفات احتمالی برای مانعتراشی در مسیر سرمایهگذاران است، گفت: قطار شهری جزو ضروریات در شهر کرج است که رشد لازم را نداشته و شهردار و پیمانکار ادعاهایی دارند که دستگاه قضایی مترصد است از اختلافات یا قصور احتمالی پیشگیری کند.
وی با توضیح اینکه این قرارداد بر اساس ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان ابطال شده است، تصریح کرد: هدف این جلسه حل اختلاف نیست بلکه زمینهسازی برای بررسی کارشناسی و ارائه راهکار برای شروع پروژه است؛ موضوع قطار شهری یکی از موضوعات مطرح در حوزه حقوق عمومی است که بر این اساس کمیته تصمیم گرفته بر این موضوع ورود داشته باشد.
تصویر روز: در حال حاضر از مجموع حجم ۲۰۵ میلیون مترمکعبی مخزن این سد حدود ۱۶۴ میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است.
سد کرج بهعنوان نخستین سد چندمنظوره ایران در سال ۱۳۴۰ به بهره برداری رسید. این سد که یکی از ۵ سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است با سطح حوزه آبریزی بهمساحت ۷۶۴ کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه بهمیزان ۴۷۲ میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله ۶۳کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر ۲۳ جاده کرج ــ چالوس، در شمال شهرستان کرج قرار دارد.
در حال حاضر از مجموع حجم ۲۰۵ میلیون مترمکعبی مخزن این سد حدود ۱۶۴ میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است که نشان می دهد حدود ۸۰ درصد از حجم این سد پر است. تسنیم
تصویر روز: این روزها با بیشتر شدن امکانات دستگاه های موبایل، شاید رایج ترین شکوه و گلایه کاربران عمر اندک باتری تلفن های همراه باشد که البته این گلایه نیز کاملا به جاست: هیچ چیز بدتر از آن نیست که در اواسط تماشای ویدئو، انجام بازی یا مرور وب و حتی یک تماس تلفنی ضروری، باتری موبایل تان تمام شود.
به گزارش دیجیاتو ، هر کسی هم که تلفن همراه دارد قطعا چنین مشکلی را تجربه کرده و از همین رو جای تعجب ندارد اگر کاربران این دستگاه ها همه جور ترفندی را برای بالا بردن عمر باتری موبایل هایشان پیاده کرده باشند.
اما براساس اعلام کارشناسان بسیاری از اقداماتی که از سوی دارندگان دستگاه های موبایل و با هدف بیشتر کردن عمر باتری آنها انجام می شود پایه و اساس علمی ندارد. در ادامه قصد داریم برخی از باورهای نادرست در این باره را با شما در میان بگذاریم.
۱- نباید موبایل خود را در تمام طول شب به پریز برق بزنید
«اور شارژ» یا شارژ بیش از اندازه عبارتی است که بسیاری برای توجیه بد بودن این کار از آن استفاده می کنند. در واقع طبق باور بسیاری، اگر موبایل خود را برای مدت طولانی بعد از آنکه کاملا شارژ شد، به منبع برق متصل نگه دارید، ظرفیت باتری آن کم می شود. باید بگوییم که این امر صحت ندارد.
این باور نادرست البته منشئی کاملا علمی و درست دارد و به همین خاطر رواج آن در میان کاربران اتفاق عجیبی نیست. در سال های قبل، باتری های لیتیومی یونی در صورتی که برای مدت طولانی به منبع برق متصل می شدند بیش از اندازه گرم می شدند. همین مساله خساراتی را به باتری می زد و عملکرد آن را تضعیف می نمود و حتی در برخی موارد به انفجار باتری می انجامید.
اما دستگاه های جدید، به مراتب از موبایل های قدیم هوشمندتر هستند و قابلیت های خوبی برای مدیریت انرژی خود دارند. به همین خاطر، اگر موبایل تان را برای مدتی طولانی به پریز برق متصل نمایید مشکلی برای آن پیش نمی آید و تنها در صورتی ممکن است اتفاق ناخوشایندی رخ دهد که قاب موبایل شما طراحی خوبی نداشته و امکان پخش شدن حرارت از منافذ آن وجود نداشته باشد.
به غیر از این مورد، بهتر است نگران بروز مشکل نباشید و می توانید با خیالی آسوده موبایل خود را برای مدت طولانی به شارژر متصل کرده و به حال خودش رها نمایید.
۲-پیش از شارژ موبایل، باتری آن را کاملا خالی کنید
این باور البته در مورد نوع دیگری از باتری ها صدق می کند. باتری های ساخته شده از نیکل کادمیوم یا نیکل-هیدرید فلز همان نوعی هستند که اگر کاملا خالی نشوند و برای شارژ مجددشان اقدام نمایید با مشکل روبرو خواهید شد و لازم است یادآوری کنیم که تلفن های هوشمند امروزی از باتری های لیتیومی یونی بهره می برند.
البته باز هم باید تاکید نمایید که این باور نادرست برخی ریشه های منطقی هم دارد: باتری هایی که بیس اصلی شان نیکل است نمی دانند که ظرفیت واقعی شان چقدر است و چنانچه قبل از شارژ مجدد کاملا تخلیه نشوند، دردسر آفرین خواهند شد.
اما انواع لیتیومی یونی کاملا با آنها فرق دارند و از روش هوشمندانه تری برای تشخیص میزان شارژ خود بهره می گیرند. اگر ۶۰ درصد از شارژ باتری خود را استفاده نمایید و سپس آن را دوباره شارژ کنید، باتری این فرایند را به عنوان یک چرخه کاملا شارژ به حساب نمی آورد.
به این ترتیب روز بعد که از موبایل خود استفاده می کنید و ۴۰ درصد از ظرفیت باتری شما خالی می شود، باتری آن را یک چرخه کامل به حساب می آورد. البته اینکه گفته می شود با هر بار شارژ باتری های لیتیومی یونی از ظرفیت آنها کم می شود کاملا صحت دارد اما این اثر چندان هم قابل توجه نیست.
باتری اغلب تلفن های هوشمند بعد از چند سال استفاده تا ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه خود را نگه می دارند و چون بیشتر کاربران بعد از همین بازه زمانی موبایل هایشان را عوض می کنند و دستگاه تازه ای را خریداری می نمایند دلیلی برای نگرانی از این بابت وجود ندارد.
۳- همیشه از شارژر اصلی موبایل خود استفاده کنید
ریشه این باور نادرست در ترفندهای بازاریابی نهفته است. حتما متوجه شده اید که در دفترچه راهنمای اسمارت فون ها (حال برند آن هرچه که می خواهد باشد) نوشته شده حتما از شارژری استفاده نمایید که موبایل را تولید کرده است.
این شرکتها می خواهند کاربران و مشتریان خود را مجاب کنند که لوازم جانبی تلفن های هوشمندشان را هم از آنها بخرند. اما این توصیه ابدا ارتباطی با سلامت موبایل شما ندارد و صرفا با هدف کسب درآمد و سود بیشتر مطرح می گردد. لذا هر شارژری که توسط شرکت های ثالث معتبر تولید شده باشد هم قابل استفاده است.
البته استثناهایی هم وجود دارد که به خصوص در مورد کابل های USB-C مطرح می گردد و برخی شارژرهای غیر رسمی هم با سرعت کمتری دستگاه شما را شارژ خواهند کرد اما در اغلب موارد، مشکلی از بابت کاربرد شارژرهای شخص ثالث همراه با تلفن های هوشمند وجود ندارد.
تنها نکته مهمی که در زمان خرید شارژر باید به آن توجه نمایید این است که از کاربرد موارد بی کیفیت و ارزان قیمت خودداری نمایید. البته کلیت آنها مشکلی ندارد اما بعضا پیش آمده که مشکلاتی را برای تلفن های همراه به وجود آورده اند.
۴- هیچگاه از موبایل خود در حین شارژ شدن استفاده نکنید
این باور بیشتر در میان مادربزرگ ها و پدربزرگ ها وجود دارد و عمدتا هم از ترس، عدم اطمینان و تردید ریشه گرفته و هیچگونه مبنای علمی ندارد. حتما شما هم شنیده اید که به باور برخی در صورتی که موبایل خود را حین شارژ شدن به کار ببرید می تواند انفجار و آتش سوزی دستگاه یا حتی برق گرفتگی شما را به دنبال داشته باشد. در هر حال لازم است بدانید که این نوع استفاده خطری را برای شما به دنبال نخواهد داشت و هیچیک از اتفاقات یاد شده در جریان آن رخ نمی دهند.
۵- پاک کردن اپلیکیشن ها و یا نصب اپ های مدیریت کننده
حتما شما هم شنیده اید که اپ کیلرها می توانند در میزان مصرف باتری دستگاه های موبایل صرفه جویی کنند در حالی که اینطور نیست و استفاده از این اپلیکیشن ها حتی می تواند نتایج زیان باری را به دنبال داشته باشد.
البته چند سال پیش (یعنی حدودا سال ۲۰۰۹ میلادی) اپ کیلرها فعالیت اندروید را روان تر می کردند اما به تدریج اندروید هوشمندتر از قبل شد و بهتر توانست منابع خود را مدیریت نماید.
تمام کاری که اپ کیلرها انجام می دهند این است که انرژی دستگاه های موبایل را مصرف می کنند و پیش از آنکه به محبوبیت برسند ضرورت خود را از دست دادند.
جالب است بدانید که اگر برحسب اتفاق اپلیکیشن هایی که در پس زمینه فعال هستند را ببندید یا اینکه با سوایپ کردن، آنها را از منوی آخرین اپ های استفاده شده خارج نمایید، غالبا باتری موبایل خود را به هدر داده اید تا هر کار دیگری.
یکی از دلایل مطرح کردن این مساله آن است که تعداد زیادی از اپلیکیشن ها بعد از بسته شدن مجددا باز می شوند و این یعنی اگر آن اپ خاص را به حال خود رها کرده بودید میزان کمتری از باتری دستگاه خود را استفاده کرده بودید.
دلیل دیگر اینکه بزرگ ترین عامل مصرف باتری دستگاه های موبایل نمایشگر آنهاست. بنابراین اگر نمایشگر تلفن هوشمند خود را روشن نگه می دارید تا اپلیکیشن های اضافه را ببندید آنگاه باید بدانید که با این کار صرفا باتری دستگاه خود را به هدر می دهید و بس.
۶- غیرفعال کردن سرویس هایی نظیر بلوتوث و موقعیب یاب ها تاثیری شگرف بر عمر باتری موبایل شما خواهد گذاشت
چند سال پیش وای فای و بلوتوث از جمله اصلی ترین عوامل مصرف باتری تلفن های هوشمند به شمار می رفتند اما امروز هیچیک از آنها تاثیر سابق را ندارند. بنابراین توصیه می شود سرویس هایی که به صورت مستمر مورد استفاده قرار می دهید را به حال خود رها کنید و بگذارید به فعالیت شان ادامه دهند چراکه دستگاه شما به شکلی طراحی شده که بتواند آنها را مدیریت نماید.
نتیجه
مواردی که ذکر شد باورهای نادرستی هستند که در فوروم ها و این طرف و آنطرف میان مردم و به خصوص آنها که کمی با تکنولوژی آشنایی دارند دست به دست می شوند. اما لازم است یادآور شویم که این لیست به هیچ وجه جامع نیست و قطعا موارد بیشتری را در بر می گیرد.
تصویر روز: در یک سانحه رانندگی، خودرویی با سنگ قبرهای یک گورستان برخورد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران راننده هیوندا موقع رانندگی در مراسم تشییع جنازه یکی از بستگان خود، کنترل ماشین را از دست داده و با قبرهای گورستانی در غرب سیدنی تصادف کرد.
تصویر روز: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «ایران در بحث هستهای از رفتار هوشمندانهای برخوردار بود» گفت که با مقاومت دانش هستهای بومی شد و در مذاکرات غنیسازی تثبیت شد و آنها مجبور شدند پروندههایی را که ساخته بودند، جمع کنند.
علی لاریجانی در «همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با تأکید بر امنیت منطقهای» اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقهای از استراتژی هوشمندانه و درست و دقیقی برخوردار است و حداقل در آن غلط نداشته است.
وی افزود: استراتژی جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر کشورها در منطقه که رفتارهای عجولانه و ناشیانه داشتهاند توام با متانت بوده است به همین دلیل جلوی ایران صف آرایی میکنند که خیلی هم مهم نیست. ما باید در مقابله با این صف آرایی رفتارهای خود را تنظیم کنیم و با هوشمندی در صحنه بینالمللی راه خود را از دسته بندی جدا کنیم.
وی ادامه داد: در بحث هستهای، ایران از رفتار هوشمندانهای برخوردار بود با مقاومت دانش هستهای را بومی کرد و در مذاکرات نیز غنی سازی تثبیت شد و مجبور شدند پروندههایی را که ساخته بودند، جمع کنند.
وی تاکید کرد: البته رفتارهای ناجوانمردانهای در مورد تعهدات داشتند که تذکر روز گذشته مقام معظم رهبری بهجا بود. البته شاید بخواهند تعهدات را انجام ندهند که با ابزارهای موجود مجبور به عمل میشوند.
به گزارش ایسنا رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه «انقلاب اسلامی مبتنی بر یک بیداری شکل گرفت» گفت: انقلاب مبتنی بر یک بیداری و بر اساس کرامت انسانها سامان یافت، چراکه انقلاب معتقد بر این است که نباید کرامت انسانها کنار گذاشته شود از این رو نباید در دسته بندیها و قطب بندیهای جهانی قرار گرفت. نمیگویم که نباید با دنیا تعامل داشت که ما اکنون نیز بدون تعامل نیستیم اما حرف بر این است که نباید راه را گم کنیم و به طرف دستهبندیها سوق پیدا کنیم.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه «راه علاج بحرانها و مشکلات منطقهای روشنگری است» گفت: شاید راههای فوری و اوژرانسی بتواند موقت کاری را پیش ببرد اما در نهایت جواب نمیدهد باید روشنگری در زمینههای فرهنگی در جوامع مختلف انجام داد تا دیگر شاهد آسیبها و رفتارهای ناهنجار نبود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه «ضعف فعلی ایران در حوزه اقتصادی است» گفت: با ظرفیتهایی که ایران در منطقه دارد ضعف اقتصادی مشکل اول ماست که باید با شناخت درد، راهکاری برای علاج آن اندیشید. باید درد را درک کرد و مسیر آینده را به گونهای پیش برد که شاهد بهبود وضعیت اقتصادی باشیم چون در مسیر آینده اقتصاد نقش تعیین کنندهای دارد.
وی افزود: اکنون در شرایطی هستیم که کشورهای دیگر رقابتهای تنگاتنگی در حوزه اقتصادی انجام میدهند تا در این حوزه تاثیرگذار باشند ما هم باید از پتانسیلهای قوی برخوردار باشیم و ضعفهای جدی و ساختاری را رفع کنیم که یکی از مهمترین آن این است که اقتصاد سیاست زده شده است حال اینکه باید اقتصاد با متد خود جلو رود نه اینکه با تغییر مجلس و ریاست جمهوری بنیانهای اقتصادی تغییر کند این رویکرد خوب نیست و ثبات را در این حوزه به خصوص سرمایهگذاری میگیرد.
لاریجانی ادامه داد: در شرایطی کشور ما از امنیت پایداری برخوردار است باید سرمایهگذاری از رشد بالایی برخوردار باشد حال اینکه رشد کم است. اینکه آمریکاییها به دنبال ایجاد هراس و ناامن جلوه دادن ایران هستند شاید طبیعی به نظر برسد اما دیگر دلیل ندارد برخی با رفتارها و کارهایشان هراس در کشور ایجاد کنند چون باید فضای آرام و انگیزهمندی برای سرمایهگذاری وجود داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در بررسی شرایط منطقهای و ژئوپلیتیک باید راهبردی حاصل شود تا معلوم شود در کجا باید فهم دقیقتری وجود داشته باشد. بدون تردید بدون اقتصاد قوی بسیاری از اهدف مهم روی زمین میماند باید دید کجا میتوان همه اهداف را به هم متصل کرد تا شرایط درستی حاصل شود. ایسنا
تصویر روز: رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده ۶۳ قانون کار گفت:روز کارگر بر اساس قانون کار، روز تعطیل رسمی برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.
علیرضا محجوب در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه اینکه روز کارگر، تعطیل رسمی برای کارگران است گفت:روز کارگر بر اساس قانون کار، روز تعطیل رسمی برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.
وی با اشاره به ماده ۶۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر( ۱۱ اردیبهشت)نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید.بنابراین کارگران در این روز مانند جمعه ها، تعطیل هستند و می توانند از تنها روز خود در سال استفاده کنند.
وی با بیان اینکه طبق قانون کارفرمایی اجازه ندارد کارگر را به اضافه کاری وادار کند گفت: هر چند کارفرمایان و پیمانکاران، این روز را به مثابه ی روز کاری برای کارگران تلقی کرده و آنها را بعضا مجبور به کار می کنند اما قانون کارتأکید بر تعطیل رسمی برای کارگران است.
محجوب گفت: روز جهانی کارگر بر اساس قوانین قانون کار برای کارگرانی که تابع این قانون هستند روزی تعطیل محسوب می شود که مزد آن نیز مطابق ایام تعطیل سال باید به کارگران پرداخت شود و اگر به هر دلیلی کارخانه ای تعطیل نشود،اولاً باید حضور در کار گارگران با توافق بین کارگران و کارفرما باشد و ثانیاً و مطابق اضافه کاری در روز تعطیل برای کارگران محاسبه شود.