تصویر روز: رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری تاکید کرد : با حذف تعرفه ، کاهش بروکراسی اداری و افزایش خدمات پس از فروش شرکتهای وارد کننده ، قاچاق موبایل را صفر می کند.
ابراهیم درستی در یازدهمین نمایشگاه تلفن همراه و لوازم جانبی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه حذف تعرفه سبب کاهش قیمت گوشی تلفن همراه می شود ، افزود: تعرفه ۷ درصد و مالیات بر ارزش افزوده آن ۹ درصد است که سبب ایجاد سود سرشاری از محل قاچاق می شود.
وی گفت : ماندن طولانی مدت این کالا در گمرک و بلوکه شدن پول وارد کننده نوعی تعرفه محسوب می شود و ۷۰ تا ۷۵ درصد گوشی های موبایل با قیمت بالاتر از ۷۰۰ هزار تومان قاچاق است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به وجود ۳ هزار نوع گوشی موبایل در بازارهای جهانی تصریح کرد: در ایران حداقل ماهی یک میلیون و ۴۰۰ نوع گوشی خرید و فروش می شود.
ابراهیم درستی ، قیمت گوشی ها را ۷۰ هزار تا ۳ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: این رده بندی قیمت سبب ایجاد گردش مالی بسیار زیادی در بازار گوشی تلفن همراه می شود بنابراین باید این بازار انحصاری نباشد و رقابتی باشد.
وی طرح کدگذاری گوشی همراه را بصورت پلکانی در حال اجرا اعلام کرد و گفت: در حال حاضر همه گوشی ها حتی اگر قاچاق باشد کدگذاری می شود بنابراین فروشندگان باید گوشی هایی خریداری کنند که دارای برگه ثبت، ضمانت نامه و برگه خرید واحد صنفی باشد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری افزود: حذف تعرفه ها سبب از بین رفتن سوداگری قاچاقچیان و ورود گوشی تلفن همراه از مبادی رسمی و دارای ضمانت نامه و استاندارد می شود.
یازدهمین نمایشگاه تلفن همراه و لوازم جانبی به منظور اطلاع رسانی درباره محصولات جدید ایرانی و خارجی در حوزه موبایل و لوازم جانبی در حالی کار خود را آغاز کرد که تولید کنندگان داخلی نیز حضور قابل توجهی جهت به نمایش گذاشتن محصولات خود دارند.
همه غرفه داران در نمایشگاه از فیلتر اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی گذشته اند و شناسنامه دار هستند و از طرف دیگر اکثر گوشی ها در این نمایشگاه با تخفیف و بعضی با شرایط ویژه عرضه می شود و مردم می توانند با اطمینان و آگاهی کامل، محصولات دلخواه خود را با قیمت مناسب تهیه کنند. یازدهمین دوره از نمایشگاه در بازار موبایل ایران شماره (۲) واقع در یافت آباد شرقی برگزار می شود که در آن بسیاری از برندها و شرکت های تولید کننده تلفن همراه و تجهیزات جانبی با قیمت های مناسب با یکدیگر به رقابت میپردازند و سعی شده است.
با ارائه قابلیت های انواع گوشی های تلفن همراه و نیز مشاوره و آموزش های حرفه ای، گامی در مسیر استفاده صحیح ، هدفمند و سلامت محور از گوشی های تلفن همراه برداشته شود.
طبق آمار رسمی، ۸۰ درصد کاربران ایرانی از قابلیت های پیشرفته تلفن همراهشان آگاهی ندارند و اغلب کاربران تنها از ۱۰ درصد قابلیت های گوشی هایشان استفاده می کنند.
یازدهمین نمایشگاه برترین های تلفن همراه و لوازم جانبی از فردا به طور رسمی افتتاح و تا روز جمعه ۱۴ اسفند از ساعت ۱۰صبح تا ۸ شب در بازار موبایل ایران شماره ۲ – واقع در یافت آباد شرقی ( طبقه دوم ) پذیرای حضور علاقه مندان خواهد بود.
تصویر روز: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تبدیل شدن به سومین شرکت سرمایه ای تا پایان امسال همزمان با اصلاح ساختار مالی و اقتصادی خبر داد و گفت: گروه خودروسازی سایپا قصد دارد تبدیل به قطب تولید خودرو در منطقه خاورمیانه شود.
دکتر مهدی جمالی در جریان برگزاری سومین همایش بین المللی صنعت خودرو با اشاره به ارزش دارایی های سایپا اظهار کرد: سایپا در حال حاضر ۷ میلیارد دلار ارزش دارایی دارد و با اصلاح ساختار اقتصادی صورت گرفته در این مجموعه، سهام آن در بازار بورس ایران با رشد ۱۴۵ درصدی مواجه شده که بیانگر آماده سازی این مجموعه برای همکاری های گسترده با شرکای معتبر جهانی است.
وی افزود: در سال های اخیر تحریم های ظالمانه ای بر علیه صنعت خودروسازی ایران اعمال شد، اما در حال حاضر فضا به طور کامل تغییر کرده و خودروسازان ایرانی آماده یک جهش بزرگ هستند.
وی با اشاره به دستاوردهای بزرگ صنعت خودروسازی ایران علیرغم محدودیت های شدید بین المللی تصریح کرد: توانمندی و استعدادهای موجود در ایران زمینه خروج صنعت خودروسازی از بحران را فراهم کرده در حال حاضر در شرایط پساتحریم، ایران آماده ایجاد ارتباط جدید با دنیا است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه تاکید کرد: در سال ۲۰۱۴ و با وجود شدیدترین تحریم ها، صنعت خودروسازی ایران توانسته رتبه سیزدهم را در جهان بدست آورد که بیانگر وجود توانمندی های فراوان در این صنعت است.
دکتر جمالی گفت: ایران قصد دارد مبدل به اصلی ترین تولیدکننده خودرو در منطقه خاورمیانه باشد و با توجه به موقعیت استثنایی و امنیت ایران در خاورمیانه، این هدف دست یافتنی خواهد بود.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به شرایط کنونی گروه خودروسازی سایپا گفت: در حال حاضر ارزش شرکت سایپا ۷ میلیارد دلار است و با توجه به اصلاحات صورت گرفته در ساختار مالی و اقتصادی، سهام این شرکت در بازار بورس ایران نیز با رشد ۱۴۵ درصدی قیمت مواجه شده و جایگاه این مجموعه را ارتقا داده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: سایپا قصد دارد به پایگاه تولید خودرو برای بازار ۴۰۰ میلیونی ایران و کشورهای همسایه تبدیل شود و این امر با توجه به برخورداری از بهترین و پیشرفته ترین امکانات روز، سرمایه انسانی پرتجربه و توانمند و دانش مورد نیاز، محقق خواهد شد.
وی حمایت های دولت تدبیر و امید و وزارت صنعت، معدن و تجارت را کلید حل مشکلات صنعت خودروسازی ایران دانست و گفت: امروز با برخورداری از این حمایت ها، گروه سایپا به سوددهی رسیده و با خروج از زیان انباشته به رونق و توسعه دست خواهد یافت.
وی با بیان این مطلب که دولت در رفع مشکلات، کمک های فراوانی به سایپا کرده گفت: تا پایان سال جاری به سومین شرکت سرمایه ای در ایران تبدیل خواهیم شد که این امر افتخاری برای همه است.
دکتر جمالی در خصوص نحوه همکاری با شرکای خارجی سایپا تاکید کرد: می خواهیم در شرایط برد برد و به صورت ۵۰ درصدی مشارکت کنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خاتمه با بیان این که سایپا دوره جدیدی از فعالیت های خود را آغاز کرده گفت: در سایه تدابیر دولت و مساعدت های وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپا آینده ای همراه با موفقیت در پیش رو دارد.
تصویر روز: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو بر اساس شاخص های اصلی اجتماعی و اقتصادی به بررسی وضعیت فعلی و آینده سرمایه گذاری های خودرویی در کشورهای مختلف دنیا پرداخت.
مهندس هاشم یکه زارع، مدیران شرکت های خارجی حاضر در همایش را مخاطب قرار داد و گفت: در نگاهی کلی و بر مبنای میزان توسعه یافتگی کشورهای دنیا را می توان به سه گروه، کشورهای پیشرفته، در حال توسعه و توسعه نیافته تقسیم کرد.
مهندس یکه زارع شاخص نرخ رشد جمعیت و توان خرید مردم را دو عامل مهم در تعیین تقاضای خودرو در کشورهای مختلف برشمرد و افزود: در کشورهای توسعه یافته نرخ رشد جمعیت منفی است و باوجود توان بالای خرید برای مردم، تقاضای خرید خودرو با کاهش مواجه است.
وی با بیان اینکه در کشورهای نوظهور و توسعه نیافته نرخ رشد جمعیت بالاست اما به دلیل توان پایین خرید، تقاضا برای خرید خودرو بسیار پایین است، افزود: در کشورهای در حال توسعه نرخ رشد جمعیت مثبت است و به دلیل پیشرفت های اقتصادی و افزایش نرخ تولید ناخالص ملی، توان خرید مردم برای خرید خودرو نیز افزایش پیدا کرده است. بنابراین جهت گیری سرمایه گذاری ها در یک روال منطقی به سمت این کشورها معطوف شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد: در سال ۲۰۰۵ حدود ۶۶درصد فروش خودروهای جهان در کشورهای توسعه یافته بوده اما این عدد در سال ۲۰۱۴ به ۴۶درصد کاهش یافته است.
وی افزود: در سال ۲۰۰۵ سهم کشورهای در حال توسعه از فروش خودروهای دنیا ۳۴درصد بود که این عدد در سال ۲۰۱۴ به ۵۳درصد افزایش یافته است. نکته حائز اهمیت این است که از ۵۳درصد ذکر شده، ۴۷درصد در کشورهای بیریک، شامل برزیل، روسیه، هند و چین و ۱۵کشور رایزینگ۱۵ بوده است.
مهندس یکه زارع با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای رایزینگ۱۵ به شمار می رود و پیش بینی می شود در سال های آینده رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشد، اظهار کرد: همانطور که آمارها نشان می دهد تولید ناخالص ملی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشورها رو به فزونی است.
وی در ادامه به بررسی شاخص های اقتصادی در منطقه خاور میانه و کشورهای CISپرداخت و اظهار کرد: در این منطقه با ۵۷۵میلیون نفر جمعیت، ایران در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰درصد از تولید و ۴۰درصد فروش خودرو را به خود اختصاص داده که این آمار نشان می دهد صنعت خودرو ایران می تواند مکان بسیار خوب و مطلوبی برای سرمایه گذاری شرکت های خودرو ساز و قطعه ساز جهانی باشد.
مهندس یکه زارع رتبه ایران در جمعیت منطقه را مکان دوم، در تولید ناخالص داخلی جایگاه سوم و در فروش خودرو و تعداد ناوگان خودرو رده نخست را در منطقه به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در بحث تولید خودرو ایران و ترکیه با سهمی حدود ۸۴ درصد بیشترین سهم تولید خودرو را به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: نیاز سالانه این منطقه حدود ۴میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودرو است که ۲میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه در منطقه تولید می شود و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه نیز از سایر مناطق کشورهای دنیا تامین می شود.
مهندس یکه زارع افزود: پیش بینی می شود تقاضای بازار خودرو در منطقه در سال ۲۰۲۵ به ۶میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه برسد که از این میزان ۲میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه نیاز بازار ایران باشد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه به مزیت های کلیدی ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه برای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: دسترسی مستقیم زمینی و آبی به ۱۵کشور منطقه و آب های آزاد، برخورداری از ثبات و امینت بالا در مقایسه با سایرکشورها، نیروی کار متخصص و ارزان و ظرفیت مناسب شبکه قطعه سازی با پتانسیل هزار واحد قطعه سازی در استانداردهای جهانی از مزیت های ایران برای سرمایه گذاری های خارجی به شمار می رود که این مزیت های نشان می دهد ایران توانایی تبدیل شدن به هاب تولید و صادرات خودرو در منطقه را دارد.
مهندس یکه زارع افزود: ایران با ۷۹میلیون نفر جمعیت دارای منابع غنی انرژی است که سهم صنایع از اقتصاد آن حدود ۲۵ درصد بوده است. از این میزان ۲٫۷ درصد سهم صنعت خودرو و قطعه سازی بوده و پیش بینی می شود با تحقق اهداف سند چشم انداز این سهم درافق چشم انداز ۱۴۰۴ به ۴٫۱ درصد برسد.
وی با بیان اینکه ظرفیت خودروسازی ایران در حال حاضر ۲میلیون و ۱۵۰هزار دستگاه خودرو است که در سال ۲۰۲۵ باید به ۳میلیون دستگاه افزایش یابد، افزود: از سال ۱۹۶۶ که ایران خودرو تاسیس شده، تاکنون ۱۹میلیون دستگاه خودرو در ایران به فروش رسیده که از این میزان ۹۳درصد تولید داخل بوده است و این امر نشان دهنده سهم بالای تولیدات داخل از فروش خودرو در ایران بوده است.
مهندس یکه زارع ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی در سال ۲۰۱۴ در ایران را ۲۳میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: سهم قابل توجهی از این ارزش در حوزه خودروهای سواری و سهم فروش قطعات از آن در حدود ۵میلیارد دلار بوده است. پیش بینی می شود این ارقام تا سال ۲۰۲۵ به ۴۵ تا ۵۰میلیارد دلار برسد.
وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۳ رتبه فروش خودرو در ایران جایگاه بیستم دنیا بود که در سال۲۰۱۴ با افزایش فروش خودرو در ایران به جایگاه سیزدهم ارتقا یافت ، اظهار کرد: تا پایان سال ۹۳ تعداد ناوگان خودرو در ایران حدود ۱۷ میلیون خودرو است که تنها ۶میلیون خودرو از آنها در ۵سال اخیر تولید شده اند و این امر نشان می دهد که در ۱۰سال آینده حدود۱۰میلیون خودرو فرسوده بالای ۱۵ سال از این خودروها باید نوسازی شوند به عبارتی حدود یک میلیون دستگاه تقاضای نوسازی در سال وجود خواهد داشت.
مهندس یکه زارع ادامه داد: گروه صنعتی ایران خودرو با تولید حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۴ جایگاه خود را از رده ۳۲ به ۲۵ در بین برندهای برتر خودروسازی جهانی ارتقا داده است.
وی افزود: ایران خودرو از بدو تاسیس تا کنون ۹ میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه خودرو تولید کرده که ۸۰۰هزار دستگاه از آن در سال ۲۰۱۲ بوده شده که این تعداد حدود ۵۴ درصد کل خودورهای تولید شده در ایران است.
به گفته مهندس یکه زارع سهم ایران خودرو از تولید داخلی از حدود ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۲ به حدود ۵۴ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.
وی زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو شامل طراحی و توسعه، صنعتی سازی، زنجیره تامین، فروش و خدمات پس از فروش دانست و افزود: ایران خودرو و صنعت قطعه سازی کشور به جز بخش کفی و پلتفرم، توان طراحی سایر بخش های یک خودرو را به دست آورده اند و تجهیزات لازم برای این امر را نیز در اختیار دارند.
مهندس یکه زارع در پایان به مزیت های کلیدی گروه صنعتی ایران خودرو برای جذب سرمایه های خارجی اشاره کرد و گفت: رهبری بازار خودروی ایران با سهم ۵۴درصدی، برخورداری از خطوط و سالن های تولید پیشرفته، دارا بودن شبکه گسترده و توانمند فروش و خدمات پس از فروش، نیروی کار متخصص و آموزش دیده، شبکه توانمند قطعه سازی، ظرفیت تولید بالا در سال و سابقه همکاری با شرکت های مطرح جهان از پتانسیل های موجود در گروه صنعتی ایران خودرو به شمار می رود.
تصویر روز: طرح کیف الکترونیکی بانک شهر برای نخستین بار در کشور و به صورت آزمایشی در برخی مدارس شیراز اجرایی شد.
مهندس علی صاعدی، مدیرعامل شرکت توسعه همیان بانک شهر با اشاره به این که شهر هوشمند، نیازمند شهروند هوشمند است، گفت: کارتهای الکترونیکی به منظور هدفمندی مدیریت منابع در مدارس تهیه شده است که میان دانش آموزان، اولیاء و فرهنگیان توزیع میشود.
وی با اشاره به اجرای این طرح در برخی مدارس شیراز خاطرنشان کرد: با اجرای طرح کیف الکترونیکی، خدمات دانشآموزی شامل سرویس و بوفه مدارس، کتابخانه، حضور و غیاب دانشآموزان، به همراه ارائه خدمات الکترونیکی شهری از طریق کارت الکترونیکی برای دانشآموزان صورت میگیرد.
صاعدی عنوان کرد: کارتهای الکترونیکی دانشآموزی با مشخصات شناسنامهای دانشآموز و بر اساس تقاضای والدین آنان در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت توسعه همیان شهر در ادامه تصریح کرد: در مرحله اول اجرای این طرح، حدود ۳هزار دانشآموز در قالب ۸مدرسه به صورت آزمایشی از خدمات شهروندی بهرهمند خواهند شد. به گفته وی، دانشآموزان عضو این پروژه از ۱۰ تا ۲۵درصد تخفیف خدمات شهری برخوردار میشوند.
تصویر روز: شرکتهای روستک به زودی قراردادهای متعدد و بزرگی با ایران امضاء خواهند کرد.
سرگی میخایئلوف، معاون مدیر کل شرکت UEC در حاشیه همایشهای تجاری روسیه در مورد ایران بعد از تحریمها گفت: “شرکت UEC به زودی قراردادهایی به ارزش ۹ تا ۱۰ میلیارد روبل روسیه (۱۱۷ تا ۱۳۰ میلیون دلار) با دو شرکت ایرانی در زمینه توزیع قطعات امضا خواهد کرد.” وی افزود: “در حال حاظر ۳ قرارداد در جریان است. ۲ مورد از این قراردها در حال امضا شدن است که می توانم بگویم به احتمال ۹۹ درصد نهایی خواهد شد.”
اولین قرارداد مربوط به تحویل ۳۰ کمپرسور گاز به شرکت خصوصی توربو کمپرسور نفت است. شرکت UEC در حال انتقال ۳۰ کمپرسور ۱۶ مگاواتی است که متعاقباً تولید آن نیز در همان محل از سر گرفته میشود.
میخایئلوف افزود: “ما پروژههایی برای تولید موتورها و قطعات در ایران داریم. شرکت ایرانی این پروژهها را به عنوان پیش شرط قرارداد تعیین کرده است. ما این پیش شرط و برآوردهای مالی آن را بررسی کردهایم و تصمیم به پذیرفتن آن گرفتهایم.”
براساس این قرارداد، ابتدا در طول سال ۵ دستگاه تحویل داده خواهدشد. سپس ۱۰ دستگاه و پس از آن تا ۳۰ دستگاه به طور بومی در ایران ساخته خواهد شد. ارزش این قرارداد در حدود ۸ تا ۹ میلیارد روبل روسیه (۱۰۴ تا ۱۱۸ میلیون دلار) خواهد بود. آقای میخایئلوف تصریح میکنند که اقدامات اولیه پروژه تولید در ایران شاید تا سال آینده انجام نگیرد. این مقام مسئول همچنین به این موضوع اشاره کرد که تحویل بسته اولیه بسیار مهم است تا اطمینان دو طرف حاصل شود.
میخایئلوف همچنین گفت: “ما فعالان جدیدی در ایران هستیم و در حال حاضر ایران نیز بسیار محتاط عمل میکند و به دنبال اطمینان کامل از این قراردادهاست.”
رارداد دوم مربوط به تحویل ۴ دستگاه کمپرسور گازی ۸ مگاواتی است که هر کدام در نیروگاههای ۳۲ مگاواتی پروژههای احداثی ایران استفاده خواهد شد. این نیروگاه به منظور تامین نیروی کارخانه پلیمر استفاده خواهد شد. میخائیلوف همچنین افزود: “ایران نیازمند تجهیزات تولیدی خودش است. این کشور به دنبال ساخت نیروگاههای توزیع متعددی است. تمام این تجهیزات مربوط به یک سایت تنها نیست. با توجه به مناطق وسیع کوهستانی در ایران، این کشور به نیروگاههای ۵۰ تا ۱۲۰ مگاواتی نیاز دارد. در این موارد تجهیزات ما کاملا مناسب این شرایط است.” ارزش این قرارداد حدود ۱ میلیارد روبل روسیه (۱۳ میلیون دلار) است.
قرارداد با شرکت کالانفت
آقای میخایئلوف اشارهای نیز به قرارداد ۵۰ تا ۷۰ میلیارد روبلی (۶۵۵ تا ۹۱۷ میلیارد دلاری) با شرکت کالا نفت تهران در زمینه تحویل تجهیزات داشتند.او افزود: “ما چارچوب قراردادی با کالا نفت تهران را ترسیم کردهایم. این شرکت، جزیی از شرکت ملی نفت ایران است. این قرارداد تحویل تعداد بالایی از تجهیزات تولید انرژی و کمپرس گاز را شامل میشود.”
این قرارداد شامل ۵۰ توربین گاز ۲۷ مگاواتی چرخه ترکیبی، ۵۰ کمپرسور گاز ۱۰ مگاواتی، ۵۰ کمپرسور گاز ۲۵ مگاواتی و ۵۰ پکیج تولیدی توربین گاز ۲۵ مگاواتی است. آقای میخایئلوف با اعتقاد داشتند که این قراردادها امضا خواهد شد.
او اضافه کرد: “اگرچه شرکت های اروپایی شدیدا به دنبال حضور بیشتر در بازار ایران هستند، شرکت ما برتریهای بسیار بیشتری دارد. تناسب قیمت به کیفیت برتر. با نرخ ارز حال حاضر روبل به دلار آمریکا و یورو، محصولات ما در حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد ارزانتر از محصولات شرکت های غربی است.” ارزش این قرارداد نیز در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد روبل روسیه (۶۵۵ تا ۹۱۷ میلیارد دلار آمریکا) است.
شرکت ایران در حال حاضر در حال بررسی قرارداد است. او همچنین گفت: “اکنون که ایران در مورد مسائل مالی احساس بهتری دارد، امیدوارم امسال امضای قراردادها به وقوع بپیوندد.” همچینین میخایئلوف اشاره کردند که ارزش این قرارداد بر اساس پیشبینی این شرکت ایرانی در خصوص افزایش استخراج نفت به دنبال برداشته شدن تحریم هاست.
قرارداد با شرکت توانیر ایران
پروژه واحد سیکل ترکیبی توربین گاز ۳۰ مگاواتی به شرکت توانیر پیشنهاد شده است. شرکتهای ایران پیشاپیش در حال دریافت قراردادهایی برای انتقال تکنولوژی و تولید داخلی هستند. در حال حاضر دو طرف در حال بحث در مورد مهلتهای نهایی، ارزش قراردادها و مسائل مالی هستند.
میخایئلوف گفتند: “ما همیشه ایران را به عنوان یکی از بزرگترین بازارها میبینیم. در حال حاضر ارزش پروژههای بالقوه ای که تجهیزات کمپرسی نیرو و گاز روسی میتواند استفاده شود، بیش از ۸۰ میلیارد روبل (بیش از ۱ میلیارد دلار آمریکا) است و این پروژهها تنها پروژهای اولیه و سطحی است. پروژههای بالقوه دیگری نیز مانند پروژههای توزیع نیرو، میدان گازی پارس جنوبی، خطوط لوله گاز اصلی ایران، انتقال فناوری و پروژههای تولید بومی وجود دارد.”
شرکت کاماز (KAMAZ)، زیرشاخهای از شرکت روستک، برنامههای خود را برای ورود به بازار ایران بیان کرد.
شرکای تجاری جدید ایرانی با تجارب بالای تولید خودرو و تجهیزات آماده تولید در ایران شناخته شدهاند. در گذشته نیز شرکت کاماز در تلاش بود تا به بازار ایران وارد شود. این شرکت از سال ۲۰۰۵ کیتهای SKD را به ایران تحویل میدهد. در بهار سال ۲۰۰۷ سرمایه گذاری مشترکی با شرکت رخش خودرو دیزل در مورد مونتاژ کامیونهای کاماز از کیتهای SKD انجام گرفت. تولید این دستگاهها به دلیل تحریمات بینالمللی متوفق شد.
سرگی کوگوگین، مدیر کل شرکت کاماز در مورد استراتژی صادرات این شرکت گفت: “از آنجا که بازار بومی در حال کاهش است، شرکت کاماز به دنبال پیشبرد فروش در بازارهای جهانی است. ما کامیونهای با مشخصات متفاوت و منطبق با قوانین محلی به هر کشور ارائه میدهیم. ما بیش از هر زمان دیگر علاقمند به صادرات به ایران، ویتنام، اندونزی و مصر هستیم. امروزه بازار کامیونهای سنگین ایران یکی از امیدوارکنندهترینها است. حجم تولید کامیون در این کشور حدود ۲۰٫۰۰۰ دستگاه در سال است. شرکت کاماز میتواند به راحتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد این بازار را پوشش دهد.
شرکت هلیکوپترهای روسی، تنها سازنده هلیکوپتر در روسیه و یکی دیگر از زیرشاخههای شرکت روستک، به دنبال بازسازی همکاریها و تجارت با ایران است.
الکساندر شربینین، جانشین مدیر کل شرکت هلیکوپترهای روسی در نمایشگاه هوایی سنگاپور گفت: “ناوگان هلیکوپتر ایران یکی از بزرگترین ناوگانها در آسیا و بزرگترین ناوگان در خاورمیانه است. این کشور تجارب زیادی در حفظ و نگهداری انواع مختلف هلیکوپترها دارد. ما در حال بررسی همکاریهای مختلف در زمینه فعالیتهای نگهداری هستیم و به توافقاتی در این زمینه رسیدهایم. در زمینه هلکوپترهای غیر نظامی، در حال مذاکره با شرکای ایرانی هستیم و بر روی پیشنهادهای مختلف تعدادی از مدلهای مختلف هلیکوپترها کار میکنیم. پیشنهادهای فعلی ما مدلهای Mi-173، Mi-171E، Ka-32A11BC و خدمات پس از فروش به شرکتهای دولتی و خصوصی ایران است.”
در هفتههای گذشته، هیأتی از ایران برای بازدید از هلیکوپترهای این شرکت روسی از جمله Mi-8/17 و Ansat که در کارگاههای هلیکوپتر سازان ساخته شدهاند، به روسیه آمدهاند. این هیأت این هلیکوپترها را برای مقاصد نظامی و غیر نظامی در نظر دارد.
تصویر روز: در کنگره یبن المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی ، بیمارستان میلاد به عنوان بیمارستان برتر توریست درمانی در حوزه سلامت انتخاب شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی میلاد، در مراسمی با حضور دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، دکتر سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و تنی چند از مقامات داخلی و خارجی که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد لوح تقدیری با امضای دکتر علی اکبر ولایتی رئیس کنگره به دکتر محمود رضا فیاض مدیر عامل بیمارستان میلاد به عنوان بیمارستان برتر توریست درمانی در حوزه سلامت اهدا شد.
کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی با حضور ۳۴ کشور اسلامی از یکم تا سوم اسفند ماه ۹۴ در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.
تصویر روز: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : رئیس جمهور کره جنوبی برای توسعه همکاری های دو کشور اردیبهشت ۹۵ به ایران سفر می کند.
علی طیب نیا پس از دیدار با وزیر تجارت ، صنعت و انرژی کره جنوبی در جمع خبرنگاران گفت : سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران نقش موثری در توسعه همکاری های دو کشور به ویژه سرمایه گذاری در ایران خواهد داشت.
وی با بیان اینکه هر دو کشور علاقه مند به توسعه همکاری های مشترک هستند ، گفت : امروز تفاهم نامه اولیه ۵ میلیارد یورویی میان ایران و کره جنوبی به امضا رسید .
طیب نیا گفت : در گذشته نیز موافقت نامه ای با اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش ۸ میلیارد یورو امضا شده که تامین مالی طرح های مختلف در ایران را بر عهده گرفته است.
وی افزود : کره ای ها در مجموع معادل حدود پانزده میلیارد دلار حجم تامین مالی برای اجرای طرح های تولیدی ایران را بر عهده گرفته اند. به گزارش صدا و سیما وی گفت : در نشستی که امروز با وزیر تجارت ، صنعت و انرژی کره جنوبی داشتم ، وی از ابراز علاقه شرکت های کره ای برای فعالیت در صنعت خودروسازی ، نفت ، گاز، گردشگری، در ایران خبر داد .
تصویر روز: رئیس اتاق اصناف ایران بر نظارت کامل بر کیفیت ، اصالت و قیمت کالاها در نمایشگاه های بهاره تاکید کرد.
علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگوی با صدا و سیما گفت : ارائه کالای پلمپ شده ، حضور مستقیم تولید کننده دارای جواز کسب و کنترل قیمت ها از الزامات تشکیل نمایشگاه بهاره امسال است .
رئیس اتاق اصناف ایران راه اندازی نمایشگاه بهاره را از ۱۲ اسفند در سراسر کشور اعلام کرد و گفت: راه اندازی حراج ها فصلی و فروش فوق العاده نیز از دیگر برنامه های اتحادیه ها برای تنظیم بازار عید است.
وی با اشاره به الزام نصب پلاک های اتحادیه صنفی و مجوز آن بر سر در مغازه ها در زمان حراج و فروش ویژه ادامه داد: کالاهایی که در بنگاه های عرضه کننده ویژه عرضه می شود مشمول حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف است.
رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه مردم نباید از بنگاه هایی که مهر و نشان رسمی ندارند ، کالا خریداری کنند ، افزود : برای جلوگیری از عرضه کالای بی کیفیت در زمان فروش فوق العاده بخشنامه ای به سازمان های بازرسی سراسرکشور ابلاغ شده است تا نظارت و کنترل در هفته های باقی مانده تا شب عید به کمک نیروهای بیشتر شدت بگیرد.
فاضلی افزود : به منظور حمایت از تولید کنندگان داخل در نمایشگاه بهاره فقط کالای ایرانی و با تخفیف حداقل ۱۵ درصد عرضه خواهد شد.
وی با اشاره به حذف واسطه ها در مورد کالاهایی که بخشی از آنها وارداتی است مانند اقلامی از آجیل و خشکبار گفت: تمام فرآیند راه اندازی نمایشگاه های بهاره از پذیرش تولید کننده تا کنترل کیفیت و تائید قیمت ها در این مراکز فروش از طریق بازرسان اتحادیه انجاد خواهد شد.
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به تقویت بخشهای بازرسی و نظارت در بازار های بهاره تصریح کرد: از سازمان تعزیرات حکومتی قاضی ویژه در نمایشگاه های بهاره مستقر است که درصورت بروز تخلف ، واحد مربوط بسته خواهد شد.
فاضلی ، بنگاه های بدون پروانه کسب را از عارضه های موجود در کشور دانست که عامل بروز بیشترین تخلف در بازار هستند و افزود : در کنار ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار واحد صنفی پروانه دار در کشور ۷۵۰ هزار بنگاه بدون پروانه نیز فعالیت می کنند که ساختارهای نظارتی تاکنون نتوانسته اند آنها را رصد و برخورد کنند.
وی با اشاره به اینکه کمتر از ۱۵ درصد تخلفات در بنگاه های پروانه دار رخ می دهد ، ادامه داد: هزار و ۶۵۰ نفر بازرس بازارهاب متعدد کشور را رصد می کنند که اتحادیه ها به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات کافی برای تامین معشیت این بخش با مشکل مواجه هستند.
رئیس اتاق اصناف ایران بازار فعلی را قابل کنترل و باثبات دانست و اظهار کرد: میانگین نوسانات قیمت ها در سه ماهه گذشته در بازار بین مجموعه کالا ها حدود۴ درصد بوده است که نشان دهنده ثبات نسبی در بازار است.
فاضلی با اشاره به افزایش تولید کالا های اساسی و پرمصرف خانوارها از جمله برنج ، روغن و گوشت قرمز افزود: تا پایان سال هیچ اختلالی در این بخش ایجاد نخواهد شد و تمهیدات لازم جهت تامین این کالا ها تا پایان فروردین انجام شده است.
وی با اشاره به انباشت تولید داخل در انبارها به ویژه دربخش پوشاک گفت: تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه خود درسال جدید مجبور به فروش کالا و تامین تقدینگی هستند بنا بر این بطور قطع در بخش پوشاک ، کیف و کفش علاوه بر افزایش عرضه احتمالا کاهش قیمت نیز خواهیم داشت.
رئیس اتاق اصناف ایران راه اندازی نمایشگاه بهاره را از ۱۲ اسفند در سراسر کشور اعلام کرد و گفت: راه اندازی حراج ها فصلی و فروش فوق العا ده نیز از دیگر برنامه های اتحادیه ها برای تنظیم بازار عید است.
وی با اشاره به الزام نصب پلاک های اتحادیه صنفی و مجوز آن بر سر در مغازه ها در زمان حراج و فروش ویژه ادامه داد: کالاهایی که در بنگاه های عرضه کننده ویژه عرضه می شود مشمول حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف است.
رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه مردم نباید از بنگاه هایی که مهر و نشان رسمی ندارند ، کالا خریداری کنند ، افزود : برای جلوگیری از عرضه کالای بی کیفیت در زمان فروش فوق العاده بخشنامه ای به سازمان های بازرسی سراسرکشور ابلاغ شده است تا نظارت و کنترل در هفته های باقی مانده تا شب عید به کمک نیروهای بیشتر شدت بگیرد.