تصویر روز: راهاندازی مرکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک سایپایدک با استقبال مشتریان و مالکان خودروهای دنده اتومات مواجه شد.
سازمان خدمات پس از فروش سایپا با بهرهبرداری از این خدمت گام بزرگی در کاهش هزینههای تعمیرات گیربکس و خروج ارز از کشور برداشته است به طوری که بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده، پس از راهاندازی این مرکز مشتریان گروه سایپا از خدمات آن ابراز رضایت کردهاند.
بنابر این گزارش، مشتریان گروه خودروسازی سایپا برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی خود میتوانند به نمایندگیهای مجاز گروه سایپا مراجعه کنند تا پس از تشخیص عیب و در صورت رفع نشدن آن در نمایندگی، گیربکس به صورت جداگانه به این مرکز ارسال و با یک سوم قیمت تعویض گیربکس، تعمیر شود.
این مرکز در حال حاضر میتواند روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ گیربکس را بطور کامل سرویس و بازسازی کند. در این مرکز از جدیدترین تجهیزات تست و تعمیرات بهره گرفته شده است و چیدمان سالن هم به گونهای است که تمام فرآیندها و گردش کار به صورت استاندارد انجام میشود.
گفتنی است در میان شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در ایران، سایپایدک نخستین شرکتی است که در راستای گسترش سطح ارائه خدمات، صرفهجویی در زمان و هزینه مشتریان اقدام به طراحی و بهرهبرداری از مرکز خدمات تخصصی گیربکس اتوماتیک نموده است که امید میرود با توسعه و ترویج این گونه ارائه خدمات تخصصی در سایر خودروسازان و شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش، تحول بزرگی در افزایش سطح کیفیت خدمات و رضایت مشتریان ایجاد شود.
مرکز خدمات تخصصی گیربکس اتوماتیک سایپایدک در شهریور ماه امسال با حضور رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، مدیرعامل گروه سایپا و مدیران عامل شرکتهای گروه مورد بهره برداری قرار گرفت.
تصویر روز : هیاتی از بخش سلامت دانمارک از بیمارستان میلاد بازدید کرد.
دکتر محمود پیری قائم مقام مدیر عامل بیمارستان گفت: این بیمارستان دارای یک هزار تخت بستری و ۱۰۰ تخت اورژانس بوده و از بزرگترین بیمارستان های ایران است.
وی میلاد را راس هرم درمان تامین اجتماعی دانست و گفت: کلیه خدمات میلاد برای بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی رایگان است و حتی اعمال تخصصی و فوق تخصصی مثل پیوند کلیه نیز در این مرکز انجام می شود.
دکتر پیری با بیان این که روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ عمل جراحی در بیمارستان میلاد انجام می شود، اظهار داشت: روزانه ۶ هزار نفر به صورت سرپایی به درمانگاهها و ۱۲۰۰ نفر نیز به اورژانس مراجعه می کنند.
در ادامه آقای جنز کلارسکو سرپرست هیئت دانمارکی گفت: حدود ۹۸ درصد امور پزشکی و بهداشتی در دانمارک توسط موسسات دولتی و به صورت رایگان انجام می شود و ۲ درصد نیز در بخش خصوصی خدمت می گیرند که هزینه آن توسط بیمار پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: دولت دانمارک اخیرا ۵ میلیارد دلار برای بازسازی و بهسازی ساختمان ها و تاسیسات مربوط به سلامت هزینه کرده است. کلارسکو با اشاره به تفاوت ها و تشابه های نظام سلامت ایران و دانمارک خاطر نشان کرد: پیری جمعیت و چاقی از مشکلات مشابه ماست.
همچنین دکتر رضا کاشف مدیر کل امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی با بیان این که ۱۸ نوع خدمت به بیمه شدگان ارائه می دهیم، گفت: نرخ حق بیمه در ایران ۳۰ درصد مزد است که ۷ درصد مربوط به بیمه شده، ۲۰ درصد کارفرما و ۳ درصد هم مربوط به دولت می شود.
وی درمان مستقیم و غیر مستقیم را روشهای ارائه خدمت درمانی به بیمه شدگان سازمان معرفی و خاطر نشان کرد: در مراکز ملکی ۷۳ بیمارستان و ۳۵۰ درمانگاه خدمات خود را در سراسر کشور ارائه می کنند و در درمان غیر مستقیم نیز با مراکز دولتی و دانشگاهی قرارداد داریم.
دکتر کاشف تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار تخت بستری در بیمارستان های تامین اجتماعی داشته و در سه حوزه درمانی، بیمه ای و اقتصادی فعالیت داریم.
دکتر عباس حاتمی مدیر کل پشتیبانی درمان تامین اجتماعی نیز گفت: ۴۲ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران تحت پوشش این سازمان هستند. وی گفت: در همکاریهای دوجانبه شاخص اصلی ما کیفیت و بعد تولیدات داخلی است .
حاتمی تصریح کرد: در سال گذشته ۳۰ درصد آمبولانس های تامین اجتماعی و در سال جاری نیز ۱۰ درصد آنها را نوسازی کرده ایم. دکتر حمید خوئی نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین نیز گفت: ۹۵ درصد داروهای مصرف کشور در داخل تولید و ۵ درصد نیز وارد می شود که ارزش ریالی واردات حدود ۴۰ درصد قیمت داروهاست.
وی ظرفیت تولید دارو در کشور را ۲٫۵ تا ۴ برابر نیاز داخلی کشور اعلام کرد و گفت: فلمرو ما ۴۰۰ ملیون جمعیت فارسی زبان مجاور ایران هستند . دکترخوئی تصریح کرد: توزیع ۵۰ درصد داروی بازار ایران و یک سوم داروی تولیدی کشور توسط شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین انجام می شود.
تصویر روز: جلسه هم اندیشی مدیران رسانه و فرماندهان پلیس صبح امروز در سالن کنفرانس معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان البرز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تصویر روز ؛ معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان البرز ، در این نشست ضمن قدردانی و تجلیل از همگامی اصحاب رسانه با پلیس گفت : اطلاع رسانی خبری صحیح و انعکاس اخبار توسط خبرنگاران در حوزه نیروی انتظامی تاثیر بسزایی در ارتقا امنیت دارد و در این راستا جلسات هم اندیشی پلیس و رسانه بصورت منظم برپا خواهد شد.
سرهنگ سید محمدرضا خسروی افزود: پیرو فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر شرایط حساس ایران اسلامی در منطقه ، شایسته است خبرنگاران با بکار گیری صحیح روش های اطلاع رسانی،رعایت اخلاق و عفت عمومی در جهت توسعه پایدار امنیت و معرفی توانمندی های کشور ایران نقش موثر خویش را ایفا نمایند.
وی خاطرنشان کرد: در آستانه ورود به فضای انتخاباتی کشور ، انتظار می رود با هم اندیشی و تعامل مناسب رسانه و پلیس در سطح کشور و استان ، ضمن سالم سازی فضای حاکم ، موجب ارتقا امنیت و افزایش سهم مشارکتی آحاد جامعه شویم.
معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان البرز رعایت اخلاق اسلامی و ملاحظات امنیت ملی را دو محور بسیار مهم در تولید خبر عنوان کرد و اظهار داشت : با اطلاع رسانی و پوشش حرفه ای اخبار و هشدارهای امنیتی در سطح جامعه می توان به کاهش جرایم و تخلفات کمک نمود.
تصویر روز: بهره برداری از بزرگترین هتل پنج ستاره کشور هتل اسپیناس پالاس، بزرگترین هتل پنج ستاره کشور در غرب تهران افتتاح شد.
به گزارش این هتل با ۷۵ هزار متر مربع زیر بنا در ۲۶ طبقه ساخته شده است. معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاح این هتل گفت: دولت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه گردشگری حمایت می کند.
رئیس سازمان میرات فرهنگی نیز گفت: هم اکنون هزار و ۱۰۰ هتل در کشور داریم که از این تعداد، ۶۵۰ مورد هتل آپارتمان و ۱۳۰ مورد نیز هتل چهار و پنج ستاره است.
تصویر روز: تلگرام قابلیت ها و تنظیمات مختلفی دارد که آن را از دیگر رقبا پیش انداخته؛ قابلیت هایی که تا قبل از این، منحصرا در اختیار بعضی از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام بود.
سازندگان این برنامه البته به همین راضی نشدند و قابلیت های جدیدی به این نرم افزار اضافه کردند که تاکنون در هیچ برنامه ای دیده نشده بود (مثل سکرت چت). پس اگر تا الان استفاده شما از تلگرام به خاطر سادگی این برنامه بود، بدانید که می توانید خیلی بیشتر از این ها را از این برنامه به ظاهر ساده استفاده کنید. به گزارش هفته نامه همشهری جوان در اینجا سعی کرده ایم قابلیت های معمولی را نادیده بگیریم و فقط ویژگی هایی را بگوییم که خاص تلگرام هستند. با این پیش فرض که تایپ کردن در محیط چت و فرستادن دو نقطه دی را همه بلدند!
امکانات
* ایجاد گروه
همان طور که از اسمش پیداست برای درست کردن گروه از این گزینه استفاده می شود. این ویژگی یکی از اولین امکاناتی بود که طرفداران وایبر و واتس اپ را به تلگرام کشاند. واتس اپ هم همین قابلیت را داشت، اما رابط کاربری اش سخت تر بود و در آن ادمین نقش بی بدیلی داشت.
نمونه اش هم اینکه فقط ادمین گروه می توانست فردی را آن هم به شرط داشتن شماره او، به گروه اضافه کند. تلگرام اما این قابلیت را توسعه داد. هر گروه تلگرامی می تواند چند ادمین داشته باشد. این ادمین ها برای دعوت افراد به گروه می توانند فقط با ایجاد لینک گروه، آن را در اختیار تعداد بیشتری از افراد، چه در لیست مخاطبان چه در گروه های دیگر بگذارند. تلگرام در نسخه جدیدش، پا را فراتر گذشته و ظرفیت گروه ها را از ۲۰۰ نفر به هزار نفر افزایش داد.
* چت حفاظت شده
دومین ویژگی منحصر به فرد تلگرام، قابلیت چت محافظت شده است که با نام «New Secret Chat» معرفی شده است. با این ویژگی می توانید با مخاطب مورد نظرتان به صورت کاملا خصوصی و رمزنگاری شده گفت و گو کنید. فرق این چت با چت معمولی این است که در سکرت چت، باید یک فضای چت را با مخاطب دیگر ایجاد کنید و منتظر تایید او شوید تا امکان چت برقرار شود. دیگر تفاوت های این فضای گفت و گو با چت معمولی، این است که فوروارد یا کپی پیام ها در آن امکان پذیر نیست.
اگر خیلی کارتان گیر است و حتما باید از آن صفحه یک کپی داشته باشید تا به موقعش به صورت فرد مورد نظر بکوبید، تنها راه حلتان گرفتن اسکرین شات از صفحه سکرت چت است، البته تلگرام فکر اینجا را هم کرده است و به محض اینکه یکی از طرفین از صفحه گفت و گویشان اسکرین شات بگرید، پیام اطلاعیه ای برای طرف دیگر ارسال خواهد شد. پیغام های سرکت چت بعد از گذشت مدتی کلا پاک می شوند و اگر تا قبل از این زمان هر کدام از طرفین پیام ها را پاک کند از گوشی طرف مقابل هم آن پیام دیلیت خواهد شد.
* لیست پخش
اگر شما هم از گروه بازهای تلگرامی باشید، حتما به این موضوع رسیده اید که چندین و چند پادشاه در یک اقلیم نگنجند. این موضوع و مسائلی که در گروه ها ایجاد شد، پای یک ویژگی دیگر را به تلگرام باز کرد. قابلیتی به نام «New Broadcast List» که مدل کوچک شده گروه است و این امکان را می دهد که یک پیام را برای افراد خاصی مثل همکلاسی ها، همکارها یا افرادی از فامیل بفرستید. البته استقبال از این امکان به قدری پایین بود که در نسخه جدید تلگرام، دیگر خبری از آن نیست.
* افزودن کانال
از دو نسخه قبل بود که تلگرام قابلیت جدیدی را با نام کانال به پیام رسانش اضافه کرد؛ قابلیتی که خیلی زود جای خودش را بین کاربرها پیدا کرد و به شدت محبوب شد. کانال که به نوعی جایگزین Broadcast List شد، به کاربر این امکان را می دهد که مطالب را برای جمعیتی بسیار وسیع تر ارسال کند. کانال، جایگزین پیج های فیس بوکی و اینستاگرامی هم هست. با این تفاوت که در کانال، امکان ارتباط مخاطبان با ادمین وجود ندارد.
کانال ویژگی های خاص دیگری هم دارد. یکی اینکه هر کانال یک لینک اینترنتی دارد که دسترسی به آن را سریع تر می کند. افزونه جدید هم به پیام های تلگرامی مختص کانال ها اضافه شده و آن هم شمارشگر تعداد بازدید هر پست است. دیگر ویژگی جالب کانال، این است که تمام مطالب کانال، روی یک سرور جدا ذخیره می شوند و در گوشی کاربرها فقط آن اطلاعات به نمایش در می آید؛ یعنی تا قبل از دانلود، هیچ کدام از پست ها روی حافظه گوشی ذخیره نمی شود.
تنظیمات
* نام کاربری
این ویژگی هم از آن چیزهایی بود که در خارج کردن واتس اپ و وایبر از دور رقابت نقش اصلی را داشت. با این ویژگی هر کس می تواند بدون آنکه شماره طرف مقابل را داشته باشد، با استفاده از Username فرد دیگر را به گفت و گو دعوت کند یا او را به گروهی اضافه کند. نام کاربری کلمه ای حداقل پنج حرف است که پایین نام پروفایل نمایش داده می شود و می تواند مجموعه ای از حروف انگلیسی یا فارسی و اعداد باشد.
* حریم خصوصی و امنیت
این قابلیت از همان ابتدای شروع به کار تلگرام، از مزیت های اساسی این پیام رسان به شمار می رفت. ویژگی ای به نام «Privacy and Security» که با عنوان امنیت در کنار ساده و سریع، سومین کلمه ای بود که به شعار ویژه تبلیغاتی تلگرام تبدیل شد. طبق شواهد به دست آمده (!) این امکان، گزینه مورد علاقه ایرانی ها به ویژه جوانان نسل چهارمی است. به این دلیل که تمام ابزار حرفه ای برای مخفی شدن و مخفی کردن و خصوصی تر بودن در این قابلیت، گنجانده شده.
بخش اول این قسمت یعنی Blocked Users، همان کارکردش در اینستا را دارد و برای مواقعی است که نمی خواهید کسی شما را ببیند یا شما کسی را ببینید. دومین گزینه یعنی «Last seen» هم برای پنهان کردن یا نمایش دادن حالت آنلاین بودن کاربر است. این ابزار سه حالت مختلف دارد که در جواب این سوال می آید «چه کسی آخرین حضور شما را در تلگرام ببیند؟» همه افراد، هیچ کس یا مخاطبان. گزینه بعد، دو پسورد است که کاربر می تواند برای فضای کاربری اش اعمال کند. اولی رمز عبور معمولی که قبل از بازشدن تلگرام از کاربر خواسته می شود. پسورد دوم یا Additional Password هم با ای میل ثبت می شود و مخصوص محافظت از تنظیمات تلگرام و فضاهای گفت و گو است.
* دریافت فایل های صوتی و تصویری
اگر شما هم از آن دسته از کسانی هستید که از بسته های اینترنت محدود استفاده می کنید و از تمام شدن سریع بسته تان گله دارید، این گزینه برای شماست. بخش سوم تنظیمات یعنی قسمت Automatic Media Download این امکان را به کاربر می دهد تا سیستم دانلود فایل های تلگرامی را محدود کند. به این صورت که می تواند دانلود فایل ها به وسیله اینترنت خط گوشی را کنسل کنید و دانلودها را هر وقت که وای فای فعال بود به جریان بیندازید. همین طور کاربر می تواند با غیرفعال سازی هر دو گزینه، اجازه دانلود انبوه فایل ها در گروه ها را از تلگرام بگیرد و هر فایلی را که خودش خواست، دانلود کند. به این ترتیب هم در مصرف بسته اینترنت صرفه جویی می شود و هم فضای گوشی تان بیش از حد اشغال نمی شود.
ترفندها
* حذف کامل اکانت تلگرام
تلگرام مشکلی را که لاین و اینستاگرام داشتند، به خوبی حل کرده است. بسیاری از کاربران این دو شبکه اجتماعی وقتی می خواستند پروفایل خود را غیرفعال کنند، از طریق تنظیمات Delete Account عمل می کردند. با این حال با نصب دوباره برنامه و درج شماره تلفن، باز همان فضای قبلی بدون هیچ تغییری شروع به کار می کرد، اما تلگرام با در اختیار گذاشتن یک آدرس اینترنتی این مشکل را به سادگی حل کرد. کاربران می توانند با مراجعه به https://my.telegram.org/deactivate و ثبت شماره موبایل، اکانت خود را به طول کامل حذف کنند.
* ساخت استیکر
استیکرسازی در تلگرام از دو راه انجام می شود، ساده و حرفه ای تلگرام برای راحتی کاربرانی که می خواهند استیکر خود را داشته باشند، روباتی طراحی کرد که این کار را به راحتی انجام می دهد. Clippy نام این روبات است که از ابتدای شروع به کار تلگرام، به کاربران معرفی شد. هر کاربر می تواند با فرستادن عکس مورد نظر به این روبات، به فاصله چند ثانیه استیکر دلخواهش را دریافت کند.
* پاکسازی تاریخچه
اگر حافظه گوشی شما هم، جواب این همه اطلاعات را نمی دهد، نگران نباشید. تنظیمات اولیه تلگرام به این شکل است که تمام مطالب گروه ها را ذخیره می کند. به این دلیل بعد از مدتی، عملکرد گوشی کند خواهد شد. یا تلگرام دیگر قادر به دانلود فایل ها نیست. برای پاکسازی این تاریخچه، می توانید وارد تنظیمات گوشی شوید و بعد از آن، گزینه Application را بزنید تا به لیست نرم افزارهای گوشی تان وارد شوید. حالا تلگرام را پیدا کنید و وارد تنظیماتش شوید. اینجا می توانید با زدن گزینه Clear Data و Clear Cash گوشی تان را از هنگ نجات بدهید. توجه داشته باشید که در این روش تمام اطلاعات تلگرام حذف خواهد شد.
این نرم افزار ساده، آپشن های دیگری هم دارد که دانستن شان ضرری ندارد
یک چت و هزار سودا
همین طوری هم نیست که فقط بنشینید چت کنید و هیچ مشکلی هم نداشته باشید باشد بالاخره یا مشکل سر راه تان قرار می گیرد یا بالاخره به یکی از ترفندهای تلگرامی احتیاج پیدا می کنید. اینها چهارتا از مهم ترین و البته مخفی ترین قابلیت های تلگرام هستند.
چگونه یک ID را جست و جو کنیم؟
از قابلیت های هیجان انگیز تلگرام همین سرچ کردن آی دی است که برای اولین بار در یک شبکه اجتماعی به کار گرفته شده. برای جست و جوی یک آی دی، می توانید از آدرس https://telegram.me/ID استفاده کنید. فقط باید به جای ID، نام کاربری مورد نظرتان را وارد کنید. همچنین می توانید، بدون استفاده از آدرس و با درجه علامت @ قبل از نام کاربری (مثلا @ID) آن را سرچ کنید. یادتان باشد، این قابلیت فقط در تلگرام پی سی کاربرد دارد. البته می توانید @ID را در یک محیط چت تایپ و ارسال کنید و بعد با کلیک روی آن، به اکانت جست و جو شده بروید.
چگونه به گروهی که از آن خارج شده ایم، برگردیم؟
اگر اشتباهی از یک گروه خارج شدید، نگران نباشید. شما می توانید از طریق یکی از آپشن های مخفی تلگرام به آن گروه برگردید. برای این کار کافی است به آدرس وب تلگرام (http://web.telegram.org) بروید و بعد، با زدن شماره تان وارد محیط کاربریتان شوید. بعد از آن در منوی گروه مورد نظر گزینه Return to group را می زنید و دوباره عضو گروهی می شوید. البته این قابلیت، فقط در صورتی عملی است که بعد از ترک گروه، هیستوری آن را کاملا حذف نکرده باشید.
پک استیکر را چطور حذف کنم؟
استیکرهایی را اضافه کرده اید که استفاده از آنها آبرویتان را به خطر می اندازد؟ می ترسید توی گروه خانواده دستتان اشتباهی برود روی یکی شان و مغضوب فامیل شوید؟ برای پاک کردن یک مجموعه استیکر، وارد منوی اصلی تلگرام شوید بعد از آن گزینه استیکر را بزنید. لیست همه استیکرهای شما اینجاست. روی هر کدام کلیک کنید. لیست همه استیکرهای شما اینجاست. روی هر کدام کلیک کنید، منوی آن باز می شود که از طریق گزینه remove sticker می توانید پک مورد نظر را حذف کنید.
ممکن است پک های استیکر خود به خود حذف شوند؟
خیر، حذف نمی شود. ظرفیت استیکرهای تلگرام، البته در ورژن های پایین تر، تا ۲۰ پک بیشتر جواب نمی دهد. یعنی اگر پک های شما به ۲۱ رسید، آن وقت خود تگلرام برایشان اولویت بندی می کند و آن مجموعه هایی را که بیشتر از آنها استفاده کرده اید، به ترتیب در لیست قرار می گیرند. برای آنکه استیکر مورد نظرتان را وارد لیست کنید، دو راه دارید: یا استیکرهای دیگر را حذف کنید یا اینکه تلگرامتان را آپدیت کنید.
تصویر روز: گرچه خودروسازان فقط ۳۷ درصد بازار را از لحاظ تعدادی به خود اختصاص دادهاند ولی از لحاظ درآمدی سهم خودروسازان ۵۲ درصد است که این موضوع نشان دهنده اهمیت بسیار بالای تجارت خودروی دست دوم برای خودروسازان برتر جهانی است.
خودروسازان برتر دنیا و نمایندگیهای مجاز آنها تا چند سال اخیر، بر روی فروش خودروی نو به مشتریان و از رده خارج کردن خودروهای کارکرده تمرکز داشته اند. فروش خودرو نو برای خودروسازان دارای سود بالایی بود و در نتیجه کسب و کار فروش خودروی دست دوم را یک فعالیت ناخواسته ی جانبی در کنار تجارت اصلی یعنی فروش خودروی نو میدانستند.
باگذشت زمان رقابت دربازار خودروهای نو به تلاشهای اعجابانگیزی منجر شد. خودروسازان برتر جهان با حضور در بازارهای مختلف به ارائه محصولات متنوع به مشتریان اقدام نمودند. خودروسازان جهت ارائه خدمات به مشتریان، بیشتر به تجارت خرید و فروش خودروهای دست دوم روی آوردند.
بر همین اساس خودروهای کارکرده برای نمایندگان فروش جذابتر از قبل شد. به علاوه به همان میزان که کیفیت و قابلیت خودروهای کارکرده رشد داشته، علاقه مشتریان نیز افزایش یافته است. درنتیجه، سازندگان توجه بیشتری را بر نقش تعیین کننده ی مدیریت خودروهای کارکرده معطوف کردهاند.
به نظر میرسد توجه سازندگان اتومبیل به این موضوع بطور مستمردر حال افزایش است. در حقیقت چنین فرصتهایی باعث شده است تا بازار جهانی خودروی کارکرده بطور قابل ملاحظهای رشد یابد. بطور مثال در فرانسه بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ میزان فروش خودروهای کارکرده از ۴٫۷ میلیون به ۵٫۴ میلیون افزایش یافت و در همین زمان فروش خودروی جدید از ۲٫۳ به ۲٫۰۷ میلیون واحد کاهش یافت.
همچنین بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط انجمن نمایندگیهای خودروی آمریکا، بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳،سهم درآمد نمایندگیهای فروش در کسب و کار خودروی دست دوم از ۲۸ درصد به ۳۱ درصد افزایش داشته و در مقابل سهم درآمدی از فروش خودروی نو در همین بازه زمانی از ۵۹ درصد به ۵۷ درصد کاهش پیدا کرده است.
درایالات متحده و فرانسه، نسبت خودروی کارکرده به نو (که سطح فعالیت بازار کارکرده را نشان می دهد) ازسال ۱۹۹۹، از ۲٫۴ به ۲٫۶ افزایش یافته است که نشان دهنده یک رشد ثابت در حجم فروش خودروی کارکرده میباشد.
مطالعات جهانی در خصوص کسب و کار خودروی کارکرده نشان میدهد که فروش خودروهای کارکرده و نو متمم همدیگر و به یکدیگر وابسته بوده و هر دو تابعی از تعالی نمایندگان فروش است. نمایندگیهای فروش موفق تمایل دارند درهردو بخش نو و کارکرده ،فروش خوب داشته باشند. در نتیجه فروش خودروی نو به طور مثبت با فروش خودروی کارکرده در ارتباط است.
در اکثر کشورهای دنیا خرید و فروش خودروهای کارکرده توسط سه گروه صورت میپذیرد. نمایندگیهای فروش خودروساز، نمایندگیهای فروش مستقل و فروشنده های خصوصی، فعالان بازار خودروی کارکرده میباشند.
بر اساس بررسیهای صورت گرفته در بازار آمریکا سهم هر کدام از کسب و کار خودروی کارکرده به ترتیب ۳۷ درصد، ۳۳ درصد و ۳۰ درصد میباشد. به این مفهوم که ۳۷ درصد بازار در اختیار خودروسازان میباشد و ۶۳ درصد نیز توسط واحدهای تجاری مستقل از خودروسازان صورت می گیرد.
نکته قابل توجه در این بررسی این است که اگرچه خودروسازان فقط ۳۷ درصد بازار را از لحاظ تعدادی به خود اختصاص دادهاند ولی از لحاظ درآمدی سهم خودروسازان ۵۲ درصد میباشد که این موضوع نشان دهنده اهمیت بسیار بالای تجارت خودروی دست دوم برای خودروسازان برتر جهانی است. سایر کشورها نیز با کمی اختلاف از این آمار پیروی میکنند.
با توجه به اهمیت این کسب و کار، خودروسازان اقدامات کلیدی برای حضور و در دست گرفتن بازار انجام دادهاند. به عنوان نمونه یکی از کسب و کارهای شرکت تسوشو از زیر مجموعههای تویوتا، خرید و فروش خودروی کارکرده میباشد.
در شرکت نیسان نیز این کسب و کار ابتدا به عنوان واحدی در شرکت لیزینگ نیسان بود ولی بعداً از آن منفک شده و به عنوان شرکت پلازاسول از زیرمجموعههای نیسان شروع به فعالیت نمود.
این شرکت دارای ۷ پارکینگ اصلی در حوزه خودروی کارکرده در کل ژاپن است. همچنین خرید و فروش خودروهای دست دوم در شرکت رنو توسط گروه فروشندگان رنو صورت میپذیرد. شرکت مزدا نیز این فعالیت را به شرکت مزدا چوهان از زیرمجموعههای خود واگذار کرده است.
به طور کلی چهار روش تهاتر با خودروی نو، تهاتر با خودروی کارکرده، فروش خیابانی و حراج برای خرید و فروش خودروهای کارکرده وجود دارد که معمولاً خودروسازان از دو روش اول استفاده میکنند. بکارگیری این دو روش در کنار ارزیابی خودرو توسط متخصصین شرکتهای خودروساز و صدور گواهی سلامت برای خودرو و همچنین ارائه خدمات گارانتی و بستههای خدمت همراه خودرو از دلایل تمایل مشتریان برای خرید و فروش خودروی کارکرده از خودروسازان میباشد.
در ایران نیز بر اساس آمار ارائه شده توسط پلیس راهور ناجا، سالانه بالغ بر دو میلیون دستگاه خودروی کارکرده در کشور خرید و فروش میشود که بخش بسیار عظیمی از این خودروها توسط شرکتهای داخلی تولید شده است. این مقدار خرید و فروش نشان دهنده اهمیت بسیار بالای این کسب و کار میباشد. با توجه به اینکه سهم خودروسازان داخلی در این بازار ناچیز است خودروسازان وطنی نیز میتوانند مطابق الگوهای جهانی و بر اساس روندهای اشاره شده در این گزارش، برای ارائه خدمات به این بخش از مشتریان بازار، همانند سایر خودروسازان برتر جهانی به این کسب و کار نگاه ویژهای داشته باشند.
گفتنی است تمرکز بر فروش خودروی نو توسط خودروسازان، تضمینی برای وفاداری و رضایت مشتریان نمیباشد و این صنایع باید با تنوع بخشیدن به سبد کسب و کارهای خود و گرفتن سهم بیشتر از زنجیره ارزش خودرو به این مهم دست یابند. شرکت سایپا تنها شرکتی است که به تازگی با در نظر گرفتن بازار دوم خرید و فروش خودرو طرح تعویض خودروهای دست دوم با عمر بالای ۵ سال را اجرا می کند. براساس این طرح، افرادی که خودروهای دست دوم خود را عرضه می کنند می توانند خودروهای نو تحویل بگیرند؛ در این شرایط مشتری از تسهیلات ۲۱ درصدی بهره مند می شود این در حالی است که اگر خودروی خود را در بازار آزاد عرضه کنند و وجه آن را برای خرید خودرو بیاورند باید تسهیلات با نرخ بیش از ۳۰ درصدی دریافت کنند. در این طرح خودروهای دست دوم از مشتریان خریداری و وضعیت فنی و ایمنی آنها چک و رفع ایراد شده و پس از آن دوباره این خودروها با گارانتی یکساله وارد بازار خواهد شد.
با اجرای طرح خروج از رکود و اعطای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای تحریک تقاضای خرید خودرو و ثبت بیش از ۱۱۰ هزار تقاضای خودروی نو، بازار خودروی کارکرده دستخوش تحولاتی شد اما این تحولات تغییر چندانی در حجم مبلغو تعداد خودروی کارکرده مورد معامله ایجاد نکرد.