انواع موتور کراس | بررسی مدل ها و تجهیزات ضروری آفرود

موتورسواری کراس یکی از جذاب ترین و چالش برانگیز ترین سبک های موتورسواری است که محبوبیت آن در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. برخلاف موتورهای شهری که برای سرعت های متوسط و مسیرهای آسفالت طراحی می شوند، موتور کراس ها برای عبور از موانع سخت، مسیرهای خاکی، پستی و بلندی ها و شرایط کاملاً غیرقابل پیش بینی ساخته شده اند.

برای انتخاب صحیح موتور کراس، باید ابتدا با انواع موتور کراس آشنا شوید. هر نوع، کاربرد مخصوص خود را دارد و انتخاب صحیح آن می تواند تفاوت بزرگی در تجربه موتورسواری آفرودی شما ایجاد کند. در این مطلب به بررسی کامل مدل های مختلف موتور کراس، تفاوت ها، کاربردها و همچنین تجهیزات مناسب برای هر سبک می پردازیم تا شما بتوانید با تهیه تجهیزات و لوازم جانبی مناسب مانند کلاه کاسکت کراسی تجربه ای ایمن و هیجان انگیز از موتور سواری را کسب کنید.

موتور کراس چیست و تفاوت آن با سبک های دیگر موتورسواری چیست؟

موتور کراس به‌ طور ویژه برای مسیرهای خاکی و ناهموار طراحی شده است. این موتورها معمولاً وزن کمتری دارند، ارتفاع آن از زمین بیشتر است و سیستم تعلیق آن‌ ها به ‌شدت تقویت‌ شده است تا بتوانند پرش‌ ها و ضربات شدید را تحمل کنند.

بررسی ساختار موتور کراس و ویژگی‌ های فنی آن

موتور کراس با توجه به طراحی تخصصی خود دارای ویژگی های خاصی هستند. این ویژگی ها عبارتند از:

  • شاسی تقویت ‌شده برای ضربات شدید
  • کمک ‌فنرهای بلند و نرم
  • وزن پایین برای کنترل بهتر
  • چرخ ‌های عاج‌ دار برای عبور از خاک
  • قدرت آنی برای شتاب‌ گیری کوتاه در پرش‌ ها

این ساختار منجر می شود که موتور کراس از سبک‌ های جاده ‌ای یا شهری کاملا متمایز باشد.

چرا موتور کراس برای مسیرهای سخت و خاکی طراحی شده است؟

هدف اصلی این موتورها، کنترل موتور در شرایط دشوار است. مسیرهای آفرود پر از سنگ، خاک نرم، گل، پرش و شیب‌ های ناگهانی هستند. یک موتور شهری در این مسیرها کاملا ناتوان خواهد بود، اما موتور کراس با ویژگی های خود می توانید از پس جنین زمین هایی به راحتی برآید و تجربه ای هیجان انگیز از موتورسواری در مسیر های سخت را برای شما رقم بزند.

  • سیستم تعلیق قدرتمند
  • هندلینگ سبک
  • لاستیک‌ های مخصوص
  • قدرت بالای موتور
  • انواع موتور کراس و کاربرد هر مدل در آفرود

انواع موتور کراس

هر موتورسوار بسته به نوع مسیر، میزان حرفه‌ ای بودن و سبک رانندگی‌، باید نوع مناسب موتور کراس را برای خود انتخاب کند. در ادامه رایج ‌ترین انواع موتور کراس را بررسی خواهیم کرد.

1- موتور کراس مسابقه‌ ای  MX مخصوص پیست و رقابت

موتورهای MX برای مسابقات رسمی طراحی شده‌ اند. سیستم تعلیق بسیار قوی، موتور سبک و قدرت انفجاری، این موتور ها را به یک انتخاب ایده آل برای مسابقه در پیست های خاکی تبدیل کرده است. این مدل‌ ها معمولا دارای ویژگی های خاصی هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • نیاز به نگهداری بیشتری دارند
  • دنده ‌بندی آن‌ ها کوتاه ‌تر است
  • شتاب اولیه بسیار بالایی دارند

اگر به دنبال رقابت در پیست های خاکی هستید، این مدل بهترین انتخاب است.

2- موتور کراس آفرود  Enduro مناسب مسیرهای طولانی و طبیعی

این مدل موتور کراس برای مسیرهای طبیعی، جنگلی و کوهستانی طراحی شده است. ویژگی‌ های این موتور عبارتند از:

  • گشتاور بالا
  • مصرف سوخت کمتر
  • ساختار مناسب مسیرهای طولانی
  • دنده ‌بندی بلندتر

اگر قصد شما سفرهای آفرودی و گذر از محیط‌ های طبیعی است، اندورو انتخاب ایده آل برای شما خواهد بود.

3- موتور کراس دو منظوره ترکیبی از کارایی شهری و آفرودی

این مدل، بهترین گزینه برای کسانی است که می ‌خواهند هم در شهر از موتور استفاده کنند و هم در آخر هفته به مسیرهای خاکی بروند. مزیت های تجربه موتور سواری با این مدل موتور عبارتند از:

  • مصرف سوخت مناسب
  • قابلیت تردد شهری
  • فرمان نرم‌ تر نسبت به مدل‌ های کاملا کراسی

لازم به ذکر است که موتور های دو منظوره در پیست های حرفه ‌ای عملکرد مدل‌ های MX  را ندارد.

4- موتور کراس حرفه‌ ای برای پرش‌ ها و موانع سخت

این نوع موتور برای تمرینات پرشی، موانع مصنوعی، رمپ ‌ها و حرکات نمایشی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. کمک‌ فنرهای فوق تقویت ‌شده و بدنه سبک از ویژگی‌ های اصلی این نوع موتور کراس هستند.

چه تجهیزاتی برای موتورسواری با انواع موتور کراس ضروری است؟

برای استفاده امن و حرفه ‌ای از هر نوع موتور کراس، داشتن تجهیزات ایمنی و لوازم جانبی استاندارد ضروری است.

لوازم ایمنی موردنیاز برای مسیرهای آفرود

مهم‌ترین تجهیزات برای تجربه ای ایمن از موتور سواری افرود شامل:

  • زره محافظ
  • کلاه ایمنی
  • بوت موتور کراس
  • دستکش ضد لغزش
  • عینک حرفه‌ ای
  • گردنی حرفه ‌ای  (Neck Brace)

اما در میان همه این‌ ها، کلاه ایمنی مهم ‌ترین نقش را دارد. بسیاری از موتورسواران حرفه ‌ای در مسیرهای آفرود تأکید دارند که کلاه ‌های تخصصی کراسی، به دلیل تهویه مناسب، مقاومت بالا و طراحی مخصوص مسیرهای سخت، کاملا ضروری هستند. این نوع کلاه ‌ها در کنار تجهیزات دیگر، تکمیل ‌کننده امنیت شما در مسیرهای خاکی هستند.

شما می توانید کلاه کاسکت کراسی و دیگر تجهیزات مورد نیاز برای موتور سواری آفرود و کراسی را از مجموعه های معتبر مانند فروشگاه موتو موسوی تهیه کنید. باید در نظر داشته باشید که تهیه تجهیرات استاندارد خیلی اهمیت بیشتری نسبت به تنها تهیه کردن تجهیزات دارند چراکه اگر لوازم جانبی موتور سواری شما از کیفیت درستی برخوردار نباشند نمی توانند از آسیب های احتمالی به شما جلوگیری کنند.

لوازم جانبی و یدکی موتور سیکلت که باید همراه داشته باشید

در مسیرهای آفرود همیشه ممکن است مشکلات فنی ایجاد شود. تجهیزات ضروری برای این مسیر ها را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

  • آچار چندکاره
  • پمپ دستی
  • زاپاس تیوب
  • روغن زنجیر
  • محافظ باک
  • فلاشرهای کمکی

تمام این‌ تجهیزات یدکی نقش مستقیمی در کیفیت موتور سواری و امنیت موتورسوار دارند.

فروشگاه موتو موسوی یکی از معتبرترین مراکز تهیه لوازم جانبی و یدکی موتور سیکلت در ایران است که سال ‌هاست در این حوزه فعالیت می ‌کند. یکی از نقاط قوت موتو موسوی، ارائه تجهیزات تخصصی مخصوص انواع موتور کراس است. موتو موسوی مجموعه ‌ای کامل از تجهیزات زیر را ارائه می ‌دهد:

لوازم جانبی موتور کراس

  • قطعات یدکی تخصصی موتورهای آفرود
  • تجهیزات ایمنی حرفه ‌ای
  • برندهای معتبر جهانی و داخلی

این تنوع باعث شده موتو موسوی به انتخاب اول بسیاری از موتورسواران حرفه ‌ای و نیمه ‌حرفه ‌ای تبدیل شود. خرید از این فروشگاه دارای مزیت های بسیاری است:

  • تضمین اصالت کالا
  • قیمت منصفانه
  • پشتیبانی تخصصی
  • موجودی به ‌روز
  • ارسال سریع به سراسر کشور

این ویژگی ‌ها به ‌خصوص برای موتورسوارانی که نیاز فوری به قطعات یا تجهیزات دارند بسیار ارزشمند است.

جمع بندی

در پایان باید یادآوری کنیم که هیچ تجهیزی جای کلاه استاندارد را نمی‌ گیرد. در مسیرهای آفرود، سقوط یا برخورد با موانع امری طبیعی است و تنها یک کلاه حرفه ‌ای می‌ تواند از سر و صورت شما در لحظات حیاتی محافظت کند و باید در نظر داشته باشید که تفاوتی ندارد شما از کدام مدل موتور کراس یا حتی موتور های شهری استفاده می کنید، استفاده از کلاه کاسکت یکی از ضروری ترین اقدامات شما برای تجربه ای ایمن و لذت بخش از موتور سواری خواهد بود.

کلاه‌ های تخصصی مانند کلاه کاسکت کراسی، به دلیل طراحی مناسب برای خاک، تهویه بالا، وزن کم و مقاومت بالا، گزینه ‌ای محبوب میان آفرودسواران هستند. متخصصین این حوزه توصیه می ‌کنند که انتخاب چنین کلاه‌ هایی در کنار تجهیزات اصلی موتور کراس، اولین قدم برای موتورسواری حرفه ‌ای و ایمن است.

20400971 481

سهمیه بنزین آذرماه امشب واریز می‌شود

تصویر روز ـ ۶۰ لیتر سهمیه بنزین آذرماه، نهمین سهمیه ۱۴۰۴ است که بامداد امشب به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز می‌شود، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت شارژ می‌شود.

 سهمیه‌بندی بنزین براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان ‌۱۳۹۸، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها هم‌اکنون ۶ ماه است، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها، در صورت استفاده‌ نکردن، حداکثر تا ۶ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

55402

۳۰ هزار تومان افزایش قیمت پنیر فقط در ۱۰ روز

تصویر روز ـ به نقل از تابناک، در حالی که صنایع لبنی محصولات خود را با مواد اولیه یارانه‌ای تولید می‌کنند، اما سخنگوی انجمن صنایع لبنی با لحنی بی‌سابقه اعلام کرده است که «گران می‌کنیم و به کسی ربطی ندارد! » و نظارت دولتی را به دلیل «رقابتی بودن» رد کرد؛ درحالیکه گزارش‌های میدانی از جهش‌های قیمتی عجیب مانند افزایش ۱۱۲ درصدی یک نوع پنیر در ۱۰ روز نشان از هرج و مرج کامل دارد؛ ضمن اینکه انفعال شش ماهه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت در اعلام قیمت‌های مصوب، راه را برای این تخلفات سریالی و تضییع حقوق عمومی باز گذاشته است.

جهش‌های قیمتی تا سه بار در دو ماه و افزایش ۱۱۲ درصدی یک محصول فقط در ۱۰ روز، فقط بخشی از تخلفات صنایع لبنی است که سخنگوی این انجمن، با شعار «گران می‌کنیم و نیاز به متولی نداریم»، مهر تأییدی بر آن زده است؛ این درحالی است که این صنایع، ضمن استفاده از شیر یارانه‌ای ، محصولات را خودسرانه گران کرده و آزادانه به بازارهای صادراتی با ارز نامشخص می‌فروشند؛ البته دولت شش ماه است وظیفه قانونی خود برای تعیین قیمت مصوب را انجام نداده است و به نظر می رسد با ورود دستگاه‌های نظارتی و مدعی‌العموم برای دفاع از حقوق تضییع شده مردم این بحران را حل کند.

شیر یارانه ای در جیب انجمن لبنیات؛ پنیر ۱۰۰ هزارتومانی به کام مردم

بررسی میدانی نشان می‌دهد پنیر تولید ۵ آبان ۱۴۰۴ با قیمت ۸۸ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شده، اما همان محصول با تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۴ به قیمت ۹۹ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شده است؛ یعنی تنها طی ۱۰ روز حدود ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت. گزارش‌های مشابه از بازار لبنیات نشان می‌دهد برخی کالاها طی دو ماه اخیر سه بار افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

افزایش قیمت خودسرانه در شرایطی اتفاق افتاده است که طبق قانون، باید هر سال با افزایش نرخ شیر خام قیمت چهار قلم کالای پرمصرف لبنی شامل شیر بطری کم‌چرب، شیر کیسه‌ای کم‌چرب، ماست ۲.۵ کیلویی کم‌چرب و پنیر ۴۰۰ گرمی UF به‌صورت مصوب دولتی تعیین شود، اما با وجود گذشت حدود شش ماه از افزایش نرخ شیر خام، هنوز قیمت مصوب این چهار قلم اعلام نشده و کالاها چندین مرتبه گران شده‌اند.

سخنگوی انجمن با اعلام اینکه «گران می‌کنیم و نیاز به متولی نداریم»، عملاً نظارت دولتی بر قیمت‌گذاری را رد کرده و موضعی قاطعانه در برابر حاکمیت و مردم اتخاذ نموده است و بزرگ‌ترین تناقض این اظهارات این است که صنایع لبنی برای تولید محصولات خود از شیر یارانه‌ای استفاده می‌کنند، اما محصولات نهایی را به صورت خودسرانه و بدون تبعیت از قیمت‌های مصوب دولتی، با قیمت آزاد و در حال افزایش به بازار عرضه می‌کنند.

محصولات لبنی تولید شده با مواد اولیه یارانه‌ای که سهم مردم است به راحتی و آزادانه به بازارهای صادراتی با ارز آزاد عرضه می‌کنند و حتی ارز حاصل از آن نیز به کشور باز نمی‌گردانند که این عمل به نوعی تضییع حقوق عمومی و یارانه دولتی است.

انجمن لبنیات دولت را شریک گرانی اعلام کرد!

ازسویی دیگر ، انجمن لبنیات، درحالی گرانی را به گردن دولت و تورم می اندازد که بازار لبنیات در دو ماه اخیر شاهد افزایش قیمت و جهش‌هایی نظیر ۱۱۲ درصدی قیمت بوده است که این انجمن نه تنها مسئولیت افزایش‌ قیمت را نپذیرفته است، بلکه با کنایه اعلام می کند که هرگونه کاهش قیمت را منوط به کنترل تورم و ارزان شدن مرغ و تخم مرغ می داند که این موضع گیری در برابر مردم، در سایه انفعال شش ماهه دولت در تعیین قیمت‌های مصوب قانونی، عملاً بهانه‌ای برای ادامه روند خودسرانه گرانفروشی شده است.

به گزارش تابناک، اظهارات تند سخنگوی انجمن صنایع لبنی در رد آشکار قیمت‌گذاری دولتی، فصل جدیدی از قانون‌گریزی در بازار کالاهای اساسی را رقم زد؛ این در حالی است که این صنایع از شیر یارانه‌ای استفاده می‌کنند؛ بنابراین یک تناقض بنیادین که با افزایش‌های بی‌قاعده ازجمله تا سه بار در دو ماه اخیر و صادرات محصولات یارانه‌ای با ارز آزاد تشدید شده است و پرسش اینجاست که کدام قانون به صنایع اجازه داده است سهم یارانه مردم را به بازارهای خارجی بفرستند و ارز آن را هم برنگردانند؟

IMG 20251119 100815 631

پرداخت ۴۰۰۰ فقره تسهیلات حمایتی بانک صادرات ایران در خراسان‌جنوبی

تصویر روز ـ به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، ارائه انواع خدمات مالی و بانکی به مردم خراسان جنوبی از طریق ۲۹ شعبه سپهری و بیش از ۳۰۰ کارمند تلاشگر این بانک در حالی انجام می‌شود که مانده تسهیلات پرداخت‌شده در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی استان از ۷۹ هزار میلیارد ریال فراتر رفته است.

بر اساس این گزارش، توجه به بهبود معیشت مردم به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی بانک صادرات ایران و بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی این بانک مورد غفلت قرار نگرفته است؛ به‌طوری‌که از ابتدای سال جاری، ۳۵۷ فقره وام ازدواج و تهیه جهیزیه به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد ریال، ۶۵۵ فقره وام فرزندآوری به ارزش بیش از ۶۶۳ میلیارد ریال، ۱۶۶۸ فقره وام مشاغل خانگی به میزان ۲۵۴۶ میلیارد ریال و ۶۴ فقره وام ودیعه مسکن به ارزش بیش از ۷۳ میلیارد ریال توسط شعب این بانک به مردم استان خراسان جنوبی پرداخت شده است.

علاوه بر این، ۱۳۳۴ فقره تسهیلات مسکن اقشار ویژه، مسکن روستایی و نهضت ملی مسکن به ارزش بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد ریال به متقاضیان واجد شرایط اعطا شده و با احتساب سایر وام‌های ضروری، مجموع پرداختی‌ها به بیش از ۴۰۰۰ فقره و ۱۱ هزار و ۵۲۶ میلیارد ریال رسیده است.

روز ۲۹ آبان در تقویم ملی به‌عنوان «روز بشرویه» یکی از شهرهای شناخته‌شده استان خراسان جنوبی نام‌گذاری شده است.

سکه

قیمت طلا و سکه ۲۹ آبان‌

تصویر روز ـ هر قطعه سکه امامی با افزایش ۸۳۰ هزار تومانی، ۱۱۸ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان شد.

به گزارش خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با افزایش ۸۸ هزار تومانی به قیمت ۱۱ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان به فروش رفت.

قیمت انواع سکه و طلا را ساعت ۱۱ امروز ۲۹ آبان ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:

نوع قیمت
سکه امامی ۱۱۸ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان
سکه بهار آزادی ۱۱۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان
نیم سکه ۶۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان
ربع سکه ۳۵ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان
سکه گرمی ۱۷ میلیون تومان
گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان
گرم طلای ۲۴ عیار ۱۵ میلیون و ۲۲۷ هزار تومان
مثقال طلا ۴۹ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان
اونس طلا (دلار) ۴۰۵۸.۶۸

23143

قطع یارانه ۸ میلیون نفر / ۵ معیار حذف یارانه‌بگیران

تصویر روز ـ دولت اعلام کرد که در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۴، یارانه نقدی بیش از ۸ میلیون نفر قطع شده است. سخنگوی دولت تأکید کرد افراد حذف‌شده یا خانوارهایی که خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند، می‌توانند با مراجعه به سامانه حمایت مدارک خود را بارگذاری کرده و درخواست بررسی مجدد دهند.

بنابر گزارش ایلنا، طبق اعلام رسمی سخنگوی دولت، روند حذف یارانه نقدی بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۴ آغاز شده و تاکنون یارانه حدود ۸ میلیون نفر قطع شده است. به گفته فاطمه مهاجرانی، طبق تکلیف قانونی، دولت موظف است یارانه سه دهک بالای درآمدی را حذف کند و این سیاست مطابق داده‌های سامانه رفاه ایرانیان در حال اجرا است.

حذف یارانه سه دهک بالا طبق قانون بودجه

هر دهک نزدیک به ۸.۵ میلیون نفر را شامل می‌شود و مجموع سه دهک حدود ۲۵ میلیون نفر را تشکیل می‌دهد. مهاجرانی اعلام کرد تا این مرحله، یارانه ۸ میلیون نفر بر مبنای شاخص‌های شناسایی قطع شده است.

به گفته مهاجرانی، شاخص‌های شناسایی خانوارهای متمکن و پردرآمد کاملاً مشخص است. این شاخص‌ها شامل مجموع درآمد خانوار، تراکنش‌های بانکی، وضعیت ملکی و خودرویی و همچنین سرانه درآمد پس از کسر اجاره محسوب می‌شود. ارزیابی و حذف افراد براساس این داده‌ها انجام می‌شود.

راه ثبت اعتراض برای حذف‌شدگان

سخنگوی دولت تأکید کرد که افراد حذف‌شده یا خانوارهایی که معتقدند در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه حمایت به نشانی hamayat.mcls.gov.ir مدارک خود را بارگذاری کرده و ثبت اعتراض انجام دهند. پس از بررسی مستندات در صورت احراز شرایط، یارانه این افراد دوباره برقرار خواهد شد.

خیز بانک صادرات ایران برای تقویت تأمین مالی صنایع صادراتی آذربایجان‌شرقی

تصویر روز ـ به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، در این سفر که همزمان با بیست‌ونهمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی انجام شد، داود مهدیان معاون بانکداری جامع و مهدی رزمی معاون اعتبارات بانک صادرات ایران به همراه امین امیرگان مدیر شعب استان، فریدون صالحیان رئیس اداره کل بانکداری خرد و بازاریابی و جمعی از معاونان و کارشناسان، راهکارهای گسترش همکاری با شرکت‌های شاخص صادراتی استان را بررسی کردند.

در حوزه صنایع برق، مذاکرات با شرکت سیم و کابل تبریز «سیمکات» برای توسعه همکاری‌ها و حمایت‌های مالی از این مجموعه بزرگ تولیدی و صادراتی با جدیت دنبال و نتایج مؤثری حاصل شد.

miisimaghhbsi1200

در بخش داروسازی نیز با توجه به چالش‌های نقدینگی، کمبود منابع ارزی و ریالی و نیازهای رو به رشد حوزه سلامت، دیدار با مدیران شرکت داروسازی زهراوی زمینه‌ساز توافق‌هایی برای پشتیبانی بانکی و تقویت توان صادراتی این شرکت شد. طی این مذاکرات، ظرفیت‌های موجود بانک برای تسهیل فعالیت‌های تولیدی و صادراتی شرکت زهراوی در اختیار شرکت قرار گرفت.

در صنعت ریلی نیز جلسات با شرکت گسترش صنایع ریلی ایران، تنها تولیدکننده انحصاری قطعات ریلی کشور در شرایط تحریم، به توافق‌هایی برای تمرکز فعالیت‌های مالی و بانکی این شرکت در بانک صادرات ایران انجامید.

همچنین داود مهدیان در حاشیه این سفر در بیست‌ونهمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی حضور یافت و با مدیران و فعالان اقتصادی، صنعتی و تجاری استان دیدار و گفت‌وگو کرد.​

Digipic Taxi 03 1

پیشنهاد سه‌ فرمولی برای حل اختلافات بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

تصویر روز ـ محمدحسن زدا، سرپرست اسبق سازمان تأمین اجتماعی، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از رویکرد یک‌طرفه برخی محتواها و ویدئوهای منتشر شده نسبت به این طرح دولت، اظهار کرد: دولت برای ورود شاغلان فضای مجازی به بیمه‌های اجتماعی و همچنین برای برقراری بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرده است؛ با این وجود اما اخیرا بعضی‌ها فقط معایب این طرح را بزرگ‌نمایی می‌کنند و با ساخت کلیپ و تولید محتوا، رانندگان را نسبت به بیمه دلسرد می‌کنند و مرتب می‌گویند این بیمه باعث افزایش کرایه یا حذف مستمری بازنشستگانی که راننده تاکسی هستند، می‌شود.

زدا با اشاره به وجود قانون روشن و قدیمی بیمه رانندگان گفت: در قانون مصوب بیمه اجتماعی رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر مصوب سال ۱۳۷۹، نرخ حق‌بیمه ۲۷ درصد تعیین شده، اما در قانون برنامه هفتم، بندی آمده که می‌گوید رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند خود را «بیمه اختیاری» کنند؛ این نکته عجیب است. مگر اکنون کسی برای بیمه اختیاری نیاز به قانون جدید دارد؟ این مصوبه فقط ابهام ایجاد کرده و قانون اصلی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این فعال بیمه‌ای با تشریح وضعیت معیشتی رانندگان پلتفرم‌های اینترنتی اضافه کرد: رانندگان تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ، تپسی و ماکسیم به شدت وابسته به درآمد روزانه هستند. اگر به دلیل حادثه، بیماری یا تصادف چند روز نتوانند کار کنند، اقتصاد خانواده‌شان دچار اختلال می‌شود. این افراد مثل همه انسان‌ها بیمار می‌شوند، ممکن است حادثه ببینند یا روزی نیاز به هزینه‌های سنگین درمانی داشته باشند؛ حتی یک زایمان ساده بدون پوشش بیمه امروز هزینه‌های بسیار سنگینی دارد. بالطبع این گروه با بالا رفتن سن نیز بدون بیمه با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و وقتی سن بالا می‌رود و توان کار کم می‌شود، اگر همچنان متکی به درآمد روزانه باشند، زندگی غیرقابل مدیریت می‌شود.

به گفته وی، در همین رابطه هم اخیرا جلساتی میان تأمین اجتماعی و مدیران شرکت‌های تاکسی اینترنتی برگزار شده است که نتیجه این جلسات حرکت به سمت طراحی بیمه‌ای شبیه بیمه اجباری بوده است: به‌گونه‌ای که سهم راننده از پوشش بیمه معادل ۱۳.۵ درصد و سهم کارفرما نیز معادل ۱۳.۵ درصد است اما برخی کارفرمایان پلتفرم‌ها با این مدل مخالفت کرده‌اند و آن را عامل افزایش کرایه‌ها معرفی می‌کنند.

در همین راستا سرپرست اسبق سازمان تأمین اجتماعی برای حل اختلافات، طرحی پیشنهادی ارائه کرده که نه کرایه‌ها را بالا می‌برد، نه فشار بیش از حد بر راننده وارد می‌کند و نه کارفرما را نگران می‌کند: او در گام اول پیشنهاد داد که رانندگان به سه دسته تقسیم و بیمه براساس سابقه، مهارت و درآمد آنان تنظیم شوند:

۱- گروه نیمه‌ماهر – سابقه ۰ تا ۱۰ سال

حقوق مبنا: ۱۲ میلیون تومان

حق بیمه: ۱۲ درصد

حق بیمه ماهانه: ۱,۴۴۰,۰۰۰ تومان

سهم راننده: ۷۲۰ هزار تومان

سهم کارفرما: ۷۲۰ هزار تومان

هزینه روزانه برای راننده: ۲۴ هزار تومان

این فرمول معادل پرداخت روزی ۲۴ هزار تومان برای پوشش بیمه‌ای از سوی راننده است که هیچ افزایشی بر کرایه‌ها ایجاد نمی‌کند.

۲- گروه ماهر – سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال

حقوق مبنا: ۱۴ میلیون تومان

حق بیمه: ۱۴ درصد

حق بیمه ماهانه: ۱,۹۶۰,۰۰۰ تومان

سهم راننده: ۹۸۰ هزار تومان

سهم کارفرما: ۹۸۰ هزار تومان

هزینه روزانه برای راننده: ۳۲ و ۷۰۰ تومان

۳- گروه استاد – سابقه ۲۰ تا ۳۰ سال

حقوق مبنا: ۱۸ میلیون تومان

حق بیمه: ۱۸ درصد

حق بیمه ماهانه: ۳,۲۴۰,۰۰۰ تومان

سهم راننده: ۱,۶۲۰,۰۰۰ تومان

هزینه روزانه: ۵۴ هزار تومان

این فعال بیمه‌ای این طرح را «اولیه اما قابل اتکاء» دانست و افزود: این طرح جای تحلیل و اصلاح دارد، اما می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری باشد. با اجرای آن، رانندگان از درمان، ازکارافتادگی و بازنشستگی برخوردار می‌شوند و نگرانی‌های فعلی از بین می‌رود.

زدا با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸ میلیون راننده در سه پلتفرم اصلی مسافربری اینترنتی فعالیت می‌کنند، اما انجمن صنفی ندارند، یادآور شد: وقتی این افراد انجمن صنفی ندارند، ۸ میلیون نفر عملاً هیچ قدرت چانه‌زنی ندارند.

5162538

ادعای ترامپ: احتمال توافق با ایران بالاست

تصویر روز ـ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب با تکرار ادعاهای گذشته گفت: ایران خواهان توافق است و آمریکا توانسته توان هسته‌ای این کشور را به سرعت نابود کند.

ترامپ مدعی شد که ایران خواهان دستیابی به توافق هستند. او مدعی شد که احتمال دستیابی به توافق با تهران بسیار زیاد است.

او در خصوص همکاری با ریاض نیز اظهار داشت: من و محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان با هم اتحادی قوی‌تر و قدرتمندتر از همیشه می‌سازیم.

رئیس جمهور آمریکا افزود: رابطه ما با عربستان سعودی برخلاف دوران اوباما و بایدن خواب‌آلود عالی است.

منبع: تسنیم

20479351 714

آغاز پرداخت حقوق آبان‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

تصویر روز ـ بنابر اعلام سازمان تأمین اجتماعی، پرداخت حقوق مربوط به آبان ماه بازنشستگان و کلیه مستمری‌بگیران این سازمان، از صبح چهارشنبه آغاز و به تدریج طی ۷۲ ساعت به ترتیب حروف الفبا و از طریق بانک‌های عامل انجام خواهد شد.

همچنین با توجه به ترافیک پایان ماه و وضعیت زیرساخت اینترنت کشور و به جهت جلوگیری از اختلال در سامانه‌های الکترونیکی، دریافت فیش حقوقی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی Es.tamin.ir و یا اپلیکیشن «تأمین من» از آذر ماه مقدور است.

در پایان یادآور می‌شود؛ تنها مرجع رسمی اطلاع‌رسانی اخبار و موضوعات مربوط به سازمان تأمین اجتماعی، اداره کل روابط عمومی است، لذا به کلیه مخاطبین گرامی توصیه می‌شود موضوعات را از طریق وبسایت Tamin.ir و یا کانال‌ها و صفحات رسمی سازمان که در کلیه شبکه‌های اجتماعی با نشانی مشترک Tamin_Media در دسترس است، دنبال نمایند.

سامانه پاسخگویی تأمین اجتماعی نیز با شماره تلفن ۱۴۲۰ بدون نیاز به پیش شماره از سراسر کشور و یا تلفن همراه، به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات ذینفعان می‌باشد.