divan dari

امضای دیجیتال روابط بانک ها و مشتریان را متحول می کند

تصویر روز: رئیس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی اعلام کرد: بانکداری الکترونیک زمینه ساز تجارت الکترونیک است و یکی از عمده ترین دلایل رشد کشورها وجود سیستم های پرداخت و نظام های پرداخت الکترونیکی است که به نوعی به صورت مجازی و بر روی شبکه قابل انجام است.

علی دیواندری، با بیان اینکه کشور ما در زمینه بانکداری الکترونیکی پیشگام بوده است، افزود: بانکداری الکترونیکی در کشور در دو بخش تقسیم شده، بخش اول سامانه های ملی همچون پایا و چکاوک است که با حمایت و سرمایه گذاری بانک مرکزی ایجاد شده، به نحویکه امکان مبادلات بین بانکی مانند مبادلات کارت به کارت یا شعبه به شعبه را فراهم کرده است.

وی افزود: در بسیاری از کشورها هنوز از چک و لاشه چک استفاده می شود که این روند امری زمانبر است. به گفته و در این شیوه جابجایی پول ۱۰ تا ۱۵طول می کشد. اما در کشور ما جابه جایی با استفاده از سامانه های ملی به سرعت انجام می گیرد.

وی، بیان کرد: بخش دوم بانکداری الکترونیکی در کشور مختص به داخل بانکها است. به نحویکه سرویس ها و خدمات بانکی به بانکداری الکترونیکی، اینترنتی و موبایل بانکینگ گرایش پیدا کرده است. لذا هم اکنون انجام خدمات بانکی به لحاظ سرعت و کیفیت همچنین امنیت در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. اما این انتهای کار نیست.

رئیس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی اظهارداشت: در حال حاضر فرآیندی که در بانکداری الکترونیک، پول مجازی و دیجیتالی ایجاد شده در ابعاد مختلف کسب و کار و زندگی آحاد مردم تاثیرگذار بوده است. لذا با توجه به اجتماعی که وارد نظام بانکی می شود باید ساختار و نظام بانکی نیز متحول شود و همسو با تحولات حرکت کند. از سویی در زمینه تسهیل در فرآیندهای بانکی بدون مراجعه و حضور در شعب بانکی با موضوع امضای دیجیتال از چالش های کنونی نظام بانکی است.

وی با اعلام اینکه امضای دیجیتال هنوز نهایی نشده است، افزود: این امر تحول جدیدی در روابط بانکها با مشتریان است. به گونه ایی که مشتری برای امضای اسناد یا تشخیص هویت دیگر نیاز به حضور فیزیکی در شعبه نخواهد داشت و این کار فراتر از تراکنش های متداول است.

دیواندری در پاسخ به اینکه مشتریان تا چه اندازه با امضای دیجیتال آشنایی دارند، گفت: در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از افرادی که دارای کارت بانکی هستند به شعب به صورت فیزیکی مراجعه نمی کنند و حدود ۸۵ درصد قبوض نیز از طریق سامانه های الکترونیکی پرداخت می شود و تنها ۱۵ درصد قبوض هنوز به صورت تلفن بانک یا حضوری پرداخت می شود.

وی اظهارداشت: با توجه به جمعیت جوان و استفاده بالا از اینترنت و وب سایت ها در کشور، برای پیشرفت در زمینه بانکداری الکترونیکی و اینترنتی مشکل خاصی وجود ندارد.

وی در خصوص زیرساختهای مخابراتی برای انجام بانکداری الکترونیکی نیز تصریح کرد: در گذشته خدمات مخابراتی جوابگوی نیازهای بانکی نبود. اما امروز شعب بانکها به اینترنت پرسرعت مجهز شده اند و کلیه شعب استانها دارای فیبرنوری هستند. به گفته وی در حال حاضر یکی از مشتریان بزرگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانکها هستند.

رئیس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی، اظهارداشت: با توجه به حجم بالای تراکنش های روزانه در بستر پرقدرت مخابراتی باید بهبود و اصلاح در این زمینه نیز انجام شود.

وی در پایان در گفت و گو با  برنامه نمودار رادیو ایران، رتبه ایران در زمینه بانکداری الکترونیکی در مقایسه با کشورهای همسایه را مطلوب ارزیابی کرد.

حمید طلیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *