mahabadi

پاسخ مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور به یک ابهام

تصویر روز: مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران به ابهام مطرح شده درباره خرید گران قیمت هواپیمای فلایت چک پاسخ داد.
به گزارش صدا و سیما ، رحمت الله مه آبادی با حضور در برنامه تلویزیونی حالا خورشید گفت: انتشار خبر خرید گران قیمت یک هواپیمای فلایت چک دریکی از خبرگزاری‎ها دروغی بزرگ و افتضاح رسانه‎ای است و در چهار سطر این خبر پنج دروغ بزرگ وجود دارد.

وی تاکید کرد: هیچ شرکت انگلیسی‎ای به سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه شکایت نکرده و این شکایت ازجانب فردی که مدعی نمایندگی این شرکت است با نامه‎ای بدون امضا و نشانی مطرح شده که سازمان بازرسی نیز هنوز اعتبار آن را تایید نکرده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه هواپیمای فلایت چک با توجه به نوع ماموریت حساس، دقیق و با ارتفاع بالای خود در انجام چک‎های ناوبری باید از توان و ویژگی‎های خاصی برخوردار باشد، افزود: هواپیمای پیشنهادی این فرد دایاموند ۶۲ است که مناسب فلایت چک نیست و ما وظیفه خود می‎دانیم بهترین محصولات جهانی را در این زمینه تهیه کنیم تا بالاترین خدمات را به مردم ایران عرضه کنیم.

مه آبادی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت این هواپیما دو میلیون و ۸۰۰ هزار یورو عنوان شده است که باید بگویم این قیمت هم بسیار بالاست و قیمت واقعی آن کمتر از یک میلیون یورو است.

وی در رد ادعای دیگر مطرح شده توضیح داد: از سوی دیگر مطرح شده است که ما هواپیمای فلایت چک دوم را به قیمت ۱۱ میلیون دلار خریده‎ایم که این صحیح نیست و هم قیمت کمتر از این است و هم اینکه هنوز ما هیچ مبلغی پرداخت نکرده‎ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی در پاسخ به مجری برنامه که موضوع ثبت این شکایت در سامانه سازمان بازرسی را مطرح کرد ، گفت: این شکایت را هر کسی می‎تواند در سامانه قوه قضائیه و سازمان بازرسی ثبت و منتشر کند، اما مهم بررسی‎های سازمان بازرسی و نتیجه گیری آن است که می‎تواند اعتبار ادعای شاکی را اثبات کند که هنوز این سازمان در این رابطه نظر خود را اعلام نکرده است .

مه آبادی با اشاره به اینکه چگونه ممکن است یک شرکت انگلیسی نگران هدر رفتن منابع ملی ایران باشد و به قوه قضائیه شکایت کند، افزود: قیمت هواپیماهای فلایت چک مشخص است. این هواپیما ترکیبی است و باید پس از خریداری، سامانه FIS بر روی آن نصب شود. در تمام دنیا نیز روند به همین شکل است که ابتدا هواپیمای مناسب خریداری می ‎ شود و سپس این سامانه بر روی آن نصب می‎شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: ما بر اساس تاکید وزیر راه و شهرسازی تلاش کردیم بهترین، امن ‎ ترین و مطمئن ‎ ترین هواپیما را خریداری کنیم که دو سال قبل یک فروند هواپیمای کینگ ایر نیمه سنگین ساخت آمریکا با برد ۳۵ هزار پا با موتور جت را به ارزش هشت میلیون دلار خریداری کردیم که مجهزترین هواپیمای فلایت چک محسوب می ‎ شود.

وی در بیان تفاوت هواپیمای خریداری شده و هواپیمای مورد ادعا افزود: هواپیمای ادعایی یعنی دایاموند ۶۲ از نوع سبک به ارزش یک میلیون دلار با برد ۲۰ هزار پا و موتور پیستونی است که از حد ارتفاع پرواز مورد نیاز برای فلایت چک سامانه های راداری و ناوبری با حداقل ۲۸ هزار پا، پایین ‎ تر است. در حقیقت توانایی هواپیمای ادعایی در اجرای ماموریت فلایت چک صفر درصد است و کاربردی آموزشی و تفریحی دارد که متاسفانه نمونه آن دیروز در کرمان سقوط کرد.

مه آبادی همچنین درباره هواپیمای دوم فلای چک گفت : قرارداد هواپیمای دوم نیز به ارزش نه میلیون سیصد و هشتاد هزار یورو امضاء شده که درصورت نیاز به قطعات قیمت آن به ده میلیون و هفتصد هزار یورو می رسد .

وی تاکید کرد : برای خرید این هواپیماها مناقصه بین المللی صورت گرفته و شرکت ایرو دیتای آلمان برنده آن شده است ، ضمن آنکه شرکت انگلیسی که مدعی فروش هواپیمای ارزانتر است ، اسناد شرکت در مناقصه را خریده ، اما در مناقصه شرکت نکرده است .

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران همچنین افزود : در شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران نهادهای نظارتی حضور مستقیم دارند و همه اقدامات با نظارت آنها صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *