berenj

برنج در عمده‌فروشی‌ها ۱۸ درصد ارزان شد

تصویر روز : معاون وزیر جهاد کشاورزی از واردات برنج برای تنظیم بازار شب عید و سال آینده خبر داد و گفت: قیمت برنج ایرانی ۱۰ تا ۱۸ درصد کاهش یافته که برای حمایت از بازار، این محصول را خریداری و ذخیره می‌کنیم.

علی‌اکبر مهرفرد اظهار کرد: در شمال کشور قیمت برنج در عمده‌فروشی حدود ۱۰ تا ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی نمی‌خواهد این محصول بیشتر از این کاهش قیمت داشته باشد و تولیدکنندگان متضرر شوند، آن را برای ذخیره‌سازی خریداری می‌کند.

وی افزود: برنج محصولی است که دو سوم نیاز کشور تولید داخلی دارد و حدود ۳۰ درصد آن نیز وارد می‌شود؛ بنابراین نه‌ تنها باید به فکر تامین منافع تولیدکنندگان باشیم بلکه نباید اجازه دهیم که به مصرف‌کنندگان اجحاف شود. این در حالی است که با وجود افزایش ۱۰ درصدی هزینه در هر سال، با کاهش بیش از ۱۵ درصدی قیمت عمده‌فروشی مواجه بوده‌ایم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در نیمه نخست امسال حدود یک میلیون تن برنج وارد شد و به همین دلیل چند ماهی واردات آن را متوقف کردیم اما ادامه واردات این محصول ربطی به امسال ندارد و با هدف تامین و تنظیم بازار شب عید و سال آینده صورت گرفته است چراکه چند مشکل دست به دست هم دادند تا همه کشورها مانند ایران زودتر دست به کار شوند که کاهش و کمبود تولید برنج هندی و افزایش نرخ ارز از عوامل آن بوده است.  به گزارش ایسنا، مهرفرد گفت: شرکت بازرگانی دولتی این محصول را در شب عید و هنگامی که قیمت برنج نامتعادل شود به صورت مستقیم در بازارهای مشخص عرضه می‌کند که قیمت آن براساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار و با توجه به انواع آن متفاوت است و محدودیتی برای میزان عرضه وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *