لاریجانی: وضع اقتصادی کشور امسال بهتر می شود

تصویر روز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط کشور به لحاظ اقتصادی در حال تحول است و قطعاً امسال وضع ما بهتر خواهد شد.

به گزارش شبکه خبر،‌ علی لاریجانی عصر امروز در جمع تعدادی از معلمان و مدیران آموزش پرورش ابراز امیدواری کرد: وضعیت اقتصادی ما در سالهای بعد هم شرایط بهتری خواهد داشت و گرفتاری ها رفع خواهد شد. وی تصریح کرد: اما باید بدانیم ما هنوز اقتصاد زاینده ای نداریم.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه نمی توان مشکلات معلمین را حل کرد به چند دلیل بستگی دارد که یکی از آنها نبود اقتصاد زاینده است.

وی گفت: حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زده شده داریم ولی چرا تکمیل نمی شوند؟ علت این است که بودجه عمرانی هر ساله فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

رئیس مجلس اظهار داشت: ممکن است بپرسید چرا این میزان پروژه کلنگ زنی شده است ؟ این ایراد وارد است و نباید به این اندازه کلنگ زنی می شد.

وی افزود: یک دستگاه عریض و طویل برای اداره کشور وجود دارد و هرچه پول از محل مالیات، نفت و گاز جمع می کنیم خرج امور اداری می شود و چیزی برای آبادانی باقی نمی ماند.
لاریجانی گفت: اینکه در سیاست های کلی گفته شده است باید دستگاه اجرایی چابک و کوچک شود به خاطر این است که پولی برای آبادی کشور باقی بماند. وی تاکید کرد: باید افراد کارآفرین تربیت کنیم نه صرفاً مدرک گرا و باید یاد بگیریم کارآفرین باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود وزارت آموزش و پرورش را جزئی از دستگاه های راهبردی کشور دانست و گفت: آموزش و پرورش کارهای بلندمدت را سامان می دهد.

وی افزود: کار معلمی در کنار همه سختی ها لذت هم دارد و شوقی هم در کار معلمی وجود دارد که باعث تحمل سختی ها می شود.

رئیس مجلس گفت: طبق گزارشی که ارائه شد سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور از ۹ به ۱۲ درصد افزایش یافته یعنی سهم بودجه آموزش و پرورش حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است.

لاریجانی از ترویج مصرف گرایی انتقاد کرد و گفت: حتی می شود از ضایعات بهره برداری کرد و باید یاد بگیریم کارآفرین باشیم و ساختار اقتصادمان را متحول کنیم.لاریجانی خطاب به معلمان گفت: اگر پیشنهادی داشته باشید آن را در برنامه ششم لحاظ می کنیم.

وی ادامه داد: دلتنگ نباشید که چرا مواد کمتری در برنامه ششم نسبت به آموزش پرورش وجود دارد بلکه آنچه مهم است این که مواد لحاظ شده منجر به تحول شود.رئیس مجلس به برخی از الزامات حوزه رفتاری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با معلمان مطالب خوبی را عنوان کردند.

وی ادب را یکی از الزامات مهم دانست و گفت: مؤدب بودن یک نکته پراثر است.وی همچنین خوش خلقی را یک نکته مهم دانست و گفت: تحمل مخالف نیز مهم است بالاخره در این کشور آراء مخالف وجود دارد و باید تعامل را شکل دهیم.

لاریجانی اظهار داشت: افشاگری هایی که در کشور ما اتفاق افتاده کاری بود که چپی ها بعد از انقلاب آن را انجام دادند و این سنت درستی نیست.رئیس مجلس خواستار تعریف مشخص از عدالت شد و گفت: مبنا بودن قانون، حدود و سمت گیری به سمت محرومین از ارکان مهم تعریف عدالت است.

لاریجانی در پایان از معلمان درخواست کرد به این مسئله پاسخ داده شود که چگونه می توان عدالت را از منظر رقابت در آموزش و پرورش پیاده کرد؟
در این جلسه وزیر‌ آموزش و پرورش، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس و تعدادی از نمایندگان نیز حضور داشتند.علی اصغر فانی در این جلسه گفت: با توجه به اینکه اجرای سند تحول آموزش و پرورش همواره یکی از دغدغه های مسئولان ارشد نظام بوده است به منظور مدیریت و راهبری یکپارچه تحول در آموزش پرورش، شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *