unnamed

مدل کسب و کار صنعت بیمه باید تغییر کند

تصویر روز: بیمه در شرایط کنونی نقش مهمی در زندگی مردم ایفا می کند اما مدیران این صنعت باید با همکاری رسانه ها در راستای فرهنگ سازی اقدامات لازم را بکار گیرند.

به گزارش تصویر روز این موضوع می تواند ضریب نفوذ بیمه در کشور را افزایش دهد. سید مجید بختیاری مدیرعامل شرکت بیمه رازی معتقد است رسانه ها به عنوان یکی ازمهم ترین ابزارهای توسعه ، نقش مهمی درصنعت بیمه ایفا می کنند وهمه باید باهم تلاش کنیم تا با نگاهی جدید این صنعت فاصله خود را با سبک زندگی مردم وهم دانش جهانی کاهش دهد. همزمان با فرراسیدن روز بیمه با وی به گفتگو نشسته ایم که ماحصل آنرا در زیر می خوانید:
آقای مهندس برای اولین سوال بفرمایید نقش صنعت بیمه در توسعه اقتصاد کشور را چطور ارزیابی می کنید؟
به طور اساسی بیمه در اقتصاد 2 نقش مهم ایفا می کند. ابتدا آنکه خود بیمه بخشی از اقتصاد ملی است، یعنی زمانی که می گوییم ضریب نفوذ بیمه در کشور 2.5 درصد است، یعنی 2.5درصد از اقتصاد کشور را بیمه تشکیل داده است. اما نکته دوم آن است که اگر کشور توانایی تجهیز خود به دانش روز بیمه ای را داشته باشد و تحریم ها نیز برطرف شود ما می توانیم شاهد صادرات خدمات بیمه ای باشیم. یعنی اگر تحریم ها برداشته شود با توجه به حضور نیروی جوان می توانیم برمبنای چارچوب های فنی قبول ریسک کنیم. به گزارش تصویر روز موضوع دیگر آن است که از طریق بیمه های اتکایی می توان شاهد واردات ارز به کشور بود. اما نقش دوم بیمه این است که بیمه به عنوان یک سازو کار می تواند حافظ اقتصاد کشور و زیرساخت ها باشد.
وهمچنین حفظ ثروت ملي (با جبران زیانها و خسارتها)،تضمين سرمايه گذاريها ( با توجه به نقش حق بیمه به خصوص ذخایر بیمه های زندگی و مسمتری و طرح های بازنشستگی)،ايجاد اعتبار و توسعه مبادلات ، توسعه سرمايه گذاري ( با توجه به نقش حق بیمه به خصوص ذخایر بیمه های زندگی و مسمتری و طرح های بازنشستگی)، تاثيربر موازنه ارزي (بیمه اتکایی) از دیگر مواردی است که در توسعه اقتصادی کشور نقش اساسی دارد.
در واقع بیمه می تواند به عنوان یک سازو کار از سرمایه ها در حوزه های اقتصادی و اجتماعی حمایت و پشتیبانی کند.
باتوجه به نقش بیمه، تا چه اندازه افزایش سرمایه در شرکت های بیمه ضرورت دارد؟
متاسفانه حجم ریسک ها در کشور بسیار بالا است. همچنین برخی ریسک ها ناشی از تورم و ناپایداری های اقتصادی است. به عنوان مثال قیمت ماشین به یکباره افزایش یافته و همین موضوع قیمت بیمه را هم بالا برده است. به گزارش تصویر روز در چنین شرایطی به این نکته توجه داشت که شرکت های بیمه نیز تا حدی ظرفیت پذیرش ریسک دارند. در اساسنامه شرکت ها حدودا می تواند معادل 20درصد سرمایه به همراه ذخایر خود را ریسک بپذیرند. بنابراین زمانی که ریسک ها زیاد شود و سرمایه کم، بسیاری از پوشش ها کاهش پیدا می کند. راهکارهای اتکایی برای واگذاری ریسک به بیرون هم بدلیل تحریم ها بن بست است و هیچ راهی جز افزایش سرمایه برای شرکت های بیمه ای باقی نمی ماند.
علاوه بر موارد فوق الزامات بیمه مرکزی ، ارتقاي رتبه توانگري مالی شرکتها ، پوشش ریسک قانونی- سرمایه فعلی شرکت های بیمه برای پذیرش ریسکها واقعا قابل قبول نیست و در حد بسیار پایینی است ، افزایش سهم نگهداري بیمه نامه هاي صادره ، حفظ و ارتقاي سهم از بازار و جایگاه رقابتی ، حفظ و گسترش بازار اتکایی ( در صورتی که شرکت بیمه قبولی اتکایی داشته باشد)- عملا با سرمایه فعلی شرکت های بیمه اتکایی پذیرش مازاد ریسک سایر شرکتهای بیمه خیلی معنی دار نیست و با دنیا در این زمینه قابل مقایسه نیست وهمچنین با افزایش سرمایه در شرکت بیمه،عملا مدیریت ریسک اعتباري و مدیریت ریسک نقدینگی در شرکت های بیمه افرایش می یابد .
فرهنگ سازی چقدر در افزایش ضریب نفوذ بیمه موثر است؟
یکی از مهمترین صنعت بیمه بحث فرهنگ سازی است. اگر به عنوان یک مدیر متوجه نقش بیمه باشید، اولین اقدام آن است که تمامی کارکنان و وسایل را بیمه می کنید.زمانی که به کشورهای پیشرفته که ضریب نفوذ در آنها بالا است نگاه می کنید متوجه می شوید یکی از موضوعات اصلی فهم بالای مردم در موضوعات بیمه است. زمانی که بیمه از سوی مردم پذیرفته می شود ضریب نفوذ نیز بالا می رود. درنتیجه فرهنگ سازی بسیار در این موضوع موثر است. متاسفانه در 10 سال اخیر کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است.به گزارش تصویر روز برای توسعه فرهنگ سازی باید از نهادهای بنیادی مثل آموزش و پرورش و خانواده ها آغاز شود. موضوع دیگر آن است که قوانین و مقررات باید در اسناد بالا دستی و پایین دستی ایجاد شود به عنوان مثال اگر کسی مدیر یک مدرسه می شود باید باور داشته باشد که تمام اموال بیمه شود.
به نظرم من درست ایت گه باید فرهنک خرید بیمه در بین مردم وجود داشته باشد، اما نباید اول محصولات مورد نیاز جامعه در شرکت های بیمه طراحی شده باشد و زمینه خرید آن برای مردم فراهم شده باشد و بعد با معرفی آن به جامعه زمینه فروش آن فراهم گردد؟ لذا قسمتی عمده ای از ان به فرهنگ توسعه بیمه در بدنه این صنعت یعنی بیمه مرکزی و شرکت های بیمه بر می گردد.
تا چه میزان خدمات نوآورانه درشرایط سخت اقتصادی و کرونایی کشور، می تواند به صنعت بیمه کمک کند؟
سبک زندگی مردم با شیوع کرونا تغییر کرده است در نتیجه بیمه نیز باید خدمات خود را مطابق با این تغییر ارائه دهد. این تغییر باید در 2 بخش انجام شود. ابتدا آنکه باید مدل های کسب و کار بیمه متفاوت شود و محصولاتی باشد که جامعه بیشتر به آن نیاز دارد اما موضوع دوم کانال هایی است که بیمه ارائه می شود یعنی از کانال های سنتی وارد بسترهای دیجیتال شویم.
و سخن آخر…
رسانه ها به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای توسعه، نقش مهمی در صنعت بیمه ایفا می کنند وهمه باید با هم تلاش کنیم تا با نگاهی جدید این صنعت فاصله خود را با سبک زندگی مردم و هم دانش جهانی کاهش دهد . و درواقع نقش رسانه ها در استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی برای معرفی محصولات بیمه ای با هدف اطلاع رسانی ، کارساز و تعیین کننده است و به توسعه و اشاعف فرهنگ بیمه در کشور بسیار کمک می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *