ضرورت تشکیل انجمن بانکداران خبره در کشور

photo ۲۰۱۷ ۰۸ ۱۴ ۱۰ ۴۵ ۵۵

تصویر روز: انجمن بانکداری ایران، در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۶ در حالی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد که حال نظام بانکی کشور چندان خوب نیست. بحران‌ های بانکی یکی از ویژگی‌ های ذاتی نظام بانکداری است، به ‌طوری که سطح توسعه ‌یافتگی اقتصاد و دولتی یا غیردولتی بودن نظام بانکداری نمی ‌تواند مانع از این پدیده شود.

رخداد این پدیده تهدیدی مهم برای رفاه اقتصادی جامعه محسوب می ‌شود. شرایط بانکداری در ایران ایجاد انجمن بانکداری خبره را توجیه پذیر کرده است. به گفته خبرگان بانکی، بانکداری در ایران با ۱۰چالش اساسی از جمله افزایش معوقات بانکی، عملیات صوری بانک ها، پایین بودن نرخ کفایت سرمایه بانک ها، تعداد شعب بانکی، عدم اصلاح قانون بانکداری، نرخ سود بالای تسهیلات و سرمایه های بلوکه شده بانکی روبه رو است که باید برای مقابله با این چالش ها برنامه ریزی شود .در راستای رفع چنین مشکلاتی و همچنین به جهت پاسخگویی و تامین نیازهای علمی و عملی اعضا، تحول جامعه بانکداری با اتکا بر تجارب و تخصص موجود در انجمن، و همچنین حمایت از رشد اقتصادی و بانکداری در کشور انجمن بانکداران خبره ایران تشکیل شده است.
این انجمن، گروهی حرفه ای، مستقل، غیرانتفاعی و غیر سیاسی است که در راستای اهداف مهمی از جمله فراهم آوردن وسایل مشارکت همه جانبه تمامی افراد صلاحیت دار در تعیین سرنوشت بانکداری؛ نشان دادن نقش حرفه بانکداری در اقتصاد کشور؛ استفاده از فنون پیشرفته حرفه بانکداری در دنیا با توجه به اهداف اسلامی؛ همفکری در وضع اصول، قواعد و ضوابط بانکی با رعایت مقررات جاری ایران؛ تقویت روح پژوهش و نوآوری و ابتکار در زمینه های علمی و حرفه ای بانکداری؛ بررسی و حل مسائل و مشکلات مرتبط با حرفه در سطح کشور و ارائه پیشنهادهای مقتضی در این زمینه و ارائه مشاوره های لازم به دولت و مراجع قانون گذار؛ ایجاد امکانات آموزشی لازم در جهت ارتقا سطح دانش افراد در حرفه بانکداری؛ برقراری آیین رفتاری و موازین حرفه ای و نظارت بر عملکرد اعضا تاسیس شده است. انجمن بانکداران نخبه ایران، با تکیه بر تخصص و تجربه حرفه ای اعضا، در جهت خلق خدمات و روش های نوین با تاکید مستمر در بهبود نظام بانکی و روش های بانکداری سازنده به منظور ارتقا سیستم های بانکداری و کمک به دولت و نهاد های اقتصادی در راستای به ثمر رساندن اهداف پیشبینی شده اقدام خواهد نمود.
در نخستین نشست انجمن بانکداران خبره ایران که با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی مدیران عامل بانکی و صاحبنظران اقتصادی برگزار شد، امیرحسین قربانی نماینده انجمن بانکداران خبره ایران، این انجمن را شرکتی فراجناحی دانست که گرایش خاصی ندارد و هدف آن تبدیل نگاه عادت مندانه به نگاه هوشمندانه در نظام بانکی است. در حال حاضر کشور در انبوهی از قوانین غرق شده که برخی از این قوانین نفعی برای کشور ندارد و انجمن می‌ توانند با ارتباط بین نظام بانکی و مجلس در راستای اصلاح این قوانین بکوشد. کوتاه بودن عمر مدیریت‌ها٬ وجود انبوه قوانین و مقررات و نظام های موجود از جمله مسائلی است که ریسک پذیری را در این حوزه کند می کنند و انجمن با توجه به اینکه تابع این نظام ها نیست در نتیجه بهتر می‌تواند در راه اصلاح گام بردارد. بهروز نعمتی نیز در این جلسه بر گله مندی تولیدکنندگان و سیاست گذاران از بانک ها و متقابلا نارضایتی بانک ها از دخالت های دولت اشاره کرد ودر چنین شرایطی تشکیل NGO ها را، راه حل برطرف کردن مشکل دانست. نعمتی با بیان آن که سود بانکی در دنیا ۲ تا ۵ درصد است و اینکه در چنین شرایطی و با سود فعلی در نظام بانکی نمی‌ توان به کار ادامه داد، حرکت به سمت اصلاح را راه حل ماجرا دانست. عبدالمهدی ارجمندنژاد، مدیر کل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی نیز در نخستین جلسه انجمن بر این نکته تاکید کرد که همه مشکلات نظام بانکی به بانک ها و مدیران آنها بر نمی گردد بلکه برخی از مشکلات به دلیل قوانین است که از سایر ارکان به آنها تحمیل می شود و انجمن به‌ خوبی می ‌تواند خلا بین دولت، بانک ها و سایر نهادها را پر کرده و در زمینه تولید دانش و انتقال تجربیات نقش ویژه ای را ایفا کند.
امید آن می رود که با گرد آمدن و مشارکت خبرگان بانکی و اقتصادی کشور در کنار یکدیگر، نظام بانکی ایران، مسیر برون رفت از مشکلات پیش آمده را هر چه سریع تر طی کند، و از این طریق تب بالای اقتصاد کشور نیز، قبل از تبدیل شدن به یک بیماری لاعلاج بهبود یابد.

سیدعبدالله حسینی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *