porebrahimi.majles

نامه ۱۸۵ نماینده مجلس برای تغییر تیم اقتصادی

تصویر روز: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جنس تیم اقتصادی دولت را ناهمخوان با جنس جنگ اقتصادی امروز دانست.

محمدرضا پور ابراهیمی در گفتگوی اختصاصی با صدا و سیما در خصوص طرح مجلسی ها برای ترمیم کابینه دولت تصریح کرد: با توجه به اولویت های امروز نظام اجرایی کشور در حوزه اقتصادی و ضرورت اهتمام جدی ارکان نظام، امروز پیگیری مطالبات اقتصادی مردم به شکلی خاص نیازمند اهتمام است.

وی با اشاره به بررسی های مجلس شورای اسلامی و همچنین با استناد به گزارش های بخش های مختلف کشور در حوزه اقتصادی، افزود: این بررسی ها حاکی از آن است که تیم اقتصادی دولت به دلایل مختلف، تیمی چابک، هماهنگ و تخصصی برای حل مشکلات و مسائل اقتصادی کنونی کشور نیست.

پورابراهیمی ادامه داد: امروز از جانب رؤسای کمیسیون های تخصصی مجلس نامه ای با امضای ۱۸۵ تن از نمایندگان خدمت رئیس جمهور ارسال شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص محتوای این نامه تصریح کرد: این نامه مبنی بر ضرورت بازنگری و ایجاد تغییرات جدی در تیم اقتصادی دولت است که قاعدتا باید شرایط متفاوتی را در مواجهه با مشکلات اقتصادی امروز کشور فراهم کند.

وی افزود: جنس مردان اقتصادی امروز دولت باید با جنس جنگ اقتصادی همخوانی داشته باشد و قاعدتا با گفتار و زبان نرم و توصیه های اخلاقی مشکلات مردم حل نخواهد شد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت باید به عنوان فرماندهان اقتصادی در مجموعه مسئولیت های خود با اراده و عزمی جدی در کنار نگاه تخصصی به میدان بیاید.
وی با اشاره به عملکرد تیم اقتصادی دولت گفت: امروز مجلس به شکلی جدی به این موضوع ورود کرده است لذا با توجه به انتقادات رئیس جمهور در برخی مباحث و نشست هایشان نسبت به تیم اقتصادی کابینه، ضرورت تغییر تیم اقتصادی دولت در شرایط کنونی امری کاملا ضروری است.

بسته پیشنهادی ضد تحریم مجلس به زودی به دولت ارائه می شود

رئیس کمیسیون اقتصادی با­اشاره به تشکیل کمیته ضد تحریم مجلس، گفت: بسته پیشنهادی ضد تحریم مجلس به زودی به دولت ارائه خواهد شد.

محمد رضا پورابراهیمی تغییر تیم اقتصادی دولت را منجر به تاثیر مثبت بر نوسانات بازار دانست و تصریح کرد: چنانچه دولت پیشنهادهای مجلس را که در قالب درخواستی به رئیس جمهور اعلام شد، اجرا نکند ما نیز­از مکانیزم ها و ابزارهای نظارتی مجلس برای ایجاد تغییرات تیم اقتصادی دولت استفاده خواهیم کرد.

وی تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی قوا را موجب افزایش همدلی و همراهی مجلس، دولت و قوه قضائیه خواند و ادامه داد: خوشبختانه این حرکت با تدبیر مقام معظم رهبری آغاز شده که در کنار همین رویکرد هدف مجلس کمک به دولت برای روی کار آمدن افرادی چابک، حرفه ای،­جسور و بسیجی در حوزه فعالیت های اقتصادی در شرایط کنونی جنگ اقتصادی علیه ایران است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نباید اجازه دهیم تصمیمات غیر کارشناسی یا رفتارهای غیر متناسب با جنگ اقتصادی امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران موجب ایفای نقش مثبت در جبهه فضای سیاسی و روانی دشمنان شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور علی رغم تحریم ها قابل حل است، افزود: عوامل اقتصادی کمترین سهم را در التهابات بازار ارز داشتند لذا مشکل از عدم نگاه تخصصی و تصمیم­­کارشناسی دولت و همچنین عدم ورود به موقع بانک مرکزی در نابسامانی های اخیر بوده است که موجب دامن زدن به خواست دشمن در ایجاد مشکلات اقتصادی برای کشور شده و این برای ما قابل قبول نخواهد بود.

پورابراهیمی تصریح کرد: ما می توانیم با اتکا به توانمندی های درونی خودمان و همچنین تجربیات گذشته در خصوص تحریم ها و البته با هماهنگی و همدلی که بین مجموعه های مختلف نظام به وجود آمده است؛ بر مشکلات فائق آییم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ترمیم تیم اقتصادی دولت را از اولویت های مجلس دانست و گفت: مجلس هفته آینده این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: گام اول درخواست از شخص رئیس جمهور است که می تواند در چارچوب تفاهمی رخ دهد، در کنار آن پیشنهاداتی را نیز در قالب طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز هفته آینده ارائه خواهیم داد.

پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: هم اکنون کمیته ضد تحریم متشکل از اعضای کمیسیون اقتصادی و سایر کمیسیون های تخصصی مجلس، مرکز پژوهش های مجلس و همچنین حضور بخش خصوصی در حال تدوین بسته پیشنهادی ضد تحریم هستند که به زودی به دولت ارائه خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بخشی از این بسته پیشنهادی می تواند در قالب توافق از طریق شورای هماهنگی اقتصادی به مصوبه نهایی تبدیل شود و بخشی دیگر نیز­نیازمند تصویب قانون است تا دولت بتواند تصمیمات خود را محکم تر اتخاذ کند.

وی در خصوص التهابات اخیر بازار ارز نیز گفت: اصلی ترین عامل مشکلات اقتصادی امروز کشور، ارز است.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: ما باید بتوانیم ارزی با نرخ ثابت برای تامین کالاهای اساسی و ضروری فراهم کنیم اما بخشی دیگر از فعالیت های اقتصادی در قالب بازار ثانویه و بر اساس نرخ ارزی شناور با عرضه و تقاضا تامین می شود که متاسفانه دولت بازار ثانویه را نپذیرفت و عملا این موضوع منجر به افزایش التهاب در بازار ارزی کشور شد.

وی با اشاره به اقدامات اخیر دولت در حوزه بازار ارز تصریح کرد: دولت پیشنهادات طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز را علی رغم توافقات پیشین نپذیرفت که موجب هزینه های زیادی بر اقتصاد کشور شد.

پورابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: پس از نشست غیر علنی اخیر­مجلس با دولت محورهای طرح پیشنهادی مورد توافق قرار گرفت که به عنوان یکی از اولویت ها در اولین نشست شورای هماهنگی اقتصادی پیگیری خواهد شد لذا در صورت عدم همراهی دولت طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز به زودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *