peugeot.1

حضور چراغ خاموش پژو در ایران

تصویر روز: پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و هدف قرار گرفتن صنعت خودرو ایران در نوک پیکان تحریم ها ، بازار خودروهای جدید از جمله پژو ۲۰۰۸ با بهم ریختگی در عرضه و تامین قطعات روبرو شد.

در این راستا تلاش های ایران خودرو برای تحویل خودرو های ثبت نامی بالاخره نتیجه داد و پس از کش و قوس های فراوان هفته گذشته معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اعلام کرد که تعهدات محصول ۲۰۰۸ به صورت کامل انجام خواهد شد .

این در حالی است عمده مشکلات سر راه تولید، تامین قطعات است که به گفته مصطفی خان کرمی ،مرد اول فروش ایران خودرو قطعات مورد نیاز برای تولید این خودرو در حال حاضر تامین شده و به تعداد خودروی ثبت نامی تولید انجام خواهد شد.

هرچند این خبر خوبی برای ثبت نام کنندگان است و می تواند آنها را از انتظار دریافت خودرو خارج سازد اما ایران خودرو برای ادامه کار با پژو بر سر تولید خودرو مشکلات دیگری نیز سر راه دارد و پژو باید به طور جدی برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد.

پژو در ایران بازار بسیار خوبی دارد و فقط در سال ۲۰۱۷ میلادی شرکت ایران خودرو ۴۴۳ هزار دستگاه خودرو خود را با برند پژو به بازار ایران عرضه کرد.

به نظر می رسد برای حفظ بازارایران، پژو باید تکاپوی بیشتری از خود نشان دهد و ریسک بیشتری را قبول نماید.زیرا آشفتگی در بازار پژو۲۰۰۸ وخودرو های دیگر و افزایش غیر منطقی قیمت ها در حاشیه بازار و عدم تامین و عرضه به موقع خودرو می تواند حضور جدی این خودرو ساز اروپایی در ایران را با مشکل روبرو سازد و به راحتی بازار نیم میلیونی پژو در ایران را به خطر بیندازد.

اما متاسفانه در حال حاضر اخبار امیدوار کننده ای از ادامه حضور پژو در ایران به گوش نمی رسد. در همین راستا دیروز محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت در هشداری با تأکید براینکه ما تضامین لازم را در قرارداد با از طرف فرانسوی گرفته‌ایم، گفت: به هر حال پژو برای لغو قرارداد محکوم است و باید جریمه پرداخت کند.

او که با خبرگزاری تسنیم به گفت و گو نشسته است با اشاره به اینکه تعلیق همکاری فرانسوی ها با ایران باعث کاهش حجم تولید تعدادی از محصولات شرکتهای خودروساز داخلی شده است، اظهار داشت: این موضوع مقطعی است و خودروسازان درصدد تأمین قطعات این خودروها از داخل کشور هستند.
وی افزود: ایران خودرو در صدد است یکی از محصولاتی که قرار بود در ایکاپ تولید شود را به صورت مستقل و با اعمال تغییراتی در ساختار آن به عنوان خودوروی ایرانی تولید کند.

صالحی نیا با اشاره به جلسات خودروسازان با شرکت پژو افزود: پژو در این جلسات اعلام کرد که با شرایط جدید بین المللی نمی‌تواند با ایکاپ ادامه دهد. البته آنها تأکید کردند که همکاری خود را با طرف ایرانی به امید گشایش معلق خواهند گذاشت و به صورت کامل همکاری را قطع نمی‌کنند.

صالحی نیا با اعلام اینکه پژو سهم خود را در شرکت ایکاپ آورده و ساختار این شرکت شکل گرفته است، تصریح کرد: پژو باید در تأمین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای ۲۰۰۸ که پیش فروش شده تعهدات خود را انجام دهد.

پس می طلبد پژو برای حفظ منافع خود هم که شده قدری جدی تر به حضور خود در ایران به رقم فشارهای آمریکا بپردازد تا شاهد جایگزنی محصولات متنوع چینی که به جرات می توان گفت مسیر کیفی سازی محصولات را به طور جدی در سال های اخیر در حال طی کردن هستند، نباشد.

تامین قطعات،سرعت بخشیدن درانتقال تکنولوژی و داخلی سازی محصولات جدید پژو از شیوه های مختلف، یکی از اقداماتی است که به پژو کمک خواهد کرد به صورت چراغ خاموش در بازار ایران بماند و از مواهب آن نیز مثل گذشته برخوردار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *