31.4.1

نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل کالای جاده‌ای

تصویر روز: با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر نفت، مسئولین بانک توسعه تعاون ،مدیرعامل سایپادیزل و جمع دیگری از مسئولین و دست‌اندرکاران تفاهم‌نامه و قرارداد مشترک طرح نوسازی ٣٠٠٠ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل کالای جاده‌ای کشور با برند ولوو به امضا رسید و نخستین کامیون‌های تولیدشده طی مراسمی باشکوه تحویل متقاضیان گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در مراسم امضا قرارداد نوسازی ۳ هزار دستگاه کامیون فرسوده با همکاری مشترک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت سایپادیزل، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و بانک توسعه و تعاون ضمن برشمردن اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای فرسوده واهمیت انعقاد این قرارداد اظهار داشت : با توجه به آمارهای موجود از کل ناوگان دارای کارت هوشمند درحال حاضر بالغ‌بر ۵۵ هزار دستگاه کامیون بیش از ۳۵ سال عمر دارند که طبق مصوبه شورای اقتصاد باید ۶۵ هزار دستگاه کامیون فعال وغیرفعال بالای ۳۵ سال در یک دوره ۵ ساله نوسازی شوند.

وی بابیان اینکه طبق مصوبات ، وزارت نفت برای جایگزینی ۶۵ هزار کامیون فرسوده مجوز دارد که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در یک دوره پنج‌تا شش‌ساله هزینه نماید و درخصوص نرخ سود تسهیلات نیز گفت: در مدل طراحی‌شده حدود ۹ درصد از سود تسهیلات توسط مشتری و مابقی توسط دولت پرداخت می‌شود و فاز اول اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سال گذشته با همکاری شرکت ماموت آغاز شده و این خودروساز تاکنون بالغ‌بر ۴۰۰ دستگاه را تحویل داده است. امروز نیز شاهد قرارداد با سایپادیزل و تولید برند ولوو هستیم که جزو نام‌های‌ شناخته شده است و امیدواریم مورد استقبال مالکان قرار گیرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به وظایف سازمان راهداری در قبال نوسازی ناوگان جاده‌ای بیان کرد: وظیفه سازمان محاسبه میزان پیمایش ناوگان، مقدار صرفه‌جویی در مصرف سوخت و به‌کارگیری ابزارهای قانونی برای پرداخت به‌موقع اقساط تسهیلات بانکی است تا از تعلیق اقساط تسهیلات ناوگان از سوی مالک جلوگیری شود.

همچنین به‌منظور کنترل ناوگان باری و تسریع در خروج و جایگزینی خودروهای فرسوده تمهیداتی مانند کاهش مسافت پیمایش ناوگان فرسوده مدنظر قرار گرفته و در ازای این امر به ناوگان جدیدی نیز حق پیمایش بیشتری در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه به تعهدات بین‌المللی ایران در کاهش گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: طبق معاهدات بین‌المللی یکی از آثار نوسازی ناوگان، بهسازی محیط‌زیست است و ما متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستیم.

مهندس کشاورزیان همچنین در ادامه، واقعی سازی و آزادسازی قیمت سوخت را یک راهکار اساسی در کاهش تردد خودروهای فرسوده دانست و افزود: و تا زمانی که قیمت گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان باشد به‌طورقطع رغبتی برای جایگزینی خودروهای فرسوده در مالکین وجود نخواهد داشت و این موضوع تجربه‌ای است که در بسیاری از کشورهای جهان و اروپا اتفاق افتاده و آنها به‌واسطه واقعی بودن قیمت سوخت ناوگان خود را کنترل می‌کنند. درحالی‌که پایین بودن قیمت سوخت در کشور یکی از دغدغه‌های اصلی است و تبعات زیادی نیز به دنبال داشته است. به همین دلیل قیمت سوخت در ایران نیز باید همچون سایر کشورها باقیمت واقعی عرضه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تشکیل صف‌های طولانی توسط کامیون‌ها در بنادر ، تردد یکسرخالی کامیون‌ها و کاهش رغبت به سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان به دلیل پایین بودن قیمت سوخت است.
براساس این گزارش، دکتر علی وکیلی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی سوخت نیز در این مراسم به بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و عدم امکان پرداخت این سود از سوی بخش‌های مولد اقتصادی کشور خبر داد و افزود: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت می‌تواند تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار در طرح‌های مؤثر در کاهش مصرف سوخت سرمایه‌گذاری کند و بر همین اساس سال گذشته در فاز اول جایگزینی خودروهای فرسوده باربری مشارکت کرد و در ادامه نیز امروز امضای قرارداد ۴ جانبه ای جهت تحویل ۳ هزار خودرو باری توسط سایپادیزل منعقد کرد.
معاون وزیر نفت با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و کارکرد آن در حوزه نوسازی ناوگان جاده‌ای بیان کرد: علی‌رغم اینکه تاکنون ۲ شرکت ماموت و سایپادیزل در طرح نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای مشارکت کرده‌اند اما حضور ۲ شرکت کفایت نمی‌کند لذا امیدواریم سایر شرکت‌ها نیز با توجه به حمایت‌های دولتی در این طرح مشارکت نمایند.
وی ضمن دعوت از شرکت سایپادیزل برای مشارکت در طرح نوسازی و جایگزینی ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده درون‌شهری با اتوبوس‌های پایه گازسوز اظهار امیدواری کرد که این شرکت به سرعت نسبت به اجرای آن وارد عمل شود.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه تصریح کرد: با توجه به گران ‌بودن تسهیلات ارائه‌شده از سوی بانک‌های داخلی در تلاش هستیم با همکاری مشترک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از سرمایه‌گذاری خارجی برای نوسازی ناوگان جاده‌ای استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال طراحی مکانیزمی برای تبدیل بازپرداخت‌های تسهیلات به‌صورت ارزی هستیم تا از پشتوانه صنعتی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از منابع خارجی استفاده کنیم زیرا با چنین اقدامی سقف تأمین‌شده از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به ارزش ۶۰ هزار دلار تا ۵۰ درصد منابع موردنیاز برای خرید کامیون را تأمین می‌کند.
این گزارش می افزاید دکتر رسول محمدصادقی مدیرعامل سایپادیزل نیز در این مراسم گزارش آماری در خصوص مضرات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی تردد کامیون‌های فرسوده در جاده‌های کشور ارائه کرد و افزود: حدود ۲۵ هزار کامیون فرسوده با عمر بالای ۲۵ سال در تردد هستند و این مسئله خسارات زیادی به دنبال دارد. کاهش ایمنی دررفت و آمد این دسته از خودروهای باری به همراه این‌که آنها ۳۰ برابر خودروهای نو آلایندگی تولید می‌کنند.
وی در ادامه با استناد به گزارش سال ۲۰۱۴ سازمان بهداشت جهانی از هدر رفت ۱۶ میلیارد دلار در خسارات محیط زیستی آنها اشاره کرد و افزود: طبق آمار، کامیون‌ها در ۲ / ۲۶ درصد تصادفات نقش دارند و حدود۵/ ۱ میلیارد لیتر سوخت نیز در ناوگان فرسوده باری به هدر می‌رود.
وی پیش‌بینی کرد با جایگزین شدن خودروهای نو در ناوگان باری کشور حدود ۷۵ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی و حدود ۲۵ آمار تصادفات کاهش می‌یابد.
اضافه می نماید پس ازانعقاد تفاهم نامه وقرارداد چهارجانبه حاضران دراین مراسم درمحل خط تولید کامیون‌های ولوحاضر و ضمن بازدید جانبی طی مراسم رسمی تعدادی ازخودروهای آماده‌را تحویل متقاضیان فعال درحمل‌‌ونقل کالای کشور نمودند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *