بانک‌ها خلاف جهت اقتصادی حرکت می‌کنند

تصویر روز: عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و شیرازی پژوهشگر حوزه اشتغال از دانشگاه تورنتو کانادا با حضور در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا به بررسی نرخ مشارکت زنان در اقتصاد پرداختند.

به گزارش تصویر روز به نقل از شبکه ایران کالا، حسین اکبری فرد عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان طی گفت و گوی زنده تلویزیونی با شبکه ایران کالا در برنامه چشم انداز اظهار کرد: نرخ مشارکت زنان در اقتصاد دنیا ۶۰ درصد است.

وی گفت: در نرخ مشارکت زنان در اقتصاد ایران شکاف وجود دارد، باید علت این شکاف و فاصله را پیگیر باشیم، امیدواریم رئیس جمهور سیزدهم بتواند نرخ مشارکت بانوان را در اقتصاد افزایش دهد .

اکبری فرد با اشاره به اینکه تولید ریشه مشکلات است عنوان کرد : سهم نیروی کار باید در تولید افزایش پیدا کند، زنانی که در منزل کار می کنند می توانند مطالبه حقوق و دستمزد از همسرانشان را داشته باشد، اشتغال بانوان بیشتر در حوزه آموزش ،درمان و خدمات اداری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه ۵۴ درصد اشتغال بانوان در این سه حوزه است ادامه داد: باید شرایط برای مشارکت زنان مهیا تر شود، باید دید چرا بیشترین مشارکت بانوان در آموزش، درمان و خدمات اداری است، مشارکت بانوان در اقتصاد ایران پایین است،لذا سهم مشارکت بانوان باید افزایش پیدا کند.

اکبری فرد خاطرنشان کرد: انعطاف پذیری در بحث اشتغال بانوان نداریم آنها مسئولیتی در خانه و خانواده دارند، تقویم کاری زنان و مردان ما در کشور انعطاف ناپذیر است البته کرونا باعث شد تا دورکاری تعریف شود و بانوان بتوانند در محیط خانه به دور کاری بپردازند، باید بین تقویم کاری مردان و زنان انعطاف ایجاد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد : عدم تقارن بین نرخ مشارکت زنان و مردان وجود دارد ،باید تمهیداتی اتخاذ شود تا شاهد برابری در مشارکت زنان و مردم باشیم.

میلاد تمجیدی نایب رئیس شرکت بلور کاوه ساوه با اشاره به اینکه مشکل اصلی تولیدکنندگان بروکراسی شدید اداری است که به تولید ضربه وارد می کند گفت: زمان‌بر بودن مجوزها به بحث تولید آسیب وارد کرده است،دست ما همیشه به سمت بانک‌ها دراز است و بانک‌ها خلاف جهت اقتصادی حرکت می‌کنند .

وی تصریح کرد: بانک‌ها پول محور شده اند، متاسفانه نرخ سود تسهیلات به قدری بالاست که تولید کننده از پس وام ها برنمی آید، موتور اقتصادی شرکت‌ها به کندی به چرخش در می آید ،تورم به تولید ضربه زده به طوری که باعث شده تا کارگر سرخورده شود، تورم یکی از مشکلاتی است که در یکی دو سال اخیر به شدت در جامعه بروز و ظهور کرده است.

همایون شیرازی پژوهشگر حوزه اشتغال از دانشگاه تورنتو کانادا با اشاره به اینکه نرخ مشارکت زنان در کشور های مختلف جهان از مردان پایین تر است گفت: در فرانسه نرخ مشارکت بانوان ۲۰ درصد از مردان پایین تر است.

وی ادامه داد: نیروی کار وابسته به عامل تولید است، با افزایش نیروی کار می توان به رشد تولید کمک کرد ،نرخ مشارکت زنان در بحث روستایی ۲۲ درصد و در حوزه شهری به صورت میانگین ۱۷ درصد است، زنان بیشتر تمایل دارند تا در حوزه سلامت، آموزش، رستوران داری و هتل داری مشارکت داشته باشند لذا مشارکت زنان در بخش غیررسمی بیشتر از بخش رسمی است باید به صورت جدی بر روی موانع متمرکز شد.

شیرازی افزود: اشتغال زنان به موضوع جدی تبدیل شده است، در شرایط کنونی توانایی اداره زندگی از ناحیه یک فرد خارج است و باید دقت کنیم که در سالیان آتی اگر زنان نتوانند وارد بازار اشتغال شوند از منظر درآمدی در بحث خانوار دچار مشکل می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *