bank taavon

شکوفایی تعاونی ها در زیر چتر حمایتی بانک توسعه تعاون

تصویر روز: بانک توسعه تعاون، بانکی دولتی است که در سال ۱۳۸۸، در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و با تمرکز بر تعاونی های شکل گرفت. در این اصل به صراحت بر تعاونی ها به عنوان یکی از پایه های اقتصاد کشور تاکید شده است. بخش تعاونی شامل شرکت‌ها و موسسات تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامی تشکیل می‌شود. در واقع دولت با هدف حمایت از جریان اشتغال زایی و توانمند سازی مردم، اقدام به تاسیس این بانک نمود.
از جمله اهداف بانک توسعه تعاون از بدو تاسیس تا کنون عبارتند از: کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم کردن زمینه عدالت اجتماعی بر اساس برنامه های وزارت تعاون؛ استفاده از امکانات عملیات بانکی به منظور ارتقای ظرفیت و توانمندهای بخش تعاونی با هدف افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی؛ کمک به حضور فعال و ایفای نقش موثر تعاونی ها در بازار بورس، سرمایه و بازارهای بین المللی؛ و حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیت ها و کاهش تصدی های بخش دولتی اقتصاد به بخش غیردولتی با اولویت دادن به تعاونی ها.
تعاون بر اساس عدالت، آزادی، برابری، و جمع گرایی استوار است و توسعه تعاونی ها، یکی از بخش های مهم اقتصادی است که باید به آن توجه ویژه ای کرد. مسائل اقتصادی و مشکلات مربوط به آن هـمواره کشورهای جهان سوم را تهدید می‌کند و بیشترین تاثیر را بر روی طبقات‌ ضعیف و متوسط جوامع دارد. تشکیل‌ تعاونی‌ ها، از راه‌ حال‌ های نسبتا موفق در تعدیل فشارهای اقتصادی و ایجاد رفاه نسبتا برای اقشار کم‌ درآمد جامعه است. از سوی دیگر، دولت با ایجاد و تامین شرایط و امکانات در قالب تعاونی های به طور موثر، بخش بیشتری از جامعه را در اقتصاد دخیل می سازد که این امر منجر به افزایش تولید ملی خواهد شد. هم اکنون در کشور بیش از ۹۶ هزار تعاونی فعال وجود دارد که بیش از یک و نیم میلیون شغل به صورت مستقیم ایجاد کرده‌اند. از این رو، با توجه به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد، کاهش بیکاری و ایجاد شغل به مطالبه عمومی مردم و یکی از اولویت‌های سیاست‌گذاران و مسئولین اقتصادی کشور مبدل شده است، توجه به ظرفیت بخش تعاون در حل این مساله قابل ملاحظه خواهد بود. بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی بخش تعاون، چتر حمایتی خود را بر تعاونی های فعال در بخش های مختلف تولیدی و توزیعی گسترانیده است. به طورکلی اولویت اصلی این بانک؛ پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به تعاونی های دانش محور و تعاونی های نخبگان، تعاونی هایی که دارای مزیت های رقابتی و نسبی در مناطق مختلف کشور می باشند، طرح های اقتصادی و تعاونی هایی که متعلق به مناطق کمتر توسعه یافته می باشند؛ تعاونی هایی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت دارند؛ طرح های با اشتغال زایی بیشتر، و طرح‌ های نیمه ‌تمام بخش تعاون است.
این بانک با رشدی ۱۹درصدی در سال کاری ۹۵ نسبت به سال پیش از آن ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت معادل تقریبی ۷۰ درصد کل تسهیلات پرداختی خود را به بخش مردمی تعاون کشور و در جهت ایجاد اشتغال پایدار تخصیص داده است. ایجاد اشتغال برای تعاونگران فعال در بخش ها و زیر بخش های مختلف اقتصادی، بانوان و زنان سرپرست خانوار، کارآفرینان و افراد جویای کار، ایثارگران، فارغ التحصیلان بیکار و حمایت از شرکت های دانش بنیان از جمله اهداف این بانک می باشد. این بنگاه اقتصادی دولتی؛ از تاسیس تا کنون، از طریق ارائه برنامه‌ های عملیاتی موثر و اصلاح عملکرد امور مالی در شاخص‌های کاهش بهای تمام‌شده پول، شفافیت صورت مالی، تحقق برنامه‌های تاکتیکی، افزایش سرمایه از محل خط اعتباری، پیاده‌سازی سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی، عملکرد مناسبی در بازار بین‌ بانکی از خود ارائه داده است.
بانک توسعه تعاون، به عنوان بانک تخصصی تعاون، حامی و پشتیبان بخش تعاون است. طرح های تعاونی که به بانک توسعه و تعاون معرفی می شوند باید توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد و کمک بانک توسعه و تعاون می تواند آن ها را خود گردان نماید. این بانک، با تامین منابع و خدمات مشاوره ای که در اختیار تعاونی های کشور با هدف توسعه قرار می دهد، می تواند ضمن تامین بخشی از آورده مورد نیاز فعالان این بخش، زمینه افزایش فعالیت تعاونی ها را در کشور فراهم آورد.

در راستای اهداف سند چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، توسعه بخش تعاون، ضروری می نماید. اهداف بخش تعاون در چشم انداز ۱۴۰۴ عبارت است از: تعامل با اقتصاد جهانی، ارتقای بهبود کیفیت زندگی مردم، بالا بردن سطح عدالت اجتماعی، بسترسازی برای رشد سریع اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه و دست رسی سریع افراد جامعه به کالاهای مورد نیاز با قیمت متعادل؛ که رشد تعاونی ها از پایه های تحقق هر یک از این اهداف می باشد. امید است، با افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون، و استفاده این بنگاه از اندیشه نخبگان ملی، توسعه کشور مسیر هموارتری را تجربه و طی نماید.

سیدعبدالله حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *