jahangiri.3

جهانگیری: در اقتصاد مقاومتی به دنبال پویا کردن نیروها هستیم

تصویر روز: با حضور معاون اول،وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو بزرگترین کارخانه گندله سازی شرق کشوربا فن آوری مهندسان ایرانی و ظرفیت سالانه ۵میلیون تن توسط شرکت اپال پارسیان در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید.

در سال های تحریم اگر چه بسیاری از سرمایه گذاری های کشورهای خارجی در ایران نیمه کاره ماند اما بخش خصوصی ایران با همت متخصصان داخلی نگذاشتند که اجرای پروژه های ملی و معدنی نیمه کاره بماند و اکنون با افتخار از دستاوردهای سال های تحریم رونمایی می کنند.

کارخانه ۵ میلیون تنی گندله اُپال پارسیان با سرمایه گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی درحالی افتتاح شد که شرکت سرمایه گذاری بانک پارسیان با سهم ۶۰درصدی و ایمیدرو با سهم ۴۰درصدی در آن سرمایه گذاری کرده اند.

تولید آزمایشی این کارخانه از تابستان شروع شده بود. میزان اشتغال مستقیم بزرگترین کارخانه گندله سازی شرق کشوردر زمان بهره برداری برای ۱۰۰۰ نفرو غیرمستقیم ۵۰۰۰ نفر است.این طرح عظیم در منطقه محروم و مرزی سنگان تحولی عظیم ایجاد کرده است.

بیش از ۷۰ درصد تجهیزات مکانیکی بکار رفته در این مجتمع ساخت داخل می باشد و ایران را در رتبه چهارمین کشور جهان به لحاظ دانش فنی و تکنولوژی گندله سازی قرار داده است.

این طرح که نقشی مهم در ایجاد زنجیره تولید در منطقه شرق کشور ایجاد کرده محصولات خروجی اش قابل استفاده در واحدهای احیای خراسان به ویژه فولاد سبزه وار، فولاد قائنات، فولاد رخ و فولاد تربت حیدریه است.مهندسان کشور در ساخت این پروژه به حد نصاب های جهانی در طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی سیستم کنترل، طراحی، خرید و اجرای بخش برق، ساخت و نصب عایق بخش های فرآیندی، ساخت و نصب داکت های فرآیندی، اجرای نسوزکاری و ثبت رکود میانگین پیشرفت ماهانه در پروژه های صنعت و معدن بویژه فولاد کشور دست یافته است.

به گزارش خبرنگار اعزامی تصویر روز به منطقه سنگان، معاون اول رییس جمهور در مراسم افتتاح این کارخانه گفت: از اواخر سال ۹۲، مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که مهمترین ویژگی آن، مشخص کردن راهکارهای برون رفت از چالش های پیش رو است.

جهانگیری افزود: خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو برای اکتشافات و راه اندازی معادن برنامه دارند. این کار اقتصاد مقاومتی محسوب می شود چون از ذخایر داخلی استفاده می شود و نیز در مناطق محروم کشور قرار دارد. وی ادامه داد: در بخش معادن کار زیادی شده و معادن زیادی فعال شده است و معدن سنگان یکی از بزرگترین معادن در سطح جهانی است و اقداماتی که در آن انجام شده و می شود، منحصر به فرد است.

e 4

وی ادامه داد: کار در معدن بسیار دشوار است و کسانی که در آن کار نکرده باشند، سختی آن را نمی توانند حس کنند. به ویژه در معادن زیز زمینی نظیر زغال سنگ این شرایط سخت تر است.وی ادامه داد: استفاده از نیروی انسانی و تجهیزات داخلی در کارخانه ها جزو اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه توان بسیار بزرگی در مهندسان ایرانی شکل گرفته است، تصریح کرد: قدرت خلاقانه ای در نیروی انسانی ایجاد شده که می تواند طراحی، مهندسی و تولید تجهیزات کارخانه گندله سازی را انجام دهد. این در حالی است که دانش فنی مهندسی آن تنها در اختیار ۲- ۳ کشور صنعتی بود.وی افزود: ما در اقتصاد مقاومتی به دنبال پویا کردن نیروها هستیم. موضوع دیگر اینکه بخش خصوصی میلیاردها تومان در این طرح ها سرمایه گذاری کرده است.

دولت با بودجه عمرانی چگونه می توانست این سرمایه گذاری را انجام دهد و طرح ها را تکمیل کند؟ اقتصاد مقاومتی می خواهد مردم وارد کار شوند.جهانگیری گفت: ما به نظام، شهیدان و مردم متعهد هستیم و می دانیم مردم در فشار اقتصادی هستند و می دانیم که باید اشتغال ایجاد کنیم و گرانی را برطرف کنیم که این مسایل با تلاش و کوشش محقق خواهد شد.وی ادامه داد: آب به عنوان محدودیت جدی برای کل ایران است و باید با تدبیر و کمک همدیگر راهکارهایی برای آن بیابیم. انتقال آب یکی از راهکارهایی است که محدودیت آب برطرف خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه شهرستان خواف به عنوان یکی از کانون های صنعتی کشور تبدیل خواهد شد، گفت: حسن این شهرستان، هم مرز بودن با افغانستان است. این کشور دوست و برادر ماست و می توان با حمایت همدیگر افغانستان نیز توسعه پیدا کند.وی افزود: زیرساخت های این منطه فراهم خواهد شد. یکی از مهمترین جهت گیری های دولت و رییس جمهوری، طرح احداث راه آهن مشهد زاهدان است که در آینده می تواند محور مهم توسعه ریلی بین شرق و غرب باشد. علاوه بر این چین و هند با افغانستان و آسیای میانه به هم متصل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *