3624783 106

نمایشگاه فرش دستباف سوم شهریور برگزارمی شود

تصویر روز: رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به برگزاری یک نشست تخصصی در رابطه با اشتغال و توسعه کار آفرینی در روز پنجم نمایشگاه فرش دستباف، گفت: ۲ میلیون نفر در حوزه فرش دستباف فعالیت می کنند و با کمترین سرمایه گذاری در این بخش می توان ارزش افزوده ایجاد کرد.

به گزارش فارس، فرشته دست پاک امروز در نشست خبری برنامه‌های مرکز ملی فرش دستباف ایران در بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف گفت: فرش کالایی ۱۰۰ درصد ایرانی است و از انجا که امسال با عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری شده است بنابراین در طول برگزاری این نمایشگاه برنامه های ویژه ای داریم.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان داشت: روز نخست این نمایشگاه که از سوم شهریور اغاز می شود با نام فرش دستباف و رونق تولید و روز دوم با عنوان فرش دستباف اینده و صلح جهانی و روز سوم یعنی پنجم شهریور با عنوان فرش دستباف و هویت تاریخی نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه افتتاح نمایشگاه با حضور رییس جمهور یا معاون ریسس جمهور خواهد بود بیان داشت: روز چهارم نمایشگاه با عنوان فرس دستباف هنر زنان سرزمین مادری و روز پنجم با عنوان فرش دستباف و تجارت جهانی و روز ششم با عنوان فرش دستباف توسعه پایدار و در نهایت هم روز هفتم با عنوان فرش دستباف نگاره ای از بهشت نامگذاری شده است.

دست پاک بیان داشت : در هر رو برنامه های ویژه ای از جمله نشست های تخصصی در زمینه صادرات، کار افرینی و همچنین برگزاری نشست هایی با موضوع استارت اپ ها با موضوع بهبود فن اوری در فرایند تولید خواهیم داشت.

وی با اشاره به برگزاری یک نشست تخصصی در رابطه با اشتغال و توسعه کار افرینی در روز پنجم نمایشگاه، گفت: ۲ میلیون نفر در حوزه فرش دستباف فعالیت می کنند و با کمترین سرمایه گذاری در این بخش می توان ارزش افزوده ایجاد کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در رابطه با بودجه اختصاص یافته از سوی مجلس برای بیمه قالیبافان گفت: در بودجه امسال مبلغ ۱۸۸۸ میلیارد ریال از سوی مجلس برای بیمه قالیبافان در نظر گرفته شد که این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود ۳ برابر افزایش یافته است.

دست‌پاک گفت: مجلس شورای اسلامی بودجه اختصاص یافته برای بیمه قالیبافان را به دولت ابلاغ کرده است، اما هنوز با توجه به شرایط جنگ اقتصادی تخصیصی انجام نشده است.

وی افزود:‌ ۸۰ درصد از تولیدات فرش دستبافت کشور صادر می‌شود و زمانی می‌توان بر روی توسعه صادرات کار کرد که بر روی برند سازی این صنعت کار شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در مورد صادرات فرش به آمریکا گفت: فرش دستبافت ایران بعد از نفت دومین کالای تحریمی است، به همین دلیل با توجه به تحریم شدن فرش دستبافت کشورمان صادرات ۲۹ درصدی فرش به این کشور را از دست داده‌ایم.

دست‌پاک در رابطه با صادرات فرش به آلمان گفت:‌۱۲ درصد از محصولات تولیدی فرش دستبافت کشورمان به آلمان صادر می‌شد که با توجه به فعال بودن اتحادیه فرش در این کشور و همچنین وجود انبارهای بزرگ فرش دستبافت در هامبورگ آلمان این میزان صادرات فرش به این کشور را حفظ کرده‌ایم.

وی افزود:‌البته مشکلات ارزی و مسائل ناشی از نقل و انتقالات مالی ناشی از تحریم‌ها بر صادرات فرش به سایر کشورها بی‌تاثیر نبوده اما به دنبال جایگزین کردن کشورهای دیگر مثل کشورهای آ س آن هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به این سؤال که سالانه چه میزان از صادرات فرش درآمد عاید کشور می‌شود، گفت: صادرات ما صرفا از طریق گمرکات کشور نیست و صادر کنندگان فرش دستبافت با توجه به اینکه سالهاست در این حوزه فعالیت می‌کنند از مبادی دیگر این صادرات را انجام می‌دهند.

دست‌پاک در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به صادرات فرش دستبافت از مبادی غیر از گمرکات موضوع پیمان سپاری ارزی چگونه انجام می‌شود، گفت: بحث پیمان سپاری ارزی در صادرات فرش آسیب جدی به این بخش وارد کرد. لذا ما به دنبال آن هستیم که مدت زمان پیمان سپاری ارزی را برای فرش دستبافت افزایش دهیم، به طوری که صادرکنندگان فرش دستبافت به مدت ۷ ماه فرصت دارند تا ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند البته رایزنی‌هایی انجام شده تا این مدت زمان به یک سال افزایش یابد.

وی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه صادرات زیر یک میلیون دلار معاف از موضوع پیمان سپاری است، گفت: البته صادر کنندگان می‌توانند از این مورد هم بهره بگیرند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به این سؤال که در صورتی که فرش دستبافت از مبادی قانونی صادر نشود، یعنی قاچاق می‌شود، گفت: خیر، از طرق دیگر مانند بحث صادرات مجدد این کار انجام می‌شود.

دست‌پاک همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در مورد صادرات فرش از مبادی دیگر به جز گمرک با توضیحات بیشتر شفاف سازی بیشتری انجام دهید، گفت: از آنجا که صادر کنندگان ما در بخش صادرات فرش به روش‌های قدیمی در این زمینه فعالیت می‌کنند و با توجه به شرایط خاص کشور بهتر است در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه نشود.

وی در ادامه اظهار داشت: ۳ تا ۳ و نیم میلیون متر مکعب فرش دستبافت در کشور تولید می‌شود که سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و مباحث ارزی تولید در این بخش دچار اختلال شد، اما هم اکنون این میزان فرش در کشور تولید می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین به واردات ابریشم از چین و پشم از نیوزیلند برای تولید فرش اشاره کرد و گفت: بالا رفتن قیمت ارز در قیمت تمام شده این کالا بی‌تاثیر نبود، اما با اقداماتی از جمله جلوگیری از صادرات پشم و ساماندهی صادرات ابریشم تا حدودی قیمت مواد اولیه را کنترل کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *