Untitled468

رونمایی از بزرگترین فرش یکپارچه دنیا در تهران

تصویر روز: نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف  با حضور رییس و معاونان مرکز ملی فرش ایران و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش تصویر روز رییس مرکز با برشمردن رخدادهای بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف، از این نمایشگاه به عنوان بزرگ ترین رویداد بین المللی و جهانی فرش دستباف نام برد و تصریح کرد: تفاوت هنر – صنعت فرش با بقیه صنایع این است که صد درصد ایرانی است و در تاریخ کشور ریشه دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران چنین ادامه داد: در این نمایشگاه حدود ۸۵۰ غرفه با مشارکت بهترین‌های فرش دستباف برپا خواهد شد و از ۴ فرش بزرگ یکپارچه دنیا نیز رونمایی خواهد شد.

دستپاک گفت: فرش کالایی ۱۰۰ درصد ایرانی است و از انجا که امسال با عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری شده است در طول برگزاری این نمایشگاه برنامه های ویژه ای به این موضوع اختصاص داده ایم و تصریح کرد: امسال برای اولین بار تمامی سالن های نمایشگاه بین المللی تهران در اختیار فرش دستباف است.

وی با بیان این که افتتاح نمایشگاه با حضور رییس جمهور یا معاون ریس جمهور خواهد بود بیان داشت: روز اول نمایشگاه با عنوان فرش دستباف؛ رونق تولید، رونمایی از سامانه جامع آماری فرش دستباف ایران (سجاف) و رونمایی از سامانه وب و دکوراسیون (انواع فرش و تابلو فرش) را خواهیم داشت.

وی گفت: روز دوم نمایشگاه فرش دستباف؛ با نام آینده و صلح جهانی، کارگاه ملی توانمند سازی محیط مالکیت معنوی (WIPO) به منظور تقویت رقابت پذیری محیط کسب و کار و کارگاه آموزشی با عنوان نحوه حضور موثر در نمایشگاه­های فرش خارجی و داخلی هم چنین نشست تخصصی بیمه و تضمین صادرات فرش ایران و گردهمایی با تجار خارجی برگزار می شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: برنامه روز سوم نمایشگاه فرش دستباف؛ با نام فرش دستباف؛ هویت تاریخی، ادامه نشست تخصصی و کارگاه ملی توانمند سازی محیط مالکیت معنوی (WIPO) به منظور تقویت رقابت پذیری محیط کسب و کار و آیین معرفی منتخبین نهمین جشنواره فرش برتر و نشست تخصصی؛ نقش تبلیغات و بازاریابی در فضای مجازی digital marketing and start up خواهد بود.

وی روز چهارم نمایشگاه را روز هنر زنان سرزمین مادری و برگزاری آئین تجلیل و تقدیر از بانوان نمونه کارآفرین در حوزه های تولید، تجارت و صادرات فرش دستباف عنوان و گفت :در این روز شاهد نشست تخصصی؛ راه های برون رفت از تحریم­ها، مقررات گمرکی و الزامات نحوه بهره برداری از پتانسیل صادرات فرش به ۱۵ کشورهمسایه ایران و برگزاری دو استارت­آپ با موضوع بهبود فن آوری در فرآیند تولید مواد اولیه ( پشم و ابریشم)، بهبود مکانیزم های پشم چینی و فراوری ابریشم هم چنین بازنگری و توسعه روش های فن آورانه برای افزایش تقاضای بازار داخلی فرش دستباف هستیم.

دستپاک گفت: روز پنجم با عنوان فرش دستباف؛ تجارت جهانی نام گذاری و چهار نشست تخصصی؛ آشنایی با آخرین تحولات تجارت الکترونیکی فرش دستباف – موانع قانونی در گسترش تجارت فرش دستباف – فرش دستباف، اشتغال و توسعه اجتماعی و تاثیر اعزام هیات تجاری در رونق صادرات فرش دستباف را شاهد خواهیم بود.

روز ششم از سوی رئیس مرکز ملی فرش ایران، فرش دستباف؛ توسعه پایدار نامیده شد و سه نشست اهمیت، بایدها و فرایند قانونی برای شناسنامه­دار کردن فرش دستباف با حضور استادهای دانشگاه – فرش دستباف، اشتغال و توسعه اجتماعی و نشست تخصصی؛ تاثیر متقابل دانش نوین طراحی داخلی (دکوراسیون) و دانش تولید فرش دستباف برگزار می شود.

وی افزود: روز اختتامیه روز فرش دستباف؛ توسعه پایدار نام گذاری و نشست نقش تشکل ها در ساماندهی صنعت فرش دستباف در این روز تشکیل می شود.

دستپاک در تصریح سخنانش گفت : پذیرش تجار خارجی، جمعا ۳۴ نفر است که از این تعداد ۱۱ نفر ایرانی و ۲۲ نفر غیر ایرانی هستند.

به گفته دست‌پاک، برگزاری کارگاههای آموزشی، برپایی غرفه روایت قصه های فرش دستباف به دو زبان فارسی و انگلیسی و آموزش تجاری سازی و ثبت برند تولیدکنندگان فرش دستباف و ارایه یافته­های علمی در خصوص تاثیر فرش دستباف بر سلامت جسم و روان از دیگر برنامه‌های جدید این دوره از نمایشگاه فرش دستباف است.

دست‌پاک در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر این که با توجه به صادرات فرش دستباف از مبادی غیر از گمرک، موضوع پیمان سپاری ارزی چگونه انجام می‌شود، گفت: بحث پیمان سپاری ارزی در صادرات فرش آسیب جدی به این بخش وارد کرد ه است. لذا ما به دنبال آن هستیم که مدت زمان پیمان سپاری ارزی را برای فرش دستباف افزایش دهیم، به طوری که صادرکنندگان فرش دستبافت به مدت ۷ ماه فرصت دارند تا ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند البته رایزنی‌هایی انجام شده تا این مدت زمان به یک سال افزایش یابد.

وی در مورد بیمه بافندگان فرش دستباف گفت: سال گذشته با هماهنگی مجلس، بودجه ای معادل ٣ برابر بودجه سال قبل برای بیمه تامین اجتماعی تخصیص یافت ولی در شرایط اقتصادی کشور و کاهش صادرات نفت، امیدواریم در ۶ ماه دوم سال، رقم بهتری در این بخش تامین شود.

وی ادامه داد: البته بیمه عشایر روستایی به عنوان یک جایگزین بیمه است که با اضافه شدن بیمه سلامت، موضوع بیمه درمانی هم حل و فصل خواهد شد.

دستپاک در پایان نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف و پاسخ گویی به سوالات، از رسانه ها برای پوشش این رویداد مهم دعوت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *