تجمع اعتراضی محکومان مهریه

تهران- ایرنا- نزدیک به ۳۰ نفر از مردان معترض به قانون مهریه در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش ایرنا، این معترضان نسبت به قانون حبس برای افرادی که استطاعت مالی پرداخت مهریه را ندارند، اعتراض داشتند و پلاکاردهایی با همین مضمون نیز در دست گرفته بودند.

در میان آنان کودک ۹ ساله‌ای نیز به چشم می‌خورد که پلاکاردی با مضمون «مادرم مرا به مهریه فروخت» و «من هم قربانی مهریه‌ام» در دست داشت.
برخی از مردان حاضر در این تجمع می‌گفتند که بیش از ۱۰ سال از پرداخت مهریه آنان سپری می‌شود و اکنون با افزایش نرخ سکه طلا، توان پرداخت آن را ندارند.
یکی از همین معترضان به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: هم‌اکنون تمام اموال و دارایی‌هایم از ارث پدری گرفته تا مدارک دانشگاهیم بلوکه شده و در عمل هیچ اموالی هم برای باقی نمانده در حالی که ۱۳ سال است که دخترم را ندیده‌ام و خبری از وی ندارم.
خانم حاضر در جمع این معترضان نیز علت حضورش در این جمع را اعتراض به قانون مهریه خواند و گفت: بنا نیست مهریه ابزاری برای سودجویی تعدادی از زنان از وضعیت اقتصادی و تحت فشار قراردادن مردان باشد، از سوی دیگر قانون نباید مردی را به علت نداشتن استطاعت مالی زندانی کند.
سیدعلی آقازاده، نماینده مشکین شهر و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در جمع این تجمع‌کنندگان حاضر شد و پس از شنیدن صحبت‌های آنان، اظهارداشت: مشکلات و مسائل خود را به صورت مکتوب برای مطرح کردن در طرح اصلاح قانون مهریه ارسال کنید.
بر اساس قانون مهریه «اگر مال معین نباشد که به مالکیت زن درآید چه در عقد دائم و چه در عقد موقت دینی است بر ذمه مرد و مثل هر طلب دیگری، طلبکار می‌تواند برای مطالبه آن به دادگاه رجوع کند؛ در مهریه نیز زن می‌تواند برای مطالبه مهریه خود از طریق دادگاه خانواده یا اجرای ثبت اقدام نماید.»

بر همین اساس «اگر شوهر مالی نداشته باشد، مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی یا معادل قیمت آن ضمانت اجرای جلب دارد به بیان دیگر نپرداختن مهریه تا میزان ۱۱۰ سکه مواجه با جلب خواهد بود و اگر مردی یک دفعه و یا قسطی ۱۱۰ سکه را پرداخت نماید و بقیه مهریه را پرداخت نکند امکان جلب و زندانی کردن او میسر نمی باشد ولی اگر زن بتواند مالی از او به دادگاه معرفی کند می تواند باقی مانده مهریه را وصول نماید.»

«اگر حکم مهریه از دادگاه صادر شود و قطعی گردد پس از صدور اجراییه، شوهر یک ماه فرصت دارد که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه صادر کننده رای مهریه بدهد اگر در ظرف مدت یک ماه از صدور اجراییه، دادخواست مذکور داده شود امکان جلب شوهر تا پایان تعیین تکلیف قطعی دادگاه در خصوص اعسار مهریه وجود ندارد بدیهی است که با قطعی شدن حکم اعسار اگر شوهر پیش پرداخت مهریه و یا اقساط را پرداخت نکند امکان جلب وجود دارد.»

تجمع اعتراضی محکومان مهریه در مقابل مجلس!

تجمع اعتراضی محکومان مهریه در مقابل مجلس!

تجمع اعتراضی محکومان مهریه در مقابل مجلس!

تجمع اعتراضی محکومان مهریه در مقابل مجلس!

تجمع اعتراضی محکومان مهریه در مقابل مجلس!

تجمع اعتراضی محکومان مهریه در مقابل مجلس!

تجمع اعتراضی محکومان مهریه در مقابل مجلس!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *