moradi

راهبرد اصلی ناجا جامعه محوری و مردم مداری است

تصویر روز: معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در همایش تجلیل از مشاوران و مددکاران اجتماعی در روز سلامت روان، بیان داشت: با توجه به این که راهبرد اصلی ناجا جامعه محوری و مردم مداری می باشد لذا پیشگیری اجتماعی بر اقدامات انتظامی و سخت افزاری مقدم است که در این زمینه مراکز مشاوره و مددکاری از جایگاه والایی برخوردار هستند.

به گزارش تصویر روز سرهنگ “مراد مرادی” با اشاره به یکی از بیانات مقام معظم رهبری که فرموده اند”مردم باید هنگامی که به نیروی انتظامی مراجعه می کنند احساس کنند گوش شنوا و زبان پاسخگو و دلی مهربان در انتظار آن هاست” عنوان داشت: در سال 78 در یک اقدام هوشمندانه معاونت اجتماعی که در حقیقت یکی از استراتژیک ترین معاونت های ناجا هست تاسیس شد که این معاونت در واقع پل ارتباطی مردم با ناجا هست .
سرهنگ مرادی با اشاره به افزایش ارتباط صمیمی پلیس با مردم در پی ایجاد معاونت اجتماعی ، گفت: با ارائه خدمات مختلف مشاوره ای و راهنمائی حرفه ای و کمک به شهروندان و فارغ از هرگونه مسائل جنائی و سیاسی تمام تلاش مشاوران و مددکاری کلانتری ها برای رفع مشکلات و گرفتاری های شهروندان هست.
معاون اجتماعی فاتب با اشاره به اینکه 11 مرکز مشاوره و 85 دایره اجتماعی در کلانتری های در حال حاضر در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ فعال است، عنوان داشت: این مراکز و دوایر مشاوره ای نقش مهمی درپیشگیری ازمسائل اجتماعی وارائه خدمات به شهروندان و آموزش های اجتماعی دارند.
وی با اشاره به اینکه درشش ماهه اول سال جاری 69 هزار و 295 پرونده درکلانتری ها تشکیل شده 56 هزار و 822پرونده به دوایراجتماعی ها ارجاع شده است ، افزود: در واقع 82درصد پرونده های ارجاع شده به کلانتری ها به مراکز مشاوره و مددکاری ارجاع شده است که تلاش داریم این آمار را به 90درصد برسانیم.
سرهنگ مرادی بیان داشت: 81درصد از پرونده های ارجاع شده به دوایر اجتماعی به صلح و سازش رسیده است که در واقع نشان از تلاش و زحمات و دقت نظرهمکاران این حوزه دارد.
وی با اشاره به اینکه حل و فصل نزاع و مشکلات مردم در کلانتری ها به مراتب در مرتفع نمودن مشکلات شهروندان تاثیر گذار است، افزود: ایجاد مراکز مشاوره و مددکاری تاثیر مستقیم و زیادی در حل و فصل مشکلات مراجعان و کاهش ارجاع پرونده ها به مراجع قضایی شده است.
معاون اجتماعی فاتب با اشاره به اینکه بین دوایرکلانتریها و سیستم قضایی تعامل بسیارخوبی ایجاد شده که پرونده قبل ازاینکه به حوزه قضایی برود در رابطه با ایجاد مصالحه بین طرفین دعوا اقدامات بایسته انجام می شود، بیان داشت: ایجاد مراکز مشاوره در کلانتری ها ابتکاری جالب و مهم است که در حل و فصل و مرتفع نمودن مشکلات طرفین دعوا بسیار تاثیر گذار بوده است.
وی افزود: افزایش ارتقا مهارت های زندگی بین خانواده به ویژه در محله های حاشیه نشین نقش موثری در کاهش آسیب های اجتماعی داشته است.

اقتدار توأم با رأفت اسلامی و قانونمداری، رموز استقرار امنیت پایدار

اقتدار و صلابت مبتني بر رأفت اسلامي از ويژگيهای مهم پليس كارآمد، متعهد و امین است و صداقت، امانتداري و اخلاص در عمل و گفتار، همان خصوصیاتی است که پليس ايران اسلامي را از پليس ساير كشورهاي جهان متمايز مي كند؛ عظمت و صلابت نيروي انتظامي به بركت عمل به فرائض ديني و تبعيت از احكام الهي است و توفيقات روزافزون ناجا در تامين امنيت اجتماعي ريشه در پایبندی و تبعيت كاركنان به مجموعه ای از امور اخلاقي و معنوي، دارد.
اقتدار توأم با رأفت اسلامی و رعایت اعتدال و قانونمداری رموز استقرار امنیت پایدار در جامعه است که خوشبختانه ناجا توانسته این مهم را جامه عمل بپوشاند، امنیتی که با مشارکت فعال مردم و افکار عمومی شکل گرفته، رشد کند، امنیتی محکم و «بنیانی مرصوص» است در حالیکه امنیت بدون اعتماد و حضور فعال مردم، سست و شکننده، خواهد بود.
مهربانی و رأفت پليس و حفظ کرامت و حقوق شهروندی برای مردم ، عنصر مکمل قاطعيت و اقتدار در مقابل قانون شكنان جامعه، است، در مقابل نیروی انتظامی با هنجارشکنان، مجرمان و ناقضان امنیت و آرامش مردم مماشات نداشته و اینجاست که اقتدار پلیس بر رأفت پیشی گرفته و قاطعانه با آنان برخورد می کند؛ گرچه معتقدیم قانون شکنان اندک و آحاد مردم قانون پذیر هستند اما شعار پلیس مردم مدار، جامعه محور و مقتدر همواره ارمغان آرامش و امنیت برای مردم و احساس ناامنی برای مجرمان و متخلفان، است.
پلیس مقتدر مهربان، ترجمان «اشدا علی الکفار و رحما بینهم» و یادآور تمام فعالیتها و مبارزه های پیامبران، ائمه اطهار و بزرگان دینی است، همان ها که به دنبال برآورده شدن تحقق آرزوی بشر مبنی بر برقراری عدالت و ریشه کنی طاغوت و ظلم و فساد بودند. امروز پیروی از این سیره و تحقق این هدف در دستان سبزپوشان نیروی انتظامی است که با حضور در لحظه و همیشگی خود، این برنامه را در رأس برنامه هاي مقطعي و بلند مدت خود دارند تا با مقابله با انواع هجمه های دینی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، مردم را از گزندها، مصون داشته و امنیت را در تمام ابعاد برای جامعه به ارمغان بیاورند.
البته ماموران نیروی انتظامی در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی و افزایش امنیت فیزیکی و روانی جامعه همواره با آفات و مشكلاتي چون تطمیع و تحقیر از سوی برخی مسئولان، بی تفاوتی نسبت به سختی کار و عوارض ناشی از آن و حتی مسائل اقتصادی و معیشتی روبرو است چراکه پلیس هم جزئی از بدنه جامعه بوده و از دغدغه آنها آگاه است، که انجام ماموریت های محوله را دشوار می کند؛ اما پلیس همواره با بهره گیری از سرچشمه ایمان و اعتقاد به خدمت به مردم و امانتداری، ماموریتهای خود را به پایان می رساند، نیروی انتظامی با توجه به كاركرد اجتماعی، فرهنگ ساز و دغدغه مندی که دارد در تلاش است تا الگويي تمام عیار براي بسياري از نهادهاي اجتماعي و فرهنگی بوده و كاركنان آن نيز آينه تأثيرگذاری در جامعه باشند چراکه رفتار و كردار فردي و جمعي آنان در افکار عمومی بسيار مورد توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *