gandhi hospital

همایش ترویج تغذیه با شیر مادر در بیمارستان گاندی

تصویر روز: به مناسبت روز جهانی تغذیه با شیر مادر همایشی با حضور جمعی از مادران  در هتل بیمارستان گاندی برگزار شد.

به گزارش تصویر روز به نقل از خبرگزاری ها در این همایش که عصر امروز گذشته با هدف ترویج زایمان طبیعی و تغذیه با شیر مادر در این بیمارستان برگزار شد جمعی از متخصصان رشته ای مختلف پزشکی به تشریح اهمیت تغذیه شیر مادر پرداختند که در ادامه به این سخنان می پردازیم.

برنامه های بیمارستان گاندی برای ترویج تغذیه با شیر مادر

مدیر عامل بیمارستان گاندی اعلام کرد: کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند کمتر دچار بیماری‌های مغز و اعصاب می‌شوند.

دکتر رضا جباری متخصص جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه شیر مادر، کودک را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها واکسینه می‌کند، گفت: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر دچار بیماری‌های مغز و اعصاب خواهند شد.
وی اظهار داشت: تغذیه با شیر مادر برای کودکان بسیار حائز اهمیت است لذا ما در بیمارستان برنامه‌های منظم و مدونی در این زمینه پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی افزود: این موضوع از دوران بارداری مادران مورد توجه قرار داشته و تلاش می‌کنیم به صورت هفته‌ای آموزش‌هایی را در این زمینه ارائه دهیم.

مدیرعامل بیمارستان گاندی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود کودکان تا ۲ سالگی با شیر مادر تغذیه شوند، گفت: البته از ۶ ماهگی مادران می‌توانند تغذیه کمکی برای کودک را مدنظر قرار دهند ولی باید توجه داشت که تغذیه با شیر مادر برای نوزاد بسیار حائز اهمیت است.

این جراح مغز و اعصاب اضافه کرد: کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند کمتر دچار بیماری‌های مغز و اعصاب در آینده خواهند شد و این مسئله نشان می‌دهد توجه به این موضوع بسیاری ضروری است.

جباری گفت: از طرفی نیز موضوع زایمان‌های طبیعی مدنظر قرار گرفته و ما تلاش می‌کنیم آموزش‌های لازم را جهت ترویج این زایمان به مردم ارائه دهیم.

وی در پایان گفت: تغذیه با شیر مادر کودکان را در برابر بسیاری از امراض مقاوم می‌کند. بنابراین والدین باید این اصل ضروری را مورد توجه قرار دهند.

photo ۲۰۱۷ ۰۷ ۲۹ ۲۲ ۵۷ ۵۰

ارتباط تغذیه با شیر مادر و سرطان خون

سپس دکتر زهرا شریعتی متخصص زنان گفت: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند نسبت به سایر کودکان کمتر دچار انواع سرطان خون شده و سیستم ایمنی‌شان قوی‌تر است.
به گفته وی شیر مادر تنها غذای کامل نوزاد تا ۶ ماهگی بوده و هیچ‌گونه جایگزینی برای آن نیست.
وی با اشاره به اینکه از ۶ ماهگی علاوه بر شیر مادر غذای کمکی نیز به لیست تغذیه نوزاد اضافه می‌شود، افزود: از نظر علمی و پزشکی ثابت شده که شیر مادر فواید زیادی برای نوزاد دارد و امروزه همه پزشکان این موضوع را به مادران متذکر شده و توصیه می‌کنم هیچ شیری را جایگزین شیر خود برای نوزاد نکنند.
این متخصص زنان اضافه کرد: شیر مادر دارای آنتی‌بادی بوده و نوزاد را مقابل بیماری‌های گوارشی، حساسیت‌ها و مشکلات تنفسی ایمن می‌کند.
مدیرگروه زنان بیمارستان گاندی با تأکید براینکه سیستم ایمنی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند قوی‌تر است، گفت:‌ شیر مادر همچون نوعی واکسن برای کودک بوده و هیچ جایگزین برای آن نیست.
شریعتی خاطرنشان کرد: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند در مقابل بیماری‌های عفونی مقاوم هستند و این کودکان نسبت به سایر کودکانی که با شیر مادر تغذیه نشده‌اند کمتر به عنوان سرطان خون مبتلا می‌شوند.

سلامت روان کودک با شیر مادر 

در ادامه این همایش بنی اسد روانپزشک، با اشاره به اینکه کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند، گفت: اختلالات روانپزشکی در این کودکان نسبت به سایر افراد بسیار کمتر است.
وی تاکیدکرد: شیر مادر در بیمه کردن نوزاد بسیار تأثیر دارد و می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش بیماری‌های نوزاد به همراه داشته باشد.
وی افزود: افراد مراحل رشدی مختلفی را در طول زندگی طی می‌کنند که دوران کودکی از جمله این مراحل بسیار مهم است و تغذیه در این دوران می‌تواند تا پایان عمر در سلامتی فرد تأثیر داشته باشد.
این روانپزشک اضافه کرد: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند نسبت به محیط اطراف اعتماد بیشتری داشته و زیرساخت‌های روانشناختی به خوبی در آنها شکل می‌گیرد.
بنی‌اسد گفت: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به علت ارتباط جسمانی با مادر و روابط عاطفی قوی، حس اعتماد به نفس بیشتری داشته و در مقابل بحران‌های اجتماعی، بهتر می‌توانند واکنش مناسبی را از خود بروز دهند، همچنین حس خوشبینی در روابط بین فردی آنها وجود دارد.

وی تصریح کرد: اختلالات روانپزشکی از بدو تولد می‌تواند در افراد شکل گیرد که ناخن جویدن کودکان و حتی خوردن چیزهای نامعقول می‌تواند نشانه‌هایی از آن باشد.
این روانپزشک در پایان توصیه کرد: مادران به جهت ایمن کردن سلامت فرزندانشان و توجه به روح و روان کودک خود بهتر است تغذیه با شیر مادر را حتماً مدنظر قرار داده و از مزایای این شیر برای کودک خود واقف باشند.

photo ۲۰۱۷ ۰۷ ۲۹ ۲۲ ۵۷ ۴۴

هنوز غذایی در تراز شیر مادر تولید نشده است

دکتر تهرانی متخصص تغذیه با اشاره به اینکه هنوز در دنیا مکمل و غذایی در تراز شیر مادر تولید نشده است، اظهار داشت‌: شیر خشک در قالب هر نوع برندی، می‌تواند خطر چاقی برای کودکان در سنین بالاتر را در بر داشته باشد.
وی درباره غذای کمکی به کودکان نیز توضیح داد: غذای کمکی از ۶ ماهگی باید به همراه شیر مادر داده شود ولی باید طبق یک برنامه ریزی صحیح و منظم صورت پذیرد.
تهرانی در توضیح بیشتر اینکه چرا کودکان به جای خوردن غذا با آن بازی می‌کنند، عنوان کرد: برای اینکه والدین؛ آن آموزش لازم را با استفاده از رفتارها و عملکرد خود به کودک نمی‌دهند، یعنی قرار نیست والدین با قاشق و بشقاب به دنبال کودک دویده و به او غذا بدهند، بلکه باید یک مکان خانه را مشخص کنند و آن مکان برای کودک همیشه تداعی کننده غذا خوردن باشد.
این متخصص تغذیه ادامه داد: همچنین غذا خوردن والدین نیز مهم است و باید ساعات غذا خوردن در خانواده با ساعات غذا خوردن کودکی که غذای کمکی مصرف می‌کند هماهنگ شود و کودکان که از سن ۶ ماهگی به مصرف غذای کمکی روی می‌آورند تا سن دو سالگی این روند ادامه داشته باشد تا اینکه کودک در نهایت از خوردن شیر مادر گرفته شود.

در پایان این مراسم از ۵۶ مادری که برای تولد فرزند خود از روش زایمان طبیعی استفاده کرده بودند، تقدیر به عمل آمد.

شرکت کنندگان در این سمینار همچنین در گفت و گو با خبرنگار ما ، ضمن قدردانی از مسئولان و دست اندار کاران برگزاری این همایش ، خواستار استمرار اجرای برنامه های ترویجی بیمارستان گاندی در خصوص ترویج تغذیه با شیر مادر شدند.

شایان ذکر است مدیریت هتل بیمارستان گاندی موفق شده است با برنامه ریزی و اجرای طرح های مختلف آموزشی ، فرهنگی و هنری ضمن ترویج زایمان طبیعی و تغذیه با شیر مادر ،به عنوان یکی از بیمارستان های دوستدار کودک کارنامه موفقی در این زمینه از خود بجای گذارد.

گزارش تصویر این مراسم متعاقبا منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *