bourse.5

رشد ۷ هزار و ۶۰۰ واحدی شاخص کل بازار سهام

تصویر روز: هم اکنون دماسنج بورس تهران با رشد ۷ هزار واحدی، در سطح ۱۹۵ هزار واحد پرچم خود را برافراشته است.

 بورس تهران به واسطه فضای امنی که برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است، هر روز شاهد عزیمت پول های تازه نفس به تالار شیشه ای است. همین مهم، امروز شاخص کل را به یک جهش تاریخی روزانه دعوت کرد و این مولفه بیش از ۷ هزار واحد ارتقا یافت.

وحدت صنایع بورسی و فرابورسی در مسیر رشد، امروز جلوه بیشتری به خود گرفت. اطمینان به فضای امن بازار سهام برای سرمایه گذاری در حالی رشد چشمگیری یافته، که امروز ارزش معاملات دو بازار سهام (بورس_فرابورس) ، به بیش از ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نائل شد.
تجمع پرشور معامله گران در سمت تقاضا در اکثر نمادها، باعث شد شاخص کل در دقایق ابتدایی معاملات بیش از ۳ هزار واحد رشد کند.

اما تخت گاز رشد شاخص به این ارقام منتهی نشد. صفوف سنگین در صنایعی چون خودرو، بانک ها، سیمان، فولاد و پتروشیمی در ابتدای معاملات، و تسری به گروه های دیگر باعث شد دماسنج بازار امروز بیش از ۷هزار واحد جهش داشته باشد. رکوردی بی نظیر که در فعالیت تالار شیشه ای خاطره ای دیگر را ثبت کرد.
به این ترتیب ، هم اکنون این شاخص در سطح ۱۹۵هزار و ۱۰۴واحد قرار دارد و رشد۴٫۱ درصدی را به ارمغان آورده است.
در فرابورس نیز مسیر به همین منوال طی شد. آیفکس امروز با رشد ۷۷٫۷واحدی به ۲ هزار و ۲۲۸ واحد رسید. همچنین ارزش بازار اول و دوم نیز امروز یک هزار و۲۱۳ میلیارد ریال رقم خورد.
در نهایت امروز ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس به حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید، که از این مقدار هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان سهم بورس تهران بود.
با ثبت این ارقام، ارزش معاملات بورس نسبت به روز گذشته رشد ۲۴ درصدی داشته و همچنین حجم معاملات این بازار با رشد ۳۰ درصدی به ۴ میلیارد و ۸۱۳ میلیون سهم رسیده است.

از گوشه و کنار اقتصاد تا تالار حافظ
هشتمین روز مهر برای بورس بازان با سبزپوشی تمامی شاخص ها همراه شد. امروز در بورس و فرابورس ۵۴۰ میلیارد تومان نقدینگی در صف های خرید باقی ماند تا بر تداوم رشد این بازارها کماکان تاکید شود. اما از خبرهای اثرگذار در بازار نیز نباید چشم پوشی کرد.
عصر روز گذشته نشست سران سه قوه با خبرهای مهمی برای بازار ارز همراه بود. در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوا، سه تصمیم برای مدیریت بازار ارز تصویب شد تا تا حوزه اختیارات بازارساز برای مداخله در بازار ارز افزایش یابد. بانک مرکزی همزمان با این تصمیم در جهت شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را منتشر کرد.
از سوی دیگر این روزها احتمال تصویب لوایح مربوط به FATF قوت بیشتری به خود گرفته است. در همین زمینه امروز در مجلس شورای اسلامی ، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) در دستور کار قرار گرفت.
با توجه به خوشبینی هایی که در زمینه تصویب این لوایح در خصوص ورود نقدینگی های جدید به اقتصاد کشور وجود دارد، بورس نیز سیگنال هایی از این موضوع دریافت کرده و مد نظر قرار داده است.

رشد صنایع بورسی از کجا نشات می گیرد؟
عملکرد نمادهای خودرویی چندان منطبق بر گزارش های ماهانه نیست، با این وجود خوشبینی از پیش فروش های مکرر دو غول خودروسازی ، بیش از ۹۰ درصد از نمادهای این صنعت را به صف خرید کشانده است.
بورسی ها امروز ۴۰۲ میلیون سهم از شرکت سایپا خریداری کردند. “خساپا” امروز جایگاه دوم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.
اما بانکی ها نقطه نظر مشترک امروز بسیاری از سهامداران بودند. ثبت رکورد صف خرید بیش از یک میلیارد سهمی در نماد بانک تجارت، روز فرخنده ای را برای سهامداران این گروه ساخت. بانک تجارت که روز گذشته به دلیل نوسان بیش از ۵۰ درصد در قیمت سهام متوقف شده بود، بعد از بازگشایی تقاضای وافری را به خود دید و بیشترین حجم معاملات را کسب کرد.

این شرکت در گزارش ۶ ماهه از مثبت شدن تراز تجاری خود خبر داد؛ براساس اطلاعات منتشر شده ، “وتجارت” در ۶ ماهه منتهی به شهریور ماه سال جاری از تسهیلات اعطایی خود ۷هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.
در گروه سیمانی نیز رشد قیمتی بیش از ۴ درصد در عمده نمادها، حکایت از صفوف سنگین تقاضا در پایان معاملات امروز داشت. این شرکت ها در حالی مورد توجه سهامداران قرار دارند، که در اوایل تابستان برنامه افزایش قیمت ۲۰ درصدی محصولات برای آن ها اعمال شد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه عمده سودآوری این شرکت ها،از صادرات به افغانستان و عراق است، آمار صادرات سیمان و کلینکر اهمیت فراوانی دارد. در این خصوص روز گذشته رییس انجمن سیمان از رشد ۱۷٫۳ درصدی صادرات طی ۵ ماهه نخست سال خبر داد.
به گفته محمد اتابک، مجموع صادرات سیمان و کلینکر در ۵ ماه نخست امسال به رقم پنج میلیون و ۸۱۹ هزار و ۳۶۷ تن رسید، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته چهار میلیون و ۹۵۹ هزار و ۸۷۹ تن صادر شده بود.

اثرگذار های بورسی و فرابورسی
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر امروز در حالی بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل به جای گذاشت که این سهم با صف خرید ۱۹ میلیونی به کار خود پایان داد. بیش از ۶۰ درصد سهم خرید در “کگل” مربوط به حقوقی ها است و در سمت فروش نیز این گروه فعالیت بیشتری داشته اند.

بزرگترین شرکت بورسی یعنی “فارس” نیز امروز در جایگاه دوم اثرگذاری بر شاخص کل قرار گرفت ، به این ترتیب پتروشیمی خلیج فارس با حضور ۱۰۰ درصدی حقیقی ها در سمت خرید به قیمت پایانی ۱۰هزار و ۳۳۷ ریال رسید.
اما در فرابورس، آیفکس به لیدر محوری “مارون” توانست روند صعودی خود را آغاز کند. پتروشیمی مارون گزارش شهریور ماه خود را منتشر کرد و بر اساس آن ۴۷۴ میلیارد تومان درامد کسب کرده است.

بعد از این شرکت، نماد “زاگرس” بیشترین تاثیر را بر رشد آیفکس داشته است.
امروز در معاملات بورس تهران خالص تغییر مالکیت به بیش از ۶۹۰ میلیارد تومان و به نفع حقیقی ها پایان یافت. فرآورده های نفتی امروز اولین صنعت پرتقاضای حقیقی ها بود و بعد از آن محصولات شمیایی در دره دوم قرار گرفت. “شبندر” بیشترین تقاضا را میان بازیگران خرد داشت و این سهامداران بیش از ۷۱۴ میلیارد ریال سهم از پالایش نفت بندرعباس خریداری کردند.
در آن سمت تحرک حقوقی ها بسیار کمتر از روزهای گذشته بود و حضور آن ها در میان نمادهای دستگاه های برقی بیش از دیگر گروه ها بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *