rahmani.vazir .1

اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور به عراق

تصویر روز: وزیر صنعت، از آغاز اجرایی شدن مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور به عراق خبر داد.

 به گزارش صدا و سیما، رضا رحمانی در نشست مشترک اقتصادی و تجاری ایران و عراق که با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر عراق در اتاق ایران برگزار شد، از آغاز اجرایی شدن مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور به عراق خبر داد و گفت: بخشی از این مصوبات اجرایی شده و مقدمات اجرای بخشی دیگر از مصوبات هم فراهم شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خرسندیم که سفر نخست وزیر عراق به ایران یکماه بعد از سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفت که یک سفر تاریخی خواهد بود.

وی گفت: در سفری که با رئیس جمهور به عراق داشتیم چند تفاهم‌نامه از جمله مساله راه آهن و روادید امضا کردیم. همچنین صورت‌جلسه همکاری میان وزارت صمت و وزارت بازرگانی عراق امضا شد انجام شده که در این جلسه هم حضور دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این سفر باعث شد یک قدم بزرگ به جلو حرکت کنیم و در برنامه داریم که مبادلات تجاری دو کشور را تا سال ۱۴۰۰ به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

رحمانی گفت: در خصوص تشکیل کمیته مشترک بازرگانی روز گذشته جلسه‌ای نسبتا مفصل تشکیل دادیم و نفرات هم مشخص شدند، همچنین در حوزه نوسازی صنایع عراق تفاهم کردیم، در همین راستا اجرای یادداشت‌های تفاهم قبلی هم به روز شده است.

وی افزود: در خصوص ایجاد شهرک صنعتی مشترک هم تفاهم کردیم که در جنوب و اقلیم کردستان عراق اجرای آن آغاز شود که در ۲ مورد از ۸ مورد تفاهم شده است، ما همچنین در بحث ترانزیت مشترک میان ایران، عراق، سوریه و بخش ریلی راه‌آهن شلمچه و بصره به تفاهم خوبی رسیدیم.

رحمانی همچنین در این جلسه از سفر قریب‌الوقوع رئیس بانک مرکزی به عراق خبر داد و گفت: ما همچنین در بخش استاندارد که یکی از موانع صادرات بوده به تفاهم‌های خوبی دست پیدا کردیم. بحث گمرک نیز مباحثی بوده که به تفاهم خوبی رسیده‌ایم.

وی افزود: امسال ۲۸ نمایشگاه در عراق برگزار خواهیم کرد و همچنین تبادل هیئت‌های تجاری، بحث حوزه صادرات و موانع مورد بررسی قرار گرفت و قول دادند کارگروه تخصصی برای این مسائل تشکیل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تبادل اطلاعات و مقررات هم در جلسه روز گذشته مورد بحث قرار گرفت که یکی از موانع اطلاع‌رسانی بود که مرتفع شد.

رحمانی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی مورد بحث قرار گرفت، البته در حوزه گمرک نیز قوانین متفاوت اصلاح شد، وزیر دارایی عراق هم گفته هرگونه موانع در حوزه گمرک را به وی اعلام کنیم، در بخش روادید مرحله اول حذف هزینه روادید بود و بخش دوم مساله روادید تجار بود تا نهایتا در قدم بعدی روادید بطور کلی برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *