خلاقیت و نوآوری در روابط عمومی

255d11f6 3f63 46bc 9c6c 50cf6ed04664

 

تصویر روز: خداوند عالم اولین خلاق و نوآور جهان خلقت است و خلاقیت او تنوع و زیبایی شگرفی را در عالم به وجود آورده است. انسان به عنوان کاملترین و عالی ترین مخلوق و گزینه خلیفه الهی تنها متفکر خلاق این جهان در بین همه مخلوقات محسوب می شود. در جهان کنونی بدون هیچ تردیدی به مدد قوه خلاقیت و نوآوری می توان به ساختن فرهنگ و تمدن علم و تکنولوژی و صنعت دست یافت.
در قرآن کریم کتاب آسمانی دین مبین اسلام، آیات فراوانی درخصوص مفهوم نوآوری و شکوفایی، خصوصیات و ویژگی ها، ریشهها و عوامل، آثار و نتایج، مصادیق و نمونههای آن آمده است، از جمله صفات خداوند متعال « خلاق » شمرده شده است. (سوره حجر . آیه ۸۶ – سوره یس آیه ۸۱)
خلاقیت واژه عربی از ریشه « خلق » و به معنای آفریدن است. در لغت نامه دهخدا خلاقیت به معنای خلق کردن و به وجود آوردن آمده است، طبق این لغتنامه، خلاق شخصی است که دارای عقاید نو باشد. صاحب نظران لزوم کسب مهارتها و از جمله خلاقیت و برقراری ارتباط موثر در هزاره سوم را مورد تاکید قرار دادند یعنی تولید افکار مبتکرانه با برخورداری از خرد جمعی راه حلی برای مشکلات عمومی پیدا کنند.
اما نوآوری اجرای ایدههای بدیع و خلاق در عمل است. به عبارت دیگر نوآوری ارائه محصول، فرآیند و خدمات جدید به مخاطبان می باشد و فرآیندی است برای بهره برداری از دانش به منظور ایجاد یا معرفی مواردی تازه و موثر است.
نوآوری به صورت اقدامات متوالی شامل نیاز برای تغییر، ایده جدید، تجربه و تحلیل نیاز، پذیرش، اجرا و صرف وقت و منابع صورت می گیرد.
با توجه به تعاریف اشاره شده، خلاقیت و نوآوری به گونه ای با هم عجین شده اند که وجه تمایز آنها به سختی قابل تشخیص می باشد. اما می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر نو است، در حالیکه نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فکر است.
بنابراین خلاقیت و نوآوری یکی از اساسی ترین و بنیادی ترین ویژگیهای خاص روابط عمومیها بود و ادامه فعالیت روابط عمومیها بدون خلاقیت و نوآوری امکان پذیر نیست و این ویژگی، حامل رشد و شک.فایی استعدادها و اصلی ترین عامل بهبود مستمر کیفیت می باشد.
خلاقیت و نوآوری در رشد و ظهور مهارتهای مختلف مرتبط با وظایف روابط عمومی موثر است. این ویژگی از طریق ایجاد زمینههای انعطاف پذیری ذهنی و رفتاری در توسعه روابط اجتماعی نقش مهمی دارد و عامل موفقیتهای فردی و شخصی و اجتماعی است.
روابط عمومیها به لحاظ ضرورت داشتن تعامل مستمر با جامعه باید زمینههایی را مهیا سازند تا شاغلان امکان بروز خلاقیت خود را داشته و بتوانند روابط مطلوبی با جامعه برقرار سازند و با دارا بودن ذهن و ضمیر روشن و برخورداری از انعطاف لازم و استقلال فکری، تعامل گروهی با دیگران خصوصاً جراید و مطبوعات و جامعه، تجربه و سلامت فکر، حساسیت منطق نشان دادن نسبت به مساله در ایجاد خلاقیت موثر واقع شوند.
بی تردید روابط عمومیها به عنوان منشاء اصلی نظام ارتباطی . اطلاع رسانی، نقش موثر و تعیین کننده ای در جهت ارتقاء افکار عمومی و جامعه، فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی دارند و می توانند اعتماد بخش، وحدت آفرین و موجبات رشد و توسعه در حوزه کسب و کار اشتغالزایی و حتی معرفی مشاغل جدید با بهره گیری مناسب از ابزارهای در اختیار دارند.
همچنین روابط عمومیها با ایجاد فضای پویا و با نشاط اجتماعی می توانند از ظرفیت همه اقشار مردم به ویژه نخبگان و مخاطبین برای ایجاد و توسعه خلاقیت و نوآوری بهره مند شوند.

منصور شیخ الاسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *