thumbs b c e72bb29a6e261a0a

پایان ماه عسل روابط ریاض و واشنگتن

تصویر روز: جنگ یمن و سیاست نفتی ریاض و حمایت از گروههای افراطی پاشنه آشیل روابط دوجانبه آمریکا و عربستان سعودی است

ادامه همکاری با عربستان به نفع آمریکا نیست !به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما, پایگاه اینترنتی امریکن کانسروتیو نوشت: کمک های آموزشی و تسلیحاتی آمریکا به عربستان برای خود آمریکا خطرناک است و حتی به کشته شدن آمریکایی ها در خاک خودشان ختم می شود.

-پایان ماه عسل روابط ریاض و واشنگتن
این پایگاه اینترنتی در تحلیلی به قلم دانیل لاریسون نوشت: رابطه آمریکا و عربستان سعودی در سال های اخیر به شدت تضعیف شده است و به نظر می رسد هر هفته دلایل تازه ای برای پایان دادن به این رابطه وجود دارد. جرائم جنگی عربستان در یمن و قتل جمال خاشقجی موجب شد بسیاری در واشنگتن با سعودی ها به مخالفت برخیزند و سیاست خارجی بی پروای آنها حتی برخی از طرفداران آنها را نگران کرده است. محمد بن سلمان, ولیعهد عربستان, حتی پل های پشت سر خود را با مطمئن ترین جنگ طلبان حامی عربستان در واشنگتن خراب کرده است.

-جنگ یمن و سیاست نفتی ریاض پاشنه آشیل روابط دوجانبه
رابطه آمریکا و عربستان سعودی در سال های اخیر به شدت تضعیف شده است و به نظر می رسد هر هفته دلایل تازه ای برای پایان دادن به این رابطه وجود دارد. جرائم جنگی عربستان در یمن و قتل جمال خاشقجی موجب شد بسیاری در واشنگتن با سعودی ها به مخالفت برخیزندجنگ غیرعاقلانه عربستان سعودی بر سر قیمت نفت در بهار امسال بسیاری از اندک متحدان باقیمانده آن را نیز در کنگره با خود بیگانه کرد و موجب شد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اقدامی نادر عربستان را تهدید کند که واشنگتن حمایت نظامی خود را از این کشور قطع خواهد کرد مگر آن که عربستان تولید نفت خود را کاهش دهد. ولیعهد عربستان با سه سال مصونیت از مجازات و افراط مداوم در ارتکاب جرم به این باور رسیده است که می تواند هر کاری را که بخواهد انجام دهد بدون آن که عواقب کارهایش را تحمل کند.

ادامه همکاری با عربستان به نفع آمریکا نیست !-حفظ روابط با ریاض با توجه به رویکردهای افراطی بن سلمان برای واشنگتن خطرناک است
افشاگری‌های اخیر به ما یادآوری می‌کند که رابطه با عربستان برای آمریکا چقدر خطرناک است. هفته گذشته، اف بی آی اعلام کرد مدارکی از تلفن همراه احمد محمد الشمرانی، نظامی سعودی و عامل تیراندازی در پایگاه نیروی دریایی پنساکولا در فلوریدای آمریکا به دست آورده است. این شواهد نشان می‌دادند که وی با القاعده در شبه جزیره عربستان، گروه جهادی مستقر در یمن، ارتباط داشته است. این گروه مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. به گفته اف بی آی، ارتباط الشمرانی با القاعده به سال ۲۰۱۵ برمی گردد، درست همان سالی که بمباران ائتلاف عربستان در یمن با کمک آمریکا آغاز شد.

-انزجار جهانی از جنایات در یمن
آموزش خلبانان بخشی از کمک آمریکا به ائتلاف سعودی‌ها در پنج سال گذشته بود. این کار به ظاهر برای بهبود هدف گیری خلبانان انجام شد، اما در عمل مهر تایید دولت آمریکا بر بمباران‌هایی بود که موجب کشته شدن هزاران غیرنظامی در حملات بی هدف به روستا‌ها و شهر‌های سراسر این کشور بود. اکنون روشن شده است که این برنامه آموزشی، آمریکا را در معرض نفوذ یک تروریست قرار داد که موفق شده بود افسر نیروی هوایی سلطنتی عربستان شود. اگر سعودی‌ها اجازه دادند که فردی با وابستگی به القاعده در ارتش آن‌ها به مدت چندین سال خدمت کند، چگونه می‌توان به آن‌ها به عنوان یک شریک امنیتی اطمینان کرد؟
در ۵ سال گذشته، آمریکا به عربستان و متحدانش در تخریب یمن کمک و آن‌ها را تشویق کرده است. از جمله این کمک‌ها تامین سلاح به ائتلاف سعودی بوده است که از آن‌ها برای کشتن غیرنظامیان استفاده می‌شود. همچنین این کمک‌ها به معنای فروش سلاح است که در نهایت به تروریست‌ها و دیگر جنایتکاران تحویل داده می‌شود. زیرا نیرو‌های ائتلاف سعودی نه فقط با اعضای محلی القاعده اتحادی ناگفته دارند بلکه آن‌ها را به خدمت گرفته و مسلح نیز کرده اند. البته هیچیک از این‌ها مخفیانه نبوده است. این موضوع در ژوئیه ۲۰۱۵ گزارش شده بود.

-بیش از این واشنگتن نباید چشمهایش را به افراط گرایی آل سعود ببندد
از همان ماه‌های اول این جنگ، گزارش‌هایی درباره همکاری ائتلاف سعودی با اعضای محلی القاعده منتشر شده بود، اما این مسئله تغییری در سیاست آمریکا ایجاد نکرد. واشنگتن به سادگی همدستی سعودی‌ها را با یک گروه وابسته به القاعده نادیده می‌گیرد.
دولت عربستان و حامیان آمریکایی آن گاهی با تاکید بر اهمیت مبارزه با تروریسم از این رابطه دفاع می‌کنند، اما همین دولت و متحدانش مسئول دامن زدن به جنگی هستند که به شدت موجب تقویت گروه تروریستی القاعده در شبه جزیره عربستان شده است و ائتلاف سعودی [به بهانه مبارزه با تروریست ها]به آن‌ها سلاح و پول داده است. این جنگ نه فقط موجب بی ثباتی یمن و تضعیف تلاش‌های ضد تروریستی آمریکا شده است بلکه به طور مستقیم همه گروه‌هایی را که آمریکا و عربستان ادعای مخالفت با آن‌ها را داشتند را نیز تقویت کرده است.

-درس تاریخی تیراندازی در پنساکولا
اگر تیراندازی در پنساکولا بی کفایتی سعودی‌ها را نشان می‌دهد، عملکرد آن‌ها در جنگ یمن غیرقابل اعتماد بودن آن‌ها را ثابت می‌کند.
ادعای همبستگی سعودی‌ها توخالی است. مشارکت آمریکا-عربستان دروغین و ساختگی است، زیرا دولت عربستان توافقات خود را با آمریکا درباره استفاده از تسلیحات آمریکا نقض می‌کند. ما نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم که با سلاح‌های آمریکا مرتکب جنایات جنگی نشوند یا آن‌ها را به تروریست‌ها تحویل ندهند، بنابراین دولت ما دیگر نباید به آن‌ها سلاح بفروشد.اگر تیراندازی در پنساکولا بی کفایتی سعودی‌ها را نشان می‌دهد، عملکرد آن‌ها در جنگ یمن غیرقابل اعتماد بودن آن‌ها را ثابت می‌کند. ادعای همبستگی سعودی‌ها توخالی است. مشارکت آمریکا-عربستان دروغین و ساختگی است، زیرا دولت عربستان توافقات خود را با آمریکا درباره استفاده از تسلیحات آمریکا نقض می‌کند. ما نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم که با سلاح‌های آمریکا مرتکب جنایات جنگی نشوند یا آن‌ها را به تروریست‌ها تحویل ندهند، بنابراین دولت ما دیگر نباید به آن‌ها سلاح بفروشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *