1 3

استوری مارکتینگ چیست؟  نکات مهم برای ادمین اینستا!

 

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد فکر می‌کنید که استوری مارکتینگ مختص برندهای خیلی مطرح است، اما این ویژگی صرف‌نظر از نوع برند و تعداد فالورهای پیج‌تان، می‌تواند  به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند. طبق آماری که توسط اینستاگرام منتشر شده است، تقریباً 80 درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک برند را دنبال می‌کنند. همچنین یک سوم استوری‌های پرمخاطب آن را کسب‌وکارها تشکیل می‌دهند. علاوه بر این میزان استفاده‌ی کاربران اینستاگرام از استوری بیشتر از پست‌‌های اینستاگرام شده است.پس هرگز تبلیغات در استوری اینستاگرام را دست کم نگیرید. خصوصا این موضوع برای ادمین اینستا یک موضوع حیاتی است.

تعریف استوری مارکتینگ

استوری مارکتینگ به عنوان یک رویکرد بازاریابی استراتژیک تعریف می‌شود که تجربه‌ی یک برند را از طریق داستان سرایی شنیداری، دیداری و  همه‌جانبه ایجاد می کند که  در نتیجه‌ی آن مشتری به  هسته‌ی اصلی داستان تبدیل می‌شود و تعامل سودآور را برای کسب و کار ایجاد می‌کند. (پارک هاول)

به‌ هر حال صرف‌نظر از اینکه مخاطبان شما رهبران، کارکنان، کارمندان، فروشندگان، سهامداران یا مشتریان باشند، شما همیشه چیزی برای فروش به آنها از طریق استوری تبلیغاتی اینستاگرام خواهید داشت.

به طور خلاصه استوری مارکتینگ به فروش محصول در استوری گفته می‌شود. شما می‌توانید برای نشان‌دادن محصولات، خدمات و راضی کردن مشتریانتان از استوری‌های تبلیغاتی در این پلتفرم استفاده کنید.

اجزای اصلی استوری مارکتینگ

اجزای اصلی بازاریابی داستانی از طریق سه مرحله یا عمل جمع‌آوری می‌شوند:

  • شفاف‌سازی استوری مارکتینگ

نه تنها در استوری تبلیغاتی اینستاگرام، بلکه باید در همه‌ی موارد صاحب کسب و کار هدف و استراتژی خود را مشخص نماید. اگر می‌خواهید از تبلیغات استوری بهره ببرید، باید به مخاطبان خود بفهمانید چه زمانی استوری می‌گذارید، به چه دلیل استوری گذاشته‌اید، استوری‌هایتان متنی است یا خلاقانه و یا خبری.

استوری‌های اینستاگرام که حاوی برند شما هستند، باعث می‌شود مخاطبین شما اطلاعات زیادی در ارتباط با حیطه‌ی کاری و موضوع برند شما کسب کنند.

محتواهای شفاف و ارزشمند باعث می‌شود مخاطبان بیشتر به برند شما اعتماد کنند.

  • یافتن داستان مناسب

یافتن و به اشتراک گذاشتن داستان‌هایی همانند داستان برندتان، رویدادهاو لحظات واقعی و طبیعی و تجربیاتی که مشتریان شما در رابطه با محصول یا خدمت شما دارند، دومین عامل در   استوری تبلیغاتی اینستاگرام است.

این داستان‌ها که هم در داخل سازمان و هم در خارج از سازمان و توسط مشتریان و فروشندگان شما اتفاق می‌افتند، نمونه‌هایی در دنیای واقعی هستند که نشان‌دهنده نحوه‌ی تعامل شما با مخاطبانتان و چگونگی عمل به وعده‌هایی است که از طریق برندتان به آنها داده‌اید.

تشخیص داستان‌ها آنقدرها هم که فکر می‌کنید آسان نیست. در واقع، بیشتر ما داستان هایی را تعریف می کنیم مبنی بر اینکه “این اتفاق افتاد و بعد این اتفاق افتاد و بعد …”. درواقع این یک داستان نیست بلکه بازنمایی خطی از یک رویداد است.

یک داستان، همانطور که در کتاب شاون کالاهان بیان شده است، معمولاً دارای یک مهر زمانی خاص (زمانی که اتفاق می‌افتد)، یک مهر مکان (جایی که اتفاق می‌افتد)، یک شخصیت مرکزی (شخصیت اصلی)، یک عمل (چیز خاصی که اتفاق می‌افتد) است، که منجر به یک درس می‌شود.

نکته‌ی اصلی این است که داستان های کسب‌ و کار و برند شما در واقع باید به یک نکته اشاره کنند. به عنوان مثال می‌توانید به زمانی اشاره کنید که داستان برند خود را شروع کردید، و سپس رویدادهایی که اتفاق افتاد تا از برند تجاری جدید خود حمایت کنید و آنها را برای مخاطبان خود روایت کنید.

 

بازاریابی تصویری برجسته‌تر و مشهورتر بوده و بهترین گزینه برای داستان‌گویی مجازی و تبلیغات اینترنتی است. اما اگر داستان‌گوی ماهری نیستید و یا تجربه‌ی بازاریابی اینترنتی و مجازی را ندارید از استراتژی‌های خلاقانه بهره ببرید.

 

  • تئاتر بازاریابی استوری

اصطلاح تئاتر جنگ” که برای اولین بار توسط کارل فیلیپ مطرح شد، اشاره به مناطق مهم زمین، دریا و هوا دارد که در آنها رویداد نظامی رخ می‌دهد. گرچه ممکن است اکنون شما و برندتان در  جنگ نباشید، اما اشتباه نکنید در اقتصاد نباید غفلت کرد. و همواره به یاد داشته باشید که داستان، سلاح مخفی شماست.

با ساختن کتابخانه ای از داستان هایی که برای درگیر شدن با مخاطبان خود نیاز دارید، آنها را به سمت عمل سوق دهید و خود را برای تئاتر بازاریابی داستانی مجهز کنید.

با ضبط داستان های خود در ویدیوهای کوتاه دو دقیقه ای برای گروه فیس بوک، کانال یوتیوب و وب سایت خود  و یا تولید پادکست شروع کنید.

6 توصیه مهم در استوری مارکتینگ

یکی از امکانات خوبی که شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام در اختیار شما قرار داده است، تبلیغات در استوری است.  اگر شما ادمین اینستا می‌خواهید از مزایای بی‌نظیر این ویژگی بهره ببرید، توصیه می‌شود موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • استوری‌ تبلیغاتی اینستاگرام خود را در آلبوم‌های هایلایت قرار دهید. این آلبوم‌ها باعث می‌شوند محتواهای ارزشمند شما همیشه و به صورت دائمی نشان داده شوند.

 

  • قسمتی از محتوای طولانی خود را در استوری منتشر کنید و مخاطبان خود را تشویق کنید از این محتوا دیدن کنند.

 

  • سعی کنید مخاطبان خود را از طریق نظرسنجی، طرح پرسش، استفاده از استیکرها و غیره در استوری تبلیغاتی خود مشارکت دهید. این کار علاوه بر گرفتن بازخورد از مشتریان و سرگرم‌کردن آنها، منجر به افزایش فروش در اینستاگرام می‌شود.

 

به عنوان مثال از مخاطبانتان بخواهید در مورد محتوای شما نظر دهند و یا اگر  پیج مانتوفروشی دارید می‌توانید نظرسنجی کنید چند درصد از فالوورهایتان دانشجو هستند، پس از گذشت چند روز مدل مانتوهای دانشجویی را در پیج خودمنتشر  و اطلاع‌رسانی کنید.

 

 

  • به تصویر کشیدن پشت صحنه تلاش‌هایتان مانند ملاقاتهای کاری، نحوه‌ی تولید محصول و ارائه‌ی خدمات و یا گفتگو با افرادی که با شما کار می‌کنند، می‌تواند از تکراری بودن استوری‌ها بکاهد و بر جذابیت آنها بیفزاید.

 

  • با استفاده از استوری لینک، یک لینک را در استوری خود به اشتراک بگذارید. با این کار ترافیک زیادی از سمت شبکه‌های اجتماعی  به سمت وبسایت خود ایجاد می‌کنید و در نتیجه نرخ تبدیل و میزان فروش شما افزایش می‌یابد.

 

  • از استوری‌های مناسبتی، اطلاعاتی و مسابقه‌ای در مناسبت‌های گوناگون که با برند شما در ارتباط هستند، برای تبریک، تسلیت، اطلاع‌رسانی و موارد دیگر استفاده کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت اعتمادسازی، ایجاد ارتباط موثر و هدفمند با مشتریان و داشتن فعالیت مستر و منظم از کارهایی است که در تبدیل مخاطب به مشتری وفادار  تاثیرگذار هستند پس شما ادمین اینستا از این به بعد این نکات را در استوری گذاری رعایت کنید.

با این‌حال اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید از عهده‌ی این کارها برآیید و یا می‌خواهید مدیریت پیج اینستاگرام خود را به افراد حرفه‌ای در این زمینه بسپارید، می‌توانید تعدادی از نمونه‌کارهای انجام شده توسط سایت ایران مایند را اینجا مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *