5896176 775

هزار ساختمان مشابه پلاسکو در تهران داریم

تصویر روز: معاون شهردار تهران اعلام کرد: بیش از هزار ساختمان در تهران داریم که با خطر جدی مشابه پلاسکوی سابق مواجه هستند.

به گزارش صدا و سیما؛ عبدالرضا گلپایگانی در حاشیه بازدید آقای فتاح رئیس بنیاد مستضعفان از ساختمان جدید پلاسکو با گرامی داشت یاد شهدای آتش نشان، افزود: از همه همکاران و تیم مهندسین و پیمانکارانی که کار پلاسکو را طبق برنامه زمان بندی پیش برده اند تشکر می‌کنم و امیدورم اتفاقی رخ دهد که همه شهروندان تهرانی خاطره تلخی که ۴ سال پیش رخ داد، به عنوان مظهر آغاز یک تحول در ساخت و ساز رخ بدانند.
وی به صدور پروانه ساخت ساختمان جدید پلاسکو اشاره کرد و گفت: مهمترین کار در این خصوص، صدور پروانه بود که باید صادر می‌شد و این وظیفه بر عهده شهرداری بود. ضمن اینکه همه ضوابط و مقررات ساخت پلاسکو از ابتدا تاکنون اجرا شده و پروانه این ساختمان نیز برهمین اساس صادر شده است.
معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه باید ۳۵۰ پرونده در پلاسکو رسیدگی و حقوق افراد لحاظ می‌شد، افزود: از همان ابتدای ساخت این ساختمان پس از تکمیل نقشه ها، فرآیند پیچیده محاسبات حقوق مکتسبه پلاسکو با بررسی ۳۵۰ پرونده آغاز شد تا حقوق کسی ضایع نشود.
آقای گلپایگانی درباره عوارض پلاسکو نیز گفت: در این خصوص تعامل خوبی بین شهرداری و بنیاد رخ داد، شورای تامین ابتدا اعلام کرد که شهرداری عوارض نمی‌گیرد، اما به دلیل مغایرت با قانون، عوارض محل محاسبه و حدود ۴۵ میلیارد تومان طبق نرخ سال ۹۹ عوارض تعیین شد که بنیاد مستضعفان بخشی از این عوارض را در قالب دو ساختمان باغ‌های وثوق الدوله و عبقری به نرخ سال ۱۳۹۷ محاسبه و تهاتر کرد و مابقی آن نیز (براساس نرخ سال ۹۹) به صورت نقدی پرداخت شد.
وی افزود: استاندارد‌های مهندسی، سازه و استاندارد‌های مورد نظر آتش نشانی به دقت بررسی شد و این مکان در تراز مهندسین اول کشور است.
معاون شهردار با بیان اینکه تعداد ساختمان‌هایی که مانند پلاسکو آسیب پذیر هستند کم نیستند، گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته بیش از هزار ساختمان در تهران با از نظر سازه و ایمنی مشابه ساختمان سابق پلاسکو با خطر جدی مواجه هستند، حتی برخی از ساختمان‌های دولتی نیز نیاز به مقاوم سازی دارند.
وی افزود: امیدواریم هر چه زودتر مقاوم سازی یا بازسازی آن‌ها با همکاری شهرداری مناطق انجام شود تا دوباره شاهد وقوع سوانح و فجایعی مانند پلاسکو نباشیم.
آقای گلپایگانی گفت: ساختمان جدید پلاسکو از نظر مهندسی ساختمانی تراز اول در کشور محسوب می‌شود و امیدواریم تا پایان مراحل ساخت این روند ادامه داشته باشند تا خاطره تلخ سانحه پلاسکو در ذهن شهروندان به عنوان آغاز به کار ساختمان جدید پلاسکو تغییر کند.
وی افزود: برای پاسداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان سانحه پلاسکو بخشی از این ساختمان به گالری تبدیل خواهد شد.
صبح امروز با حضور رئیس بنیاد مستضعفان، معاون معماری و شهرسازی‌شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری از ساختمان جدید پلاسکو بازدید و پروانه ساختمان پلاسکو صادر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *